Vitaminer?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Vitaminer?

Post by Rubisco »

Bør jeg gi rottene mine vitaminer som de har i dyrebutikken til hamster/kaniner/osv? Noen i butikken anbefalte det men ville sjekke her først.


De vitaminene jeg har funnet på nettbutikker står bare at det er til andre smådyr, nevner ikke rotter. Vet at ikke alle produkter er av den same type. Men hvis noen vet at jeg "bør" ha en av de tingene nedenfor (eller vitaminer generelt), vær så snill si ifra. :)
eks 1

eks 2

eks 3

eks 4

eks 5

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vitaminer?

Post by wollf »

de har ingen behov for det i det hele tatt, men jeg bruker en tupe vitamin innimellom om de skal være alene en helg eller om det er varmt og eller noe er syke. generellt kun for å få dem til å drikke mer vann.
den er en hvit flaske med blå etikett, laget av maisolje. spiselig for alt fra papegøyye til menneske, men det står til hamster, kanin, marsvin eller papegøye på de.
rottene elsker den og drikker som bare fy da jeg har det i vannet. selve innholdet er gult og vet det er produsert på Jømna i hedmark og selges gjennom febo/trixie

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vitaminer?

Post by Matmor »

Hvis hovekilden til mat (minst 80% av kaloriene bare for å ta et utgangspunkt) kommer fra et fór beregnet på rotter trenger du egentlig ikke tenke på vitamintilskudd. Hvis mye av kosten deres er en egenprodusert blanding av kornprodukter og nøtter/frø trenger de derimot tilskudd.

Aktuelle tilskudd ved "hjemmelaget" korn/nøtter/frøblanding vil jo variere sterkt med hva blandingen består av. Mine får tangmel og tørret ølgjær blandet i fóret. Hvis jeg er slapp med å gi dem fisk i en periode hender det de får noen dråper tran på en brødbit hver en gang i uka. Jeg fant et innlegg fra en tysk veterinær som skrev at rotter som får hjemmelagede dietter basert på korn, frø og nøtter er utsatt for mangel på vitamin A og E. Vitamin E kan de få fra hvetekimolje på samme måte som jeg gir tran, og tran inneholder selvsagt vitamin A. Men rottene mine får bare omtrent 1/3 av kaloriene sine fra hjemmelaget fór for tiden, så jeg har ikke gjort noe spesielt i forhold til vitamin E.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Vitaminer?

Post by Rubisco »

Ah okay. Tusen takk for svar begge to. :D

Hvordan går det med Ørn med skarre R og ungene? :cheer: :cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vitaminer?

Post by Matmor »

Ta en titt på hjemmesidene mine og i mailboksen din. :lol:

Post Reply