Rotte som ikke spiser?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lazypanda
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2012, 04:37

Rotte som ikke spiser?

Post by Lazypanda »

Hei!
For ca 1 uke siden fikk jeg to herlige hetterotter! Telma å Pernille.
Telma er kontaktsøkende og var ikke skeptisk i det heletatt, mens Pernille var mer forsiktig å ville ikke komme å snuse.
Men etter som dagene gikk så begynte hun å utforske buret og ble mer livlig :D
Hun snuser på meg og reagerer med å komme frem når jeg snakker, men hun tar ikke imot godbiter og jeg har aldri sett henne spise eller drikke... :S
Hun er ganske mye mindre i størrelse enn Telma så jeg begynner å bli litt bekymret :P

Har dere noen tips om mat/godbiter som er "uimotståelige" for rotter? :grin: Hihi.
Når jeg hører at de er oppi matskålen eller med drikke-flasken går jeg ofte for å se hvem det er som er der, å det har alltid vert Telma =/
SÅ tenkte at hvis jeg tilbyr dem noe KJEMPEGODT!! så kanskje hun vil ta imot det ^^

Takk for svar og beklager hvis jeg putter dette i feil forum, da jeg er ny her :sorry: ^^

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by wollf »

om de er fra dyrebutikk er det ikke sikkert hun kan drikke fra drikkeflaske... sett inn en vannskål å se om hun drikker da....
ikke alle dyrebutikker som har vannflaske inne hos dyrene.
ellers spiser hun nok, men hun kan være småspist eller tar med seg maten i huset. hviken mat bruker du?
babygrøt på glass bruker å være uimotståelig

Lazypanda
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2012, 04:37

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by Lazypanda »

Takk for svar!
hun drikker ihvertfall! tok Telma ut for å kose litt så da hørte jeg at hun drakk. (:
Men er enda litt skeptisk på spisingen hennes, Regner nesten med at hun spiser siden hun har så mye energi! :P
Skal prøve å gi henne litt baby-grøt så ser vi :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by tantepose »

Dersom hun ikke går ned i vekt kan du ta det helt rolig.Hun spiser nok mens du sover din søteste søvn. :cheerful: Noen rotter har mer "naturlig villrotte-forsiktighet" enn andre,og spiser ikke før alt er trygt rundt dem.Ha dem i genseren din og under teppe med deg i sofaen,og kos dere masse. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lazypanda
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2012, 04:37

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by Lazypanda »

idag så jeg noe merkelig,
jeg satt med buret bare for å se om Pernille Turde å spise,drikke eller bare å komme til meg.. Etter en stund kun hun for å snuse på meg og da kom telma å bet henne i øret å "ledet" hette tilbake til buret. Dette skjedde noen ganger.(telma humpet også pernille men regner med at dette har noe med løpetid å gjøre?)
Men kan det være at telma jaget Pernille bort for at hun ikke skulle få godbiten? Bruker mye godbiter for at de skal bli litt tryggere på meg :p Kan det være derfor at Pernille er så mye mindre en telma? At telma vill ha maten for seg selv?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by tantepose »

Hun vil tydeligvis ha deg for seg selv også. :wink: Jeg ville slutte å gi godbiter fra hånden når hun reagerer slik.Kos og lek med dem i utetiden ,og gi mat/godbiter i buret når de skal inn igjen.Rotter er som barn(og voksne),blir sjalu og grådig. :cheesy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by wollf »

ha gjerne to matskåler også, en oppe i buret og et nede.
grunnen til at hun humper på den andre er pga dominans. telma er nok sjefen i buret ditt. hvor gammle er jentene?

Lazypanda
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Mar 2012, 04:37

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by Lazypanda »

Telma er sjefen ja :P
Skal skaffe meg en til matskal slik at Pernille har en annen plass å gå :)
Men er det normalt at det er så stor forskjell på størelsen på rottene? Telma er MYE større en Pernille :P Skal ta å veie dem idag å følge godt med på Pernille ^^
Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor gammle de er :crazy: Men de er nok rundt 7 uker.

Skal jeg gi ekstra oppmerksomhet til Pernille da? når jeg har dem ute går hun bare en plass og står der hele tiden.. og siden hun ikke tar imot godbiter så vet jeg nesten ikke hvordan jeg skal få henne til å ta kontakt med meg :P
Har henne mye i genseren å sitter å snakker mye med de... Men når hun komme bort til meg så jager jo Telma henne bort :bleh:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som ikke spiser?

Post by tantepose »

Fortsett å ha dem i genseren,det er lurt. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply