Altromin

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: Altromin

Post by utmeldt »

nja, med tanke på frakt fra LUX så tror jeg det er litt biiligere å kjøpe fra NTF, jeg synes frakta er dyr hos LUX..

Et lite regnestykke :

12kg x 2 hos NTF blir vel rundt 1173,- med frakt. 459,- per sekk for + 255,- i frakt.

skal man bestille samme mengden mat hos Lux blir det over 20 kilo og man må dermed betale 1299,- bare i frakt, fraktprisen overstiger dermed NTF sine priser på maten + frakten!! så kommer forprisen i tilleg på 2 x 239. til sammen blir det da 1777,- om man handler hos LUX...

så da sparer man på å kjøpe stort hos NTF :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Altromin

Post by wollf »

det gjør man... bare bestillt sammen med andre så vi har delt det. og så glemmte jeg at man kan kjøpe to sekker for prisen av en i frakt på ntf;) da er det nok lurt med rm1..

utmeldt

Re: Altromin

Post by utmeldt »

Skulle ønske jeg hadde den muligheten, å bestille sammens med andre er utrolig smart med tanke på hva man sparer av fraktpenger :cheer:

Bruker 5 rotter lang tid på 24 kg RM1 foresten ? :nottelling:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Altromin

Post by wollf »

ehm.. ja
det du bør tenke på da er om det vil gå ut på dato før de klarer å spise det opp:(
min 8 klarte ikke spise opp 12 kg på et år, og da hadde jeg 2 kull og flere på besøk. og jeg hadde gitt bort en del.

utmeldt

Re: Altromin

Post by utmeldt »

hihih, bestille en sekk for og en sekk strø heller da :nottelling:
er holdbarheten på ca et år ?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Altromin

Post by wollf »

jepp... er nok bedre å ta en av hver

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Altromin

Post by torasrotter »

Jeg måtte bestille Bello pellets nå, for jeg skal ned til danmark om noen uker, så mens jeg venter på mer Altromin ble det Bello.. Jeg fikk 50kg for 950kr :cheeeers: Men det er ikke verdens beste for, men hvis man supplerer litt så går det helt greit :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Altromin

Post by Norakul »

Jeg blander altromin og care + jeg nå :) har nettopp kjøpt tre kg med det.. Også er det bittelitt xtra vital oppi der.. Da får dom velge det dom liker best :p
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Altromin

Post by Woodgirl »

Er det noen som har funnet ut av innhold i Bello pellets? Samme med Alteomin og RM1, er det samme innhold sånn circa?

Synes det er litt underlig på flere rottesider anbefales det ikke frøbaserte blandinger til dyra våre...rotter er jo egentlig frøspisere?
Jeg fikk noen Altromin pellets av Lyngrottene og det hadde de sansen for. Så vurderer å supplere med pellets.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Altromin

Post by Vitania »

Woodgirl wrote:Er det noen som har funnet ut av innhold i Bello pellets? Samme med Alteomin og RM1, er det samme innhold sånn circa?

Synes det er litt underlig på flere rottesider anbefales det ikke frøbaserte blandinger til dyra våre...rotter er jo egentlig frøspisere?
Jeg fikk noen Altromin pellets av Lyngrottene og det hadde de sansen for. Så vurderer å supplere med pellets.
Ene grunnen til at folk ikke anbefaler frøbassert fôr er fordi da kan rottene velge seg ut biter de liker best, og får derfor ikke alle de nødvendige stoffene i seg. Samt at det er veldig ofte andre ting enn bare frø oppi de blandingene så det er ikke mange som er spesielt sunne for rotter, vil jeg påstå.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Altromin

Post by Matmor »

Synes det er litt underlig på flere rottesider anbefales det ikke frøbaserte blandinger til dyra våre...rotter er jo egentlig frøspisere?
Det er fordi frø alene ikke inneholder alt rottene trenger -ikke uten at de overspiser totalt... I naturen spiser de også insekter og smådyr i tillegg til frø, og de kan spise mye mer fordi de har et høyere kaloriforbruk. Mengden sporstoffer de trenger, og mengden spesielle aminosyrer de trenger, er ikke så avhengig av aktivitetsnivået og forbrenningen deres. Den sedate livsstilen de har i bur, men lite bevegelser og jevn temperatur gjør at de, som fysisk inaktive mennesker, er utsatt enten for mangelsykdommer eller for fedme.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Altromin

Post by torasrotter »

Jeg mener å huske jeg skal ha oversikten over næringsinnholdet i Bello, jeg skal leite litt :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Altromin

Post by torasrotter »

Fant det :cheerful:

Innehåller spannmål, soja och andra vegetabiliska biprodukter samt vitaminer och mineraler.
Protein 19%, råfett 2,5%, råfiber 6,5%, kolhydrater 36,5%.
Vitamin A 25000 IE, vitain D3 5000 IE, vitamin E 80 mg, vattenhalt 13%.

Det er altså litt lavt fettinnhold, og litt høyt proteininnhold. Jeg supplerte med å tilføre fett på andre måter :yumm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Altromin

Post by utmeldt »

Jeg synes vi brukte mer penger på rottemat da vi brukte div kornblandinger (mange år siden nå) en nå som vi bruker div. labblokker som altromin (og snart RM1) det er et drøyere för virker det som, Jeg trenger ikke på langt nær å fylle skålene så ofte som når vi hadde frøblanding og det lager mindre søl av div skall rundt om i hengekøyer og burbunn :bleh:

Jeg er veldig opptatt av at rottene mine får de næringstoffer som de skal ha og vil ikke gå tilbake til en frøblanding når vi har et slikt flott tilbud som RM1 og altromin :cheerful: Jeg vil rett og slett ikke være trygg på at de får det de skal ha da jeg ofte kastet store mengder för ved bruk av frøblanding. Rottene spiste frøene og de andre gode bitene som nøtter, tørket frukt ol. og lot resten ligge. det problemet har vi ikke nå :cheer: Da får de heller litt forskjellige frø, tørket frukt og nøtter som snacks :grin:

Jeg tror man må ha god kunnskap om rotters daglige enæringsbehov for å kunne bruke frøblanding riktig og tilfredstillende for rottene ernæringsmessig :jepp:

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Altromin

Post by Tellus »

Er det noen som vet hvor mye det vil koste for porto på 12,5 kilo altromin? :cheerful:

Post Reply