oxibow rat

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

oxibow rat

Post by Siv M »

Jeg hørte en som hadde prøvd den type mat til rottene sine her, å fant en nett butikk som selger den til 129kr for litt over en og en halv kilo sekk, spørsmålet er om det er vært å kjøpe inn neste gang, rottene mine er kresne tydeligvis, er mye mat biter i nature rat maten som blir igjen å som ikke blir spist. :confused: hva kan jeg gjøre med det tro. :hmmm:

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: oxibow rat

Post by Jasmin »

Jeg bestiller fra nettdyret.no http://www.nettdyret.no/index.cfm

Og bestiller vanlig gnagerfor der det koster 109,- for 3 kg og da blander jeg bare oppi solsikkefrø osv...
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: oxibow rat

Post by wollf »

Oxbow er hele biter. De kan derfor ikke velge bort det de ikke liker. Men rm1 er desidert det billigste

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: oxibow rat

Post by Vitania »

RM1 er nok billigere, men fordi jeg ikke er venner med netthandling lenger kjøper jeg bare oxbow. :nottelling: Mine rotter liker dette, har ikke hatt noen som ikke liker det. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: oxibow rat

Post by Siv M »

rotteguri wrote:Jeg bestiller fra nettdyret.no http://www.nettdyret.no/index.cfm

Og bestiller vanlig gnagerfor der det koster 109,- for 3 kg og da blander jeg bare oppi solsikkefrø osv...
hmm jeg fant bare mat til degus å chinchilla der

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: oxibow rat

Post by Jasmin »

Siv M wrote:
rotteguri wrote:Jeg bestiller fra nettdyret.no http://www.nettdyret.no/index.cfm

Og bestiller vanlig gnagerfor der det koster 109,- for 3 kg og da blander jeg bare oppi solsikkefrø osv...
hmm jeg fant bare mat til degus å chinchilla der

Vist du går på den kategorien som heter mat-hovedfor og ser nedover siden finner du det :) og det er også masse gode snacks og godbiter der, jeg bestiller gratis prøve poser til hunder og bruker det som godbit til tottene :kiss:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

utmeldt

Re: oxibow rat

Post by utmeldt »

Siv M wrote:Jeg hørte en som hadde prøvd den type mat til rottene sine her, å fant en nett butikk som selger den til 129kr for litt over en og en halv kilo sekk, spørsmålet er om det er vært å kjøpe inn neste gang, rottene mine er kresne tydeligvis, er mye mat biter i nature rat maten som blir igjen å som ikke blir spist. :confused: hva kan jeg gjøre med det tro. :hmmm:
Egentleg ikkje så mykje å gjere med det enn å kjøpe mat med like biter.

Enkelte liker Oxbow Rat, andre ikkje, det er veldig individuelt. Du må nesten kjøpe, og servere rottene maten over ein periode for å sjå om dei liker den eller ikkje. Dei kan mogleg venne seg til den etterkvart, sjølv om dei ikkje liker den med det samme. Mine liker det berre sånn passe til daglig, men spiser opp når dei ikkje har noko anna i matfatet. ( dei foretrekker RM1)

Når det gjeld Rat Nature inneheld den mykje meir feitt enn det vaksne/eldre rotter har behov for, alle mine er blitt overvektige på det foret der. Dei levde for det meste på solsikkefrø, tørka banan ( fritert), og andre godbiter som dei plukka ut. Resten ble strødd rundt omkring i buret, og dermed kasta. Dei fekk heller ikkje i seg dei næringsstoffa dei hadde bruk for, det merka eg på dei stadige luftvegsinfeksjonane dei hadde. Syns helsa deres er blitt betre etter at eg byrja å bruke RM1 som basisfor, og Oxbow/Extra vital som snack.

Etter min meining lønner det seg i lengda å gi mat med like biter (sjølv om innkjøpskostnaden på foret kan virke høg), både økonomisk ( spiser opp all maten, maten varer lenger) samt at dyra får i seg det dei trenger, dermed får dei både betre trivsel og helse ( noko som igjen førte til mindre dyrlegeutgifter hos meg).

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: oxibow rat

Post by Siv M »

:hmmm: rottene mine var allerede små fete da jeg overtok de, siden jenta bare hadde foret dem med små dyr blanding kjøpt på rema å slikt :hæ: Jeg tror også at det er mest lønnsomt med slik mat som foret er i like biter, men de er ikke så glad i det, prøvde rat complete de spiste det men var ikke så glad i den maten, men tror nok det er den beste løsningen ja å kjøpe inn slike typer mat, fyller jeg bare på når det begynner å bli tomt i skålen. :hmmm:

utmeldt

Re: oxibow rat

Post by utmeldt »

Kan vere lurt å gi dei litt tid før ein konkluderer med at dei ikkje liker maten. Eg var svært skeptisk til RM1 til å begynne med, dei ville ikkje ha dei svære bitene. Eg blanda RM1 i Rat nature maten, og etterkvart fekk dei mindre og mindre av den samtidig som eg auka på med RM1. Var litt spent den dagen det kun var RM1 i matfatet, men det viste seg å gå veldig bra.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: oxibow rat

Post by Siv M »

Jeg blandet inn resten av rat complete maten i rat nature sist jeg kjøpte rat nature men de spiser det helt ikke , er spesielt de store ringene i rat nature som de ikke spiser å denne havren , så lurer på om jeg skal ta vekk dette neste gang jeg gir dem mat så får det andre stå til skålen er tom tror jeg :crazy: da går kanskje resten av maten ned til slutt også. å så planter jeg noen av havren i en krukke med jord og lager rotte gress :jepp: så får jeg fortsette med det til for sekken er tom. skal høre med veterinæren til tirsdag om hvem type mat hun anbefaler for dem.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: oxibow rat

Post by Niana »

Har du prøvd Care+?
Jeg bruker den og alle mine rotter liker den veldig godt. Det lukter friskt av tørkede planter. Det største problemet med den er at selvom alle bitene ineholder det samme, så smaker det ikke helt likt, så de velger bort noen biter allikevel. Men om jeg lar de bli liggend eigjen, og ikke gir dem mer, så spsier de det allikevel.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: oxibow rat

Post by Siv M »

Niana wrote:Har du prøvd Care+?
Jeg bruker den og alle mine rotter liker den veldig godt. Det lukter friskt av tørkede planter. Det største problemet med den er at selvom alle bitene ineholder det samme, så smaker det ikke helt likt, så de velger bort noen biter allikevel. Men om jeg lar de bli liggend eigjen, og ikke gir dem mer, så spsier de det allikevel.
Nei care+ har jeg ikke prøvd ennå, hvor får jeg kjøpt det da? mine rotter synes spesielt solsikke frø er er veldig godt å det er det første de spiser opp men jeg har hørt det er mye fett i de så de fort blir fete av den , jeg vet ikke

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: oxibow rat

Post by Niana »

Siv M wrote: Nei care+ har jeg ikke prøvd ennå, hvor får jeg kjøpt det da? mine rotter synes spesielt solsikke frø er er veldig godt å det er det første de spiser opp men jeg har hørt det er mye fett i de så de fort blir fete av den , jeg vet ikke
Litt usikker på hvor mange dyrebutikker som selger det fôret, men jeg vet at i hvert fall Buster Zoo selger det :)
Solsikkefrø bruker jeg kun som godbit en sjelden gang, guttene mine er alt for glad i det og det er som du sier veldig fetende. Rotter burde ikke få fôr som Rat Nature fordi de velger bare "godis-bitene" og lar de med mer næring ligge igjen. Blir som hvis vi hadde spist kake hver dag; men kan leve på det, men det er ikke sunt :P
Bedre å holde seg til fôr som har biter som består av det samme. RM1, Oxbow, Care+. Rat Complete har også bare like biter, men mener å ha lest at det ikke er et fullverdig fôr for rotter allikevel. Litt usikker på det da.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: oxibow rat

Post by Siv M »

Hmm tropehagen zoo her i byen selger kun rat nature og rat complete etter det jeg har sett av rotte mat, å det er den eneste zoo butikken her i byen også.jeg kan plukke ut solsikke frøene da når jeg gir dem mat å samle det som godbiter de kan få hver lørdag for eks.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: oxibow rat

Post by Tonje Lenore »

rotteguri wrote:Jeg bestiller fra nettdyret.no http://www.nettdyret.no/index.cfm

Og bestiller vanlig gnagerfor der det koster 109,- for 3 kg og da blander jeg bare oppi solsikkefrø osv...
Jeg ville anbefalt å bytte solsikkefrøene med gresskarfrø, for solsikkefrø bør helst gi i ny og ned da det kan
være fetene, men det er ikke noe problem å gi dem det altså, men gresskarfrø er ´sunnere´ :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply