Tilleggsmat til unge rotter?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kiki
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 30 Jul 2012, 12:09

Tilleggsmat til unge rotter?

Post by Kiki »

Hei,

jeg er helt fersk her inne. Vi har fått 2 herlige rottejenter på ca. 5 uker på fredag (veide de i går og de var respektive 88 og 94 g, så det passer vel ganske bra?) og koser oss glugg med de.

Men jeg lurer på noe ang. hva slags "ferskmat" jeg kan gi de i tillegg til tørrforet? De spiser greit av Care+ (som de også fikk før de kom til oss), men bortsett fra brødskorper har ikke annen mat vært interessant ennå. De ville verken ha sånne godis-drops fra dyrebutikken eller små gulrotbiter osv. Den ene sleiket litt yoghurt fra fingrene mine i går, mens den andre ikke virket interessert i det heller.

Finnes det noe som er greit å starte med? Tenkte litt på mais (hadde ikke i hus, så det skal testes ut snart) og har lest noe om babygrøt. Regner med at de kanskje også må venne seg til ny mat, slik babyer jo også gjør? Blir takknemlig for alle tips. Vil jo gjerne gi småtassene litt variasjon i kosten, selv om de sikkert klarer seg fint på tørrfor også.

(Venter forresten på tilgang til de medlems-sidene her inne, så presentasjon og bilder kommer etter hvert :smile: )

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tilleggsmat til unge rotter?

Post by Matmor »

Hei og velkommen :rat:
Siden det er jenterotter er Care+ et fint fór å bruke som basisfór. De trenger bare litt tillegg for at de skal få mer variasjon. Litt frukt og grønt hver dag hører liksom med, men hvis rottene ikke er vant til å få variasjon kan de være litt skeptisk i starten. Mange rotter er lite glade i gulrøtter, forresten. Vannmelon, eple, pære, druer og salat er nok mer populært. Det samme gjelder kokte poteter. Hvis de ikke er svært tynne trenger de egentlig ikke grøt når de er blitt så store. De kommer nok til å like det, men faren er at de liker det for godt :wink: Jenterotter legger riktignok ikke like lett på seg som hannrottene.

Kiki
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 30 Jul 2012, 12:09

Re: Tilleggsmat til unge rotter?

Post by Kiki »

Takk for svar, matmor. Da skal jeg prøve meg frem med litt forskjellig frukt og grønt og se om de liker noe av det etter hvert :)

Post Reply