Hvor mye mat skal de ha?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Anne-Lise

Hvor mye mat skal de ha?

Post by Anne-Lise »

Rottene jeg har ser ut til å ville spise i det uendelige nesten.. De er forferdelig glad i mat ivertfall. Tømmer en hel skål + litt knask hver dag. En skål, er en halv kokkosnøtt.

Er jo redd for å overfore dem.. Går det an? :)

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

De fleste rotter regulerer matinntak helt utmerket på egen hånd. Bare sørg for at de holder seg litt i bevegelse, så slipper du å ende opp med en gjeng små sofapoteter :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har tørrfôret tilgjengelig 24/7 for mine rotter og de er ikke plaget med overvekt. Som Annette sier vil det gå bra så lenge de er i aktivitet. Ser du at de er forholdsvis late og rolige, kan du jo leke mye med dem når de er ute av buret og sørge for at de rører en del på seg!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

oj.... Jeg fikk lagt inn avartar bilde jeg.. Fra hjemmesida mi. Men det ble jo alt for stort! Noen som kan hjelpe meg?

Jeg får satse på at rottene kontrollerer selv hvor mye de spiser!
Men når de er ute av buret, holder vi dem mest, og har dem på skuldra osv. Tror de stikker av om vi slipper dem.. Blir vel kattemat av dem da eller noe? Eller de forsvinner under sofaen, så vi må lokke dem ut?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ja, jeg skal hjelpe deg med avataren! Mailer deg den om 5 minutter!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Skal jeg sende deg bildet?
I full størrelse?

Sender snart da jeg.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg kopierte bildet fra forumet, jeg, så det er unødvendig å sende bildet til meg i mail! Det ble utrolig lite nå da (som det skal være), men når bidlet samtidig er så mørkt, vet jeg ikke hvor bra det blir, altså!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

OK!
Takk


Men siden det er ås mye styr med å legge inn et avartar her, bare tok jeg det minste bildet jeg hadde på hjemmesiden min jeg...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehehe, Melody da, du kunne vel ha spandert på henne et liiiittt større bilde :shock:

Når det gjelder mat så sies det jo at labrotter lever lengre og har bedre helse dersom de får en nøye tilmålt mengde mat, og ikke får spise døgnet rundt. Men de er jo som regel i mye mindre aktivitet enn våre rotter. Det som er viktig å passe på er at de ikke bare spiser en type mat, la de få tømme skålen (nesten hvertfall) før du fyller den. Og se etter at de ikke bare gjemmer maten rundtom i buret, da bør du ikke fylle skålen igjen før de har spist opp mesteparten.

Litt mer om mat, proteiner og kaloribehov i faqen min.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Heidi wrote:Hehehe, Melody da, du kunne vel ha spandert på henne et liiiittt større bilde :shock:
:shock: Jeg gjorde det, men hun ville heller bruke et bilde hun allerede hadde på hjemmesiden sin... les oppover...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Hehe, må ikke skylde på stakkars Melody! ;)

Jeg gadd bare ikke legge inn bilde på nytt på hjemmesiden i så liten format som disse sidene her krever på avartar.
Det er jo litt irriterendes dette. Hvorfor kan man ikek bare laste opp e avartar på dataen sin? Det kan man jo på de fleste slike diskusjonsforum...

Jeg gadd bare ikke legge inn bildet på hjemmesida mi igjen. Ser litt rart ut med et bittelite bilde sammen med de store jeg har der...

Så om noen har noe råd angående dette, så bare si ifra.
Den avartaren jeg har nå er jo forferdelig liten da...
:)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Anne-Lise wrote:Jeg gadd bare ikke legge inn bildet på hjemmesida mi igjen. Ser litt rart ut med et bittelite bilde sammen med de store jeg har der...
What now? Du trenger ikke å ha avatar-bildet ditt synlig på hjemmesiden din, vet du! Bare legg det ut, og så kopierer du linken her.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Trenger det ikke ligge synlig på hjemmesiden?
Hm.. Tror ikke jeg er så veldig flink i data jeg! Hehe :D Trodde avartaret måtte ligge synlig på hjemmesiden, som bilder jeg har på hjemmesida fra før jeg...

Ja, ja.. Skjønner ikke noe jeg i grunn... Beklager.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, du trenger ikke å beklage. Ikke så greit å vite alt heller! Men kanskje du finner svar under "Medlemmenes oppslagstavle"? Jeg tror vi har diskutert det før. Uansett så hører denne typen diskusjon under der, og ikke her.

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Samboeren min sier at han tror de får for mye mat, fordi at det er en del avføring i buret. Altså han mener at det kommer mye ut av dem, derfor for mye mat inn.

Kan dette stemme?
Jeg synes ikke at de spiser SÅ mye at det skulle være galt. En halv kokosnøtt fylt med rottemat en gang om dagen som står fremme til neste dag, og av og til noe ekstra knask som tørt brød, popcorn uten salt, frukt, grønnsaker, knekkebrød osv...

Locked