Babymat til eldre barte!

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Babymat til eldre barte!

Post by Titovn »

HAr jo en eldre dame her som jeg prøver å få i litt ekstra næring, bl.a. via babymat. Men siden hun bormed andre barter, funker det litt dårlig å sette inn grøten i buret, kun til hu da de andre forsyner seg og er noen egoister :crazybonk:
Har prøvd å gi hu mens hun har vært ute, men som oftest da er hun for gira til å spise og vil heller utforske :bonk:
Noen tips/ideer til hvordan jeg kan gjøre dette? Tanken er liksom litt å la hu ha fri tilgang til det slik hun kan spise når hunvil, som det er med det vanlige foret. Eller er det kanskje dumt?
En tanke jeg hadde var å ha hu i et eget lite bur (hun er ikke så aktiv, sover for det meste) litt om dagen, eller er dette også evt dumt?

Har noen også evt tips til hva annet næringsrik mat jeg kan gi til hu?
Og evt merker på babymat som er bra for rotter? Har prøvd litt Nestle (gulrot) og det har falt veldig i smak da, men er åpen for mer info/tips! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Babymat til eldre barte!

Post by tantepose »

La henne få godmat i buret mens de andre er ute tur.Kokt eggeplomme,eggerøre(uten salt),mais,kokt kylling. :yumm:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Babymat til eldre barte!

Post by Titovn »

Det tenkte jeg ikke på :crazy:
Det som "bekymrer" meg da er jo at hun ikke får spist opp før de andre ska evt tilbake igjen.. og/eller at hun ikke spiser så mye når hun først får det.. Men kan alltids prøve det ja! :cheer:

Tar ogsåi mot andre råd og tips! :wink:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Babymat til eldre barte!

Post by sanca »

Tja, jeg kan jo i grunnen ikke mye om rotter ennå, men babymat har jeg en viss erfaring med, ja :nottelling: Husker barna mine likte bedre Småfolk-glass enn Nestle, og tror det fantes et økologisk merke også, Hipp. Mange år siden jeg har kjøpt nå da, men du får bare se hva du finner i barnemathylla i butikken der du handler. Kan kanskje lønne seg å se hvor mange måneder gammelt barn maten er ment for, 4-8 mnd inneholder generelt lite smak og få ingredienser siden babyene skal bli vant til å smake på annet enn melk. Vil tro mat som er ment til 8-12 mnd smaker bedre for rotter. På den annen side er maten ment for de minste barna mer finmoset enn den for de litt større, siden de skal vennes til å tygge biter. Ellers så er jo barnemat veldig trygt i forhold til lavt saltinnhold og sunne ingredienser...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Babymat til eldre barte!

Post by Woodgirl »

Barnemat på glass pleier å være populært hos gamlisene heri huset. En favoritt er Risotto,pasta med kylling/kylling etc.
De liker veldig godt 'sausen' så glass ment for yngre babyer er veldig poppis.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

maggy
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 17 Nov 2011, 23:44

Re: Babymat til eldre barte!

Post by maggy »

Når dere gir babymat gir dere hele glasset eller bare deler av det?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Babymat til eldre barte!

Post by Woodgirl »

Til en rotte gir jeg bare et par teskjeer.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Babymat til eldre barte!

Post by Larm »

Jeg har mange rotter, så det blir minst 2 glass fordelt på de forskjellige burene, og da er det snakk om de store glassene.
Jeg ville nok brukt et lite glass på f.eks. 5 stk rotter.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Babymat til eldre barte!

Post by Titovn »

sanca wrote:Tja, jeg kan jo i grunnen ikke mye om rotter ennå, men babymat har jeg en viss erfaring med, ja :nottelling: Husker barna mine likte bedre Småfolk-glass enn Nestle, og tror det fantes et økologisk merke også, Hipp. Mange år siden jeg har kjøpt nå da, men du får bare se hva du finner i barnemathylla i butikken der du handler. Kan kanskje lønne seg å se hvor mange måneder gammelt barn maten er ment for, 4-8 mnd inneholder generelt lite smak og få ingredienser siden babyene skal bli vant til å smake på annet enn melk. Vil tro mat som er ment til 8-12 mnd smaker bedre for rotter. På den annen side er maten ment for de minste barna mer finmoset enn den for de litt større, siden de skal vennes til å tygge biter. Ellers så er jo barnemat veldig trygt i forhold til lavt saltinnhold og sunne ingredienser...
Takk for svar! :cheer: Skal se litt ann i butikken da!

Jeg har pleid å gi teskjeer. Som regel 1. Problemet er at enten 1. så rapper de som liksom ikke skal ha det eller 2. hu som skal ha det ikke spiser det opp :nottelling:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Babymat til eldre barte!

Post by Karro »

Vet ikke om det fortsatt ett aktuelt tema. Men det jeg gjør med herrene mine (på 2,5 år) er å legge pellets i vann, sånn at de blir litt mykere. og så blande det inn i litt babymat, sånn at du slipper bruke så mye av det hver gang. Det ser ut til å virke ganske så bra! :) ellers bare gi dem kokt egg og salat, det går ned på høykant. :boing:

Post Reply