Diskusjon om levende føde

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by BlackNenne »

Det er vel ingen som har blitt nektet i å komme med sine synspunkter. Det ble bare foreslått å dele av tråden slik at det er mer oversiktelig for fremtidige lesere som lurer på om rotter kan få kakerlakker/om det er farlig å gi dem det. :cheerful:

Men jeg er enig i at det etiske også kan være relevant, så diskusjonen kan vel bare rulle så lenge trådstarter også syns det er greit. :cheerful:

daga5
Pinky
Posts: 25
Joined: 05 Dec 2012, 23:36

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by daga5 »

syns det er rart at noen kommer med akgumenter omm at insekter kan føle smerte jeg :bleh: da jeg regner de ikke som og være dyr de er bare lkevende vesner for meg :sarcastic: men kommer aldri til og gi de noe aent en insekter her i gåren ;) og ja kakalakene mine har det faktisk ganske bra de får matt ganske offte ;) og de formerer seg og det burde jo være et trifselstegn :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by torasrotter »

Det vet jeg nå ikke! Rotter vil nok formere seg som bare det de også, selv om det ikke nødvedigvis betyr at de har det bra. Er nok mange rotter som råavles på i små bur og med spon i bunnen :cry2:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Vitania »

wollf wrote: vil uansett bare si at klarer du å fore rottene med levende føde så ok.:spise:
ingen regel eller forbud mot å gi dem innsekter. men startet du å gi dem feks mus og slik er saken noe annet. men i dette tilfelles synes jeg ikke det er noe værre å gi en kakkerlakk til en rotte (som faktisk går til nytte) enn å slå i hjel en flue og skylle den i do hvor den ikke gjør noe nytte etter sin død.:steike:
jeg vil heller dø en død hvor jeg hjelper noen enn en død hvor jeg går i vasken:søppelrotte:
BLI ORGANDONOR :sterk:
:lolear:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Anniken.HH »

torasrotter wrote:Det vet jeg nå ikke! Rotter vil nok formere seg som bare det de også, selv om det ikke nødvedigvis betyr at de har det bra. Er nok mange rotter som råavles på i små bur og med spon i bunnen :cry2:
min erfaring med kakkerlakker - har avlet i to år - er at om de ikke har det bra blir det mindre formering, men noen gjør det. Kommet litt ann på type kakkerlakker, men hvis kakkerlakker ikke har optilam varme dør gjerne hunnene under svangerskap.
Hvis de ikke får riktig mat kan de få flere ubefruktede egg, og er de virkelig ikke fornøyd kan produksjon stoppe helt. Dette gjelder også hvis de blir syke.

Når det kommer til om kakkerlakker føler smerte, tror jeg at de har en slags følelse av smerte, men til hvilken grad er jeg ikke sikker.
Jeg har sett at kakkerlakker om spiddet ''vrir'' seg en del, men hvis du slipper dem ned i boksen eller på gulvet uten at de har noe i seg vil de fortsette livet som normalt uten tegn på smerte i det hele tatt. Så jeg tror det er snakk om en momentan smerte, og ikke vedvarene slik vi pattedyr har.

Jeg har ikke prøvd å gi kakkerlakker til rotter, ettersom jeg solgte hele kolonien noen mnd før jeg kjøpte mine første rotter, men jeg har gitt dem sirisser ved ujevne mellomrom, som ikke ser ut til å føle smerte. (off-topic, tenkte bare å informere om det)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by tantepose »

Bare til ettertanke,hvordan skal kakerlakken fortelle om den har smerte?Den har ikke stemme,ikke mimikk eller pels den kan stritte.Vi har jo vanskeligheter nok med å se om rotter har smerter.
Så lenge vi ikke vet syns jeg vi skal være føre var.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Anja-Mari »

Halo? d e jo bare en kakelak! kæm bryr sæ om at de blir spist levanes eler dø :nottelling:
æ dræp ederkopa å mygg å flua om sommern, d vil æ si e likens såm at råttan får dræpe :cheerful:

å æ har å sjølla ned ederkopa me kokvarmt van i vasken, d e jo bare et insekt :grin:
✿ XoXo Anja Mari ✿

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by tantepose »

Vel,det gjør ikke jeg.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Anniken.HH »

Tantepose: Kakkerlakker har faktisk en ''stemme'', hvis de er voksne kan man høre at de knitrer/skriker. (de skriker faktisk ikke, men de piper så det kan høres ut som skriking)
Er de i smerte krøller de ryggen på en spesiel måte, som med rotter, hunder, øgler og edderkopper lærer man å se om den har smerte med erfaring.

Axeria: Ikke alle støtter at folk fôrer med levende dyr, selvom de er insekter, de er jo faktisk levende de også.
Jeg støtter det grunnet at jeg har dyr som trenger levende føde, og insektene rottene mine får er leftovers fra skjeggagamen min
Jeg skal innrømme at jeg heller slipper edderkopper og fluer ut igjen enn å drepe dem, eller lar dem bare være i huset. Dette igjen er også noe som varierer fra person til person, som diskusjonen rund levende føde.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Matmor »

Vi som bryr oss om kakkerlakkene føler smerte eller ikke er vel samme typen folk som ikke var fornøyd med å bli fortalt at babyer ikke følte smerte sånn for 30 år siden: ganske vanlige mennsker så vel som helsepersonell og forskere.

Jeg sier ikke at folk ikke skal fóre rottene sine med en kakkerlakk i ny og ne så lenge de tåler proteinene. Men akkurat som jeg bryr meg om at kjøttet jeg selv spiser skal komme fra dyr som ikke har lidd alt for mye og vært vettskremt for lenge før jeg (og eventuelt rottene) setter tenna i det, ville jeg ha sørget for å fryse kakkerlakken hvis jeg skulle gitt den til en rotte. Jeg liker ikke å påføre noen unødvendig smerte, skjønt noen enighet i hva som er nødvendig smerte regner jeg ikke med å komme til hverken med meg selv eller andre...

Jeg tipper det er mange her som aldri har reflektert over at kakkerlakker kanskje synes ting gjør vondt, Det er opp til dem hva de gjør når de får vite at svaret er: "Kanskje gjør de det". Men hvis de ikke vet at kakkerlakker kan føle smerte kan de heller ikke velge barmhjertighet, og det positive valget synes jeg de skal få lov til å ta hvis de vil :cheerful:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Larm »

Axeria wrote:Halo? d e jo bare en kakelak! kæm bryr sæ om at de blir spist levanes eler dø :nottelling:
æ dræp ederkopa å mygg å flua om sommern, d vil æ si e likens såm at råttan får dræpe :cheerful:

å æ har å sjølla ned ederkopa me kokvarmt van i vasken, d e jo bare et insekt :grin:
Så dersom det skulle komme en "høyerestående rase" til jorden som så på oss på samme måte som du ser på kakkelakker, edderkopper m.m. så hadde du syntes at det var helt greit at de behandlet deg på denne måten som du behandler insekter på?
Jeg foretrekker å behandle alt liv med respekt for jeg ønsker selv å bli behandlet med respekt, også om det skulle være noen som så på mennesker som et ubetydelig insekt.
Alltid behandle andre slik du selv ønsker å bli behandlet. :bonk:
Tror ikke du hadde likt det dersom noen hadde spist deg levende så hvorfor ikke være så human som mulig med andre levende vesener?
Eneste dyret jeg har fòret med levende insekter var Åse Måse (en måse som vi flasket opp og slapp løs). Eneste grunnen til at ÅM fikk levende føde var fordi han/hun måtte lære å overleve i det fri.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

daga5
Pinky
Posts: 25
Joined: 05 Dec 2012, 23:36

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by daga5 »

Nei nå syns jeg det blei teit jeg !!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by wollf »

:giggle: dette tar av. jeg respekterer alle dyr, og lipper gjerne ut en edderkopp. men jeg fanger ikke myggen på rommet og slipper han ut igjen. dere spiser jo kjøtt folkens :wink: de dyra har ikke hatt det bra før de døde

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Moderator »

daga5 wrote:Nei nå syns jeg det blei teit jeg !!
Og siden trådstarter har denne meningen om hvordan diskusjonen har utviklet seg, setter vi nå en stopper for å diskutere de etiske og moralske prinsippene ved å gi levende føde i denne tråden. Dersom det skal diskuteres videre, har man muligheten til å starte en ny tråd med dette som tema. Vennligst respekter at trådstarter i denne diskusjonstråden i utgangspunktet stilte spørsmål om hvorvidt man kunne gi kakerlakker til rottene.
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by tantepose »

Har noen skrevet noe som strider mot reglene her?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply