Noen spørmål+Bestille RM1?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by HildeT »

Hei, sitter her og tenker over om jeg skal bestille RM1 til mine fire jenter og lurer
på om det lønner seg å bestille en sekk med en gang, de har ikke fått dette fôret
før er litt redd de ikke skal like det.

Tundra er veldig alergisk ovenfor Care+ og det var derfor halsen hennes var hoven og
det var heldigvis ikke SDA hu hadde, nå spiser de Rat complete, men Tundra tåler heller
ikke den, Hu blir dårlig i magen av den og bæsjen til de andre rottene STINKER mer enn
når de spiste Care+ :sick:

Andre som har opplevd at deres rotter reagerer på samme måte? Eller at bæsjen stinker
når de spiser Rat Complete maten?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by monlan »

Hei.
De to hannrottene jeg hadde før fikk slikt billigfor, gnagerfor (jeg tenkte ikke på på det da at det kunne være et dårlig for) fra Mega samt masse frukt/ grønnsaker og middagsrester, kjøtt, fisk og brødmat. Avføringen lukta nesten ikke noe og den tørka inn nedi strøet ganske fort. Det skulle være mye bæsj nedi strøet før jeg kunne kjenne noe særlig.
Men nå forer jeg med Rat Complete og bæsjen stinker. Rett nok mye noe mindre etter at de bli kastrert, men likevel så kan jeg kjenne lukten av bæsj bare noen timer etter at doen er skifta på.
Men som Matmor sier så er det mye proteiner i det foret, så kanskje det er en sammenheng med det. For jeg husker at når jeg ga ga Findus (for noen år siden) kjøtt eller fisk (han elsket det) så luktet avføringen sterkere om kvelden eller dagen etter.
Rottene mine elsker Rat Complete så kvier meg på å skifte for. Men når dine er alergiske så må en jo prøve noe annet. Lykke til.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by wollf »

de fleste rotter liker det og gjør ikke dine det så selg sekken videre ;)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by Siv M »

jeg brukte rat complete til mine en lang stund før jeg begynte med RM1 , det stinket av avføringen dem la fra seg også , å sekken er liten å dyr i pris synes jeg. Jeg kjøpte 5 kg til og begynne med, å var redd for det samme som deg at de ikke ville spise det, nå har de snart spist opp 1 kg alt av rm1 maten :cheer: de er mette lenger å orker ikke like mye godsaker som før , du vil spare mye på å bytte til RM1

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by HildeT »

Tusen takk for gode svar, da skal jeg bestille en sekk :cheerful:
Jeg må nok bytte rett over til RM1, siden de ikke tåler den derre
complete maten, eller Care+

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by Siv M »

mine fikk det blandet i den gamle maten til og begynne med, men så at bitene forsvant før den gamle maten å det var en lettelse, jeg har 4 kg igjen til mine, det varer en stund til, men kjøper nok en sekk neste gang jeg også

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by monlan »

Siv, jeg fikke ikke helt med meg om du mente at avføringen luktet det samme eller mindre etter at du skiftet til RM1..?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by Siv M »

monlan wrote:Siv, jeg fikke ikke helt med meg om du mente at avføringen luktet det samme eller mindre etter at du skiftet til RM1..?
jeg synes det lukter mindre nå etter at de har begynt med rm maten, om det er tilfelle eller bare min nese som synes det er jeg ikke sikker på. :hmmm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by Matmor »

Hvis rottene dine blir dårlige av det fóret du har, og du kan komme deg til Sandefjord, kan du få litt RM1 av meg så du har til sekken kommer i posten. Da ser du også hvoradan de reagerer på RM1. Send meg en pm hvis det er aktuelt :smile:

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by HildeT »

Har bestilt en sekk nå, de får Rat Vital (Blanding) nå og de tåler det mye bedre enn
Rat Complete :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by Siv M »

så bra du fant noe de tålte så lenge , i vente tiden :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by WillyWonka »

mine rotter reagerer også med illeluktende avføring om de får endring av kost :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by HildeT »

Er vel vanlig for de fleste dyr tenker jeg å reagre slik :)
Men mine har spist Complete lenge, nå for de Rat Vital
og da stinker ikke bæsjen dems like mye, kunne sitte i sofaen
og kjenne den ekle lukta komme fra buret når de spiste Complete
maten :sick:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by Siv M »

:bleh: er vist mye proteiner i complete maten har jeg hørt som mange rotter reagerer på, mine også fikk det i flere mnd før jeg endelig byttet til rm :cheerful: å maten går ned må fylle på mer i skålen nesten hver dag :yumm:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Noen spørmål+Bestille RM1?

Post by sanca »

Jeg har aldri prøvd Rat complete, men kjøpte en liten sekk Care+ da jeg en stund var fri for RM1. Merket umiddelbart at bæsjen stinket mer. Tror ikke bare det har sammenheng med bytte av fôr, for lukta holdt seg sekken igjennom, og da jeg endelig fikk rm i huset igjen og bytta tilbake, ble det mye mindre lukt igjen.

Synes det er så trygt og greit å fore med RM-maten, for da vet jeg at de får akkurat den kosten de trenger...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply