Vegetarrotter!

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Vegetarrotter!

Post by Eirorinon »

Ja, overskriften avslører jo litt :cheerful: Jeg har i alle fall blitt vegetarianer, og er naturlig nok ikke særlig komfortabel med å kjøpe produkter som inneholder kjøtt/fisk til rottene heller. Vi har derfor vært vegetarianere alle sammen siden midten av februar. For rottene sin del innebærer ikke dette store endringer i kostholdet. Men for en stund tilbake var det ei på en dyrebutikk som sa til meg at rotter bør ha kjøtt, og da ble jeg litt usikker. Er det virkelig nødvendig at rotter får i seg kjøtt og/eller fisk?

Jeg bruker gnagerblandingen Rat Nature, og gir i tillegg rottene mye annet, som spagetti, babygrøt (nå uten kjøtt og fisk), ost, brød, ris og andre ting som inngår som en naturlig del av mitt kosthold (med unntak av babygrøten, da :lolface: ). De får også (sannsynligvis alt for mye) gnagergodbiter. Jeg er klar over at en del er motstandere av gnagerblandingene man får kjøpt på dyrebutikker, men synes rett og slett det alternative fôret som har blitt lagt fram her inne ser gørrkjedelig ut, og synes synd på rottene hvis de må spise mat hvor alle bitene ser helt like ut :giggle: Sikkert en dårlig prioritering fra min side, men i dag er det i alle fall sånn det er, og det er den gnagerblandingen jeg har brukt siden jeg fikk mine første rotter i 2006. Jeg bør nok la rottene spise opp maten sin før jeg fyller på mer, for det er jeg dårlig på. Fyller stadig på mer :sjokkert: Har dog ikke lagt merke til at noen spesielle biter blir liggende igjen, selv om de helt sikkert har sine favoritter. Anyways, spørsmålet mitt er i alle fall som sagt om rottene trenger kjøtt/fisk i kostholdet sitt. :cheerful: Mener jeg spurte hun på dyrebutikken om hvordan jeg vet om rottene får i seg for lite kjøtt/fisk, og at hun sa jeg ville se det langs ryggen (at ryggraden blir tydeligere/innhul ved sidene av ryggmargen). Vet dere hvordan man finner ut om rottene får i seg nok av ulike næringsstoffer? :cheerful: Takker for svar! :cheesy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vegetarrotter!

Post by Matmor »

Hvis du velger å fóre med rottefór fra butikk uten kjøtt eller fisk skal de ha tilstrekkelige aminosyrer i foret til at det går greit. De som lager rottefór kan kjøpe aminosyrer som ikke er tilgjengelig for oss alminnelig dødelige. Hvis du har tenkt å blande fór selv er det mye, mye vanskeligere å balansere det om du skal holde deg kun til kjøtt- og fiskefrie råvarer.

Problemet oppstår hvis du gir dem store mengder tilleggsfór som ikke kompenserer for de mangelnde aminosyrene. De trenger da også f.eks. eggeplomme, nøtter, quinoa eller andre gode kilder til lysin og metionin.
:rat:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by wollf »

Synes ikke man skal frata dyret sin naturlige kost pga eiers valg. Dyret velger ikke å bli veggis.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by wollf »

:grin:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vegetarrotter!

Post by Eirorinon »

D'oh, det er jo nettopp derfor jeg tar det opp. Hadde jeg gitt f i rottenes behov, hadde jeg jo ikke spurt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vegetarrotter!

Post by Matmor »

NB! Selv Rat Nature inneholder for lite av de nevnte aminosyrene i forhold til reproduksjon. Hvis du har hunnrotter og planlegger kull er det ikke fóret å bruke.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by wollf »

Eirorinon wrote:D'oh, det er jo nettopp derfor jeg tar det opp. Hadde jeg gitt f i rottenes behov, hadde jeg jo ikke spurt.
jeg synes ikke du skal gjøre rottene til veggiser. skrev på tlf og da blir svarene litt korte. og skal du gjøre dem til vegeterianere så ville jeg gitt dem kokt egg, og potet i allefall så de fikk i seg noe proteiner.
hva med å kjøpe rm1? der er alt rottene trenger og du merker ikke at det er noe kjøtt i bitene, de ser ut som, lukter som og smaker som tørket brød: :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vegetarrotter!

Post by Matmor »

Ikke i Norge i alle fall. De er reseptpliktige!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by Tonje Lenore »

Matmor wrote:Ikke i Norge i alle fall. De er reseptpliktige!
Åja, men er det noe som kan være like bra eller i hvertfall være en god "erstatter"?
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vegetarrotter!

Post by Matmor »

Kunststykket er å balansere det hele - spesiellt fordi beste kildene til aminosyrene naturligvis er animalske. Eller kommer fra egg og melk. Men jeg nevnte noen andre kilder lenger oppe.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by Tonje Lenore »

Ah, takk :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Vegetarrotter!

Post by utmeldt »

wollf wrote:Synes ikke man skal frata dyret sin naturlige kost pga eiers valg. Dyret velger ikke å bli veggis.
:thu:

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by HeleneH »

Må si meg enig med Wollf her.

Se på det sånn: Det som er av kjøtt i dyrefor(rottefor) er restene som er igjen etter at det som kan brukes til menneskemat er tatt bort. Dvs at det kommer fra dyr som allerede er slaktet fordi andre mennesker enn deg selv velger å spise kjøtt.
Det er ikke noe dyr som blir slaktet spesiellt for å lage rottefor...

Det som blir problemet med å holde en rotte "veggie-style", er at du får ikke et rent vegetar-rottefor. Og da mener jeg rottefor som jeg synes man skal gi, der alle bitene er like så de ikke kan velge bort det som ikke er godt. Mennesker som er vegetarianere klarer å få i seg den maten de skal fordi de er bevisste på det. Rotter driter langt i om det er proteiner i noe, hvis det smaker vondt...

Nei, helt ærlig synes jeg du skal gi rottene det som er naturlig for dem å spise, slik at du har sunne, aktive og blanke rotter den lille tiden vi har med dem.
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by Tonje Lenore »

wollf wrote: hva med å kjøpe rm1? der er alt rottene trenger og du merker ikke at det er noe kjøtt i bitene, de ser ut som, lukter som og smaker som tørket brød: :happy:
Jeg ville anbefalt å kjøpt det :cheerful: :thu:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Vegetarrotter!

Post by Elettevinter »

Jeg er selv vegetarianer, men jeg lar ikke det gå utover rottene mine. Jeg kjøper jo ikke babygrøt med kjøtt/fisk fordi jeg føler jeg støtter noe jeg ikke vil støtte, men jeg kjøper alltid Beaphar Care+ som har animalske produkter. Ettersom jeg bor med folk som spiser kjøtt, hender det at jeg også gir de en kjøttbit en sjelden gang, fordi jeg ikke ønsker å hindre deres naturlige kosthold. Jeg ville ærlig talt stilt spørsmålet til meg selv: gidder jeg lage maten til rottene og passe på at de får i seg absolutt alt de trenger, eller gi dem mat som er beregnet på deres kosthold og heller gi ekstra mat ved siden av som er vegetar? Og jeg går for det siste.

Min livsstil som vegetarianer påvirker ikke rottene spesielt, annet ann at det er veldig sjeldent de får rene kjøttbiter fordi mamma er så veldig glad i å krydre mat. Så jeg råder deg til å kjøpe rottemat beregnet på rottenes naturlige kosthold og heller servere vegetarmat ved siden av. Man må bare lære seg å glemme at rotter spiser kjøtt, og heller fokusere på at de spiser sunt og holder seg friske! :cheerful: Det er i alle fall det jeg gjør med mine to! Jeg kan også anbefale http://ratwarehouse.com/shop_detail.php?item=789&cat=11 , de har ikke hatt noe problemer med sykdom etter at de fikk en liten skje med dette hver dag :smile:
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Post Reply