Diskusjon om levende føde

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Diskusjon om levende føde

Post by Vitania »

Spennende. Jeg har gitt rotter levende melormer noen ganger, det er litt gøy å se når det går opp for dem at de beveger seg. Champis fanger ofte flygende langbein og spiser dem. River fort og greit hodet av først, så tror ikke de lever så lenge.
Godt og næringsrikt er det nok, iallefall! :nisseglis:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

daga5
Pinky
Posts: 25
Joined: 05 Dec 2012, 23:36

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by daga5 »

tror helt klart at rottene har gott av og fange litt insekter jeg ^^

daga5
Pinky
Posts: 25
Joined: 05 Dec 2012, 23:36

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by daga5 »

nei kommer nokk aldri til opg fryse kakkaelaker til noen her i gåren ;) har trosalt kjøpt de for og bruke de som mat til dyr ;) men rottene mine kommer ikke til og få det ror offte mare som litt gotteri av og til :jepp:

utmeldt

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by utmeldt »

Dei kan fortsatt brukast som mat til dyr sjølv om dei har vore fryst ned først.... :jepp:

daga5
Pinky
Posts: 25
Joined: 05 Dec 2012, 23:36

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by daga5 »

til rotte ja kan de nok brukes ;) men tviler på at de med 8 bein vil ta det de vil ha levende for ;)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Anniken.HH »

man skal helst ha levende levende kakkerlakker til reptiler og edderkopper så de får litt trening. :bleh:
Tror ikke rotter har vondt av å ''leke'' litt - høres kanskje rart ut - men tror rotter jakter på insekter og larver i det fri, så er vel ikke unaturlig at de får gjøre det litt i fangenskap også?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Matmor »

Det er et prinsippspørsmål her, både i og med at rottene ikke trenger dette proteintilskuddet, og at det kan hende jakten og spisingen faktisk er skremmende og smertefullt for kakkerlakkene. Det blir som å fóre katta med fullfór, og i tillegg gi den levende fugleunger og rotter bare fordi det er slik det foregår i naturen,

Da jeg var 20 var det akseptert av pattedyr kunne føle smerte, men man var ikke sikker på at fisk eller babyer følte smerte. De hadde jo så umodent nervesystem at de nok bare hadde reflekser... Jeg regner med at om noen år eller ti-år er det akseptert at visse bløtdyr og insekter faktisk føler smerte og bør behandles deretter.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Larm »

Matmor wrote:Det er et prinsippspørsmål her, både i og med at rottene ikke trenger dette proteintilskuddet, og at det kan hende jakten og spisingen faktisk er skremmende og smertefullt for kakkerlakkene. Det blir som å fóre katta med fullfór, og i tillegg gi den levende fugleunger og rotter bare fordi det er slik det foregår i naturen,

Da jeg var 20 var det akseptert av pattedyr kunne føle smerte, men man var ikke sikker på at fisk eller babyer følte smerte. De hadde jo så umodent nervesystem at de nok bare hadde reflekser... Jeg regner med at om noen år eller ti-år er det akseptert at visse bløtdyr og insekter faktisk føler smerte og bør behandles deretter.
:liker:
Veldig enig med Matmor :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by tantepose »

:liker:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Niana »

Spørsmålet her var jo om rotter kan få kakerlakker, og det har vi funnet ut at de kan. Så da er det ikke så mye vits å begynne en (fortsette på en) diskusjon om det etiske og moralske bak det å gi levende fôr til rotter eller ikke. Vi får respektere at vi har forskjellig syn på saken, og "agree to disagree". Vi er veldig flinke til å starte lange diskusjoner/samtaler som fjerner seg fra hovedsaken i trådene her på forumet :giggle: Og selv om en god diskusjon kan være veldig bra, så tenker jeg at vi i så fall får splitte ut en egen tråd så denne tråden kan stå som info til fremtidige medlemmer som lurer på dette, så de kan slippe å lese igjennom alle våre meninger rundt levende/ikke levende matkilder :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by tantepose »

Alt dette hører da naturlig sammen.Det er da ikke bare næringsinnhold som er viktig når man snakker om levende føde.Alle kan komme med ulike synspunkter på et emne i en tråd på forum.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Niana »

tantepose wrote:Alt dette hører da naturlig sammen.Det er da ikke bare næringsinnhold som er viktig når man snakker om levende føde.Alle kan komme med ulike synspunkter på et emne i en tråd på forum.
Ja, selvfølgelig :) Men spørsmålet var ikke om det kunne få levende kakerlakker, men om de kunne få det i det hele tatt. Sånn i forhold til om de tåler å spise det, og det gjør det jo :cheerful:

Som jeg skrev så er det ikke noe galt i å ha en diskusjon om moral og etikk, men at vi da kanskje burde splitte det ut av den originale tråden, så det ikke blir rotete. Men så klart, jeg kan jo ta feil og hvis ingen andre har noen problem med å diskutere videre i denne tråden så får dere bare gjøre det :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Larm »

tantepose wrote:Alt dette hører da naturlig sammen.Det er da ikke bare næringsinnhold som er viktig når man snakker om levende føde.Alle kan komme med ulike synspunkter på et emne i en tråd på forum.
:liker:
Helt enig med Tantepose.
Det blir litt sånn sensurering av noens meninger og synspunkter, mens det er helt greit at andre skal få si og gjøre som de vil.
"Dersom man er enig kan man si hva som helst, dersom man er uenig skal det fjernes/sensureres vekk fra emnet"
Det blir helt feil synes jeg og slik var det ikke på forumet tidligere. Da var det lov til å komme med uttalelser i saker selv om man ikke støttet flertallet.
:rotte:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by wollf »

verden forandrer seg.
jeg slår fluen på armen, men slipper ut edderkoppen i vasken. noen ville nok syntes jeg var sinnsyk for det, på lik linje som at noen synes jeg er sinnsyk som har rotter.
forumet før og nå diskusjonen er en håpløs ting å ta opp. det var også mye mer krangel på forumet før, i forrhold til nå. så vet ikke hva som er best og værst jeg.

vil uansett bare si at klarer du å fore rottene med levende føde så ok.:spise:
ingen regel eller forbud mot å gi dem innsekter. men startet du å gi dem feks mus og slik er saken noe annet. men i dette tilfelles synes jeg ikke det er noe værre å gi en kakkerlakk til en rotte (som faktisk går til nytte) enn å slå i hjel en flue og skylle den i do hvor den ikke gjør noe nytte etter sin død.:steike:
jeg vil heller dø en død hvor jeg hjelper noen enn en død hvor jeg går i vasken:søppelrotte:
BLI ORGANDONOR :sterk:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Niana »

Leit om dere oppfattet innleggene mine sånn, selvom jeg gjentatte ganger skrev at det var fint med diskusjon og få høre andres synspunkter. Er absolutt ikke snakk om sensurering, men å evt flytte diskusjonen så den ikke rotet til hovedspørsmålet. Skjønner ikke hvordan jeg mer tydelig skal få sagt at jeg synes diskusjoner er bra og sunt, det får oss til å tenke. Har ingenting med å gjøre at jeg ikke deler samme syn som dere.

Men siden det er jeg som tydeligvis har en rar oppfatning av det å rote til en tråd og ikke, så bare kan dere se bort i fra mitt forslag om å dele tråden og fortsette diskusjonen om dere vil :)
Jeg er ingen diktator som prøver å styre forumet etter mine meninger, og sensur jeg er alltid i mot.
Hvis noen fortsatt ikke skjønner at jeg mener det er greit med diskusjoner, men at hovedpoenget mitt var å evt flytte den til et annet sted å si kan diskutere mer, så er det lite jeg får gjort for å rette opp det :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply