Diskusjon om levende føde

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

Må jo innrømme at jeg synes synd på fisken jeg fisker. Jeg prøver å gi den en rask og smertefri død. Liker ikke at enkelte lar dem ligge på land å dø av seg selv. Samme med villt vi jakter.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Larm »

tantepose wrote:For meg gjelder det respekt for liv.Jeg håper å spre tanker om at dreper vi noe skal vi ha en god grunn.Om forskere mener ditt eller datt,om ev. liding,forandrer ikke mitt syn.Og skal vi kalle oss humane må dyra vi spiser ha levd ett godt liv og bli avlivet på en "god" måte.Jeg syns ikke vi mennesker,(med få unntak),ikke er i nærheten av å oppfylle dette. :rudolf:
Veldig enig med Tantepose :liker:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Larm »

wollf wrote:Må jo innrømme at jeg synes synd på fisken jeg fisker. Jeg prøver å gi den en rask og smertefri død. Liker ikke at enkelte lar dem ligge på land å dø av seg selv. Samme med villt vi jakter.
Jeg dreper også fisken så fort som mulig, vil ikke at den skal ligge og lide.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

Det er bra. Blir sint da jeg ser folk bare kaste den på land og lar den dø av seg selv. Jeg har rutine hvor jeg sløyer fisken hvor jeg fikk den og gir måten tilbake til naturen. Og jeg takker altid for god fangst. Har stor respekt for naturen, vokst opp og levd sv ting vi kunne høste, så og jakte og vet derfor hvor mye den betyr. Men litt ute av tema her. Jeg høres kanskje kald ut men jeg dreper aldri noe som ikke lider eller skal spises. Mygg og fluer har bøtet med livet noen ganger men har da gått som mat til venus planten min

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

Veps glemte jeg. De dør
ondsinnet jævler som prøver å ta meg. Min eneste nemesis

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Matmor »

Det er vanskelig å ha et konsekvent forhold til andre dyr. Ser jeg en sukkermaur inne i huset, tråkker jeg ikke på den. Ser jeg 5 sukkemaur på kjøkkenet legger jeg ut maurkverk - enda jeg tror at maurene dør på en ubehagelig måte. Men om de velger å sverme på terrassen når vi har hagefest er det helt greit. Da prøver jeg å ikke tråkke på dem, for det er jo utendørs :hmmm: 1 veps på soverommet skyves forsiktig ut av vinduet med avis. To vepser i huset og jeg slår til med avisen. Vepsebol under takskjegget betyr at masseødeleggelsesvåpen av type insektspray kommer fram om kvelden. Likevel oppfatter jeg det som en verdi å både spare liv når jeg kan, og sørge for at avlivningen gjøres på mest mulig skånsom måte når det er valgmuligheter.

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Anja-Mari »

Niana wrote:
Axeria wrote:OMG!!! larm, å trekke in romvæsna blir lit domt spør du mæ! :klaskepanne: :giggle:

æ sætt ei grense før ka æ gidd å bry mæ om, æ e veldi gla i fugla å dyr også de vile såm måsa å vilmusa, men æ gidd ikje å bry mæ om at æ drep en ederkop eller ei myg, d e insekt og æ personli synes de e hæsli å har inga verdi i mine øya. Den sterkeste sin rett :cheer: :cheer: :cheer:
Så om en person er sterkere enn deg, så har den rett til å drepe deg? Eller om noen synes du er heslig?
Jada, det er veldig satt på spissen. Men du latterligjør andres meninger nå føler jeg, fordi de har et annet syn på insekter enn deg. Det blir ikke riktig uansett. Jeg synes ikke det er noe galt at man klapser til et insekt, gir levende for til dyr eller om man går på jakt. Men jeg må respektere at andre ikke godtar dette like lett.

Samtidig skjønner jeg godt tankegangen bak mange av innleggene her. For det stemmer at det ikke er lenge siden man tvilte på om dyr følte smerter, og behandlet de deretter. At det var ingen som rynket på nesen av ren tortur av dyr, fordi man ikke så på dem som noe med verdi. Men det betyr ikke at det er riktig.

Det er opp til hver og en av oss å ta sånne valg, men jeg tror det er lurt å tenke litt, og sette seg inn i de forskjellige synspunktene.

D va isje d mente, prøva isje å laterijøre nån æ. Men æ mene bare at å træke in romvæsna blir før domt når d ike e sikkert at d i d hele tat finnes. Va isje ont ment t nån, så beklage om d virka sån. :flau2:

Å æ trur du skjøne ka æ mene når æ sir den sterkest sin rett ;) såklart kan isje en såm e stærkar en mæ dræpe mæ bare før d, men så e d nu en førsel på meneska å insekt i mi meining. D e få såm likestile de toan..

Sårry at æ skriva på dialækt åså æ har dyfseleksi å d e lætast før mæ å skrive sån såm æ snakke :worry:
✿ XoXo Anja Mari ✿

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

æ førstår dæ :jepp:

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Anja-Mari »

wollf wrote:æ førstår dæ :jepp:
Hihi! D e bra , så sjøne no væfal nån ka æ skriv :cheerful:
✿ XoXo Anja Mari ✿

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

kan oversette om noen lurer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by tantepose »

Ikke noe problem å forstå. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Diskusjon om levende føde

Post by BlackNenne »

Anja-Mari wrote: Sårry at æ skriva på dialækt åså æ har dyfseleksi å d e lætast før mæ å skrive sån såm æ snakke :worry:
Dialekt kan være knotete, men dysleksi kan ingen noe for. :cheerful: Her er alle velkomne, og jeg tror nok de fleste forstår deg godt. :cheerful:

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Anja-Mari »

BlackNenne wrote:
Anja-Mari wrote: Sårry at æ skriva på dialækt åså æ har dyfseleksi å d e lætast før mæ å skrive sån såm æ snakke :worry:
Dialekt kan være knotete, men dysleksi kan ingen noe for. :cheerful: Her er alle velkomne, og jeg tror nok de fleste forstår deg godt. :cheerful:

Takk før fine ord :cheer: gla før at dåker e så førståanes :boing:
✿ XoXo Anja Mari ✿

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Larm »

Anja-Mari wrote:
Niana wrote:
Axeria wrote:OMG!!! larm, å trekke in romvæsna blir lit domt spør du mæ! :klaskepanne: :giggle:

æ sætt ei grense før ka æ gidd å bry mæ om, æ e veldi gla i fugla å dyr også de vile såm måsa å vilmusa, men æ gidd ikje å bry mæ om at æ drep en ederkop eller ei myg, d e insekt og æ personli synes de e hæsli å har inga verdi i mine øya. Den sterkeste sin rett :cheer: :cheer: :cheer:
Så om en person er sterkere enn deg, så har den rett til å drepe deg? Eller om noen synes du er heslig?
Jada, det er veldig satt på spissen. Men du latterligjør andres meninger nå føler jeg, fordi de har et annet syn på insekter enn deg. Det blir ikke riktig uansett. Jeg synes ikke det er noe galt at man klapser til et insekt, gir levende for til dyr eller om man går på jakt. Men jeg må respektere at andre ikke godtar dette like lett.

Samtidig skjønner jeg godt tankegangen bak mange av innleggene her. For det stemmer at det ikke er lenge siden man tvilte på om dyr følte smerter, og behandlet de deretter. At det var ingen som rynket på nesen av ren tortur av dyr, fordi man ikke så på dem som noe med verdi. Men det betyr ikke at det er riktig.

Det er opp til hver og en av oss å ta sånne valg, men jeg tror det er lurt å tenke litt, og sette seg inn i de forskjellige synspunktene.

D va isje d mente, prøva isje å laterijøre nån æ. Men æ mene bare at å træke in romvæsna blir før domt når d ike e sikkert at d i d hele tat finnes. Va isje ont ment t nån, så beklage om d virka sån. :flau2:

Å æ trur du skjøne ka æ mene når æ sir den sterkest sin rett ;) såklart kan isje en såm e stærkar en mæ dræpe mæ bare før d, men så e d nu en førsel på meneska å insekt i mi meining. D e få såm likestile de toan..

Sårry at æ skriva på dialækt åså æ har dyfseleksi å d e lætast før mæ å skrive sån såm æ snakke :worry:
Nadre har en annen mening når det gjelder f.eks. kvinner.
De mener at disse ikke er like mye verdt som menn, så de kan gjøre hva de vil med dem. Det er deres rett som menn siden kvinnen ikke er noe verdt.
Er dette riktig? Nei, ikke i mine øyne, men det er nok mange som er ueninge i det.
Er det lovlig? Nei, ikke i Norge, men det skjer flere grusomme hendelser her også bl.a. pga kulturkræsj.

Mange ser på rotter som skadedyr, så de bryr seg ikke om de dreper dem, piner dem... noen mennesker piner alle dyr fordi de mener at "det er jo bare dyr, de betyr ingenting".
Er dette rett? I deres øyner ja, i mine og mange andres nei.

Jeg synes din holdning til innsekter er slik som manges holdning til bl.a. rotter og andre dyr. En slik holdning liker jeg ikke og jeg velger å behandle alt liv med respekt.
Dersom det ikke er nødvendig å drepe, gjør jeg det ikke.
Matmor tok noen eksempler på dette med bl.a. veps.
Dersom jeg begynner å få maur inn i huset dreper jeg de fordi jeg har opplevd maureinnvasjon tidligere, det samme med fluer.
Får jeg inn veps, edderkopper, stankelben... så slipper jeg de ut.

Så lenge de ikke truer meg, dyrene, hygiene... så lar jeg de leve.

Jeg vil ikke gi levende føde til noen så lenge det ikke er nødvendig av samme årsak.
Med Åse Måse måtte jeg gi levende føde for at hun skulle lære å overleve på dette i det fri. Våre tamrotter trenger ikke det.

Synes det er "skummelt" med folk som ikke respekterer liv og håper at fler og fler vil tenke seg om noen ganger til før de dreper unødig :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by WillyWonka »

Jeg må si meg enig med deg Larm :)

Jeg må ærlig inrømme at jeg aldri har tenkt så mye over det når det gjelder insekter..
Jeg dreper ikke insekter som er ute. er litt værre om det kommer inn til meg.. jeg har fobi for edderkopper og sykt redd insekter med striper (humle, klegg, veps, bie). Kommer de inn til meg, så har jeg problemer med å drepe dem, fordi jeg er så fryktelig redd... så jeg bruker å driste meg bort til vinduet og åpne det opp så de kan komme seg ut på egenhånd.. så drar jeg en tur på butikken eller finner på noe annet i mellomtiden :P
Men om disse sakpningene kommer inn til meg, og de ikke kommer seg ut igjen... så klarer jeg ikke fange dem for å sleppe dem ut... da er det støvsugeren.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply