Rottekosthold tips og råd

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Pandora
Pinky
Posts: 4
Joined: 23 Jun 2011, 01:27

Rottekosthold tips og råd

Post by Pandora »

Tar gjerne imot tips og råd om hva som er bra og mindre bra med hvordan jeg forer rottene.

Jeg bruker Care+ som standardfòr. Fikk høre på flere dyrebutikker at dette var "best", og rottene liker det. Innimellom har jeg kjøpt andre fortyper og blandet, men hovedsaklig Care+. Gir tørre brødbiter innimellom, og det er veldig populært. De får også grønnsaksbiter som tomatbåt, akurkskive, paprika eller en eplebit, men ikke hver dag. Av og til vanker det en bit med rå kylling, evt så får de kyllingbein når jeg spiser kylling selv. Uten krydder så klart. Og en gang i uka forer jeg kattene mine med kattemat på boks, og da får rottene en teskje de også. biter av ost og egg er også populært.

Nå har jeg bare 1 rotte, og er på utkikk etter ei til. Har hatt 2 søstre i 2,5 og 3 år. De har levd på denne "dietten", så tror ikke jeg har gjort noen grove feil. Eneste er at Pandora (som ble 3 år gammel) var en tykkfallen gammel dame, men ellers sunn og kvikk helt til det siste.

Så, igrunnen lurer jeg på hva som er absolutt fyfy som rottemat. Jeg unngår ting med krydder og salt, men det kan jo være andre ting som jeg ikke har tenkt på. Jeg liker nemlig å gi rottene smakebiter av maten min, men vil ikke gi noe som ikke er bra for de.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottekosthold tips og råd

Post by Matmor »

Så lenge de bare får en liten smak er det veldig lite rotter ikke kan få :) Vel å merke: en liten smak for rottene.

Post Reply