fant noe spennende om rotter og mat

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

fant noe spennende om rotter og mat

Post by wollf »

jeg fant en artikkel på en slankemetore som heter sult og fråts der sto dette
Dietten ble lansert for noen år siden, men bygger egentlig på forskning fra 30-tallet, som viste at dersom rotter ble satt på en svært streng diett med lavt kaloriintak, levde de rundt 30 prosent lenger enn vanlige rotter. Grunnen til dette skulle være at lavt kaloriinntak gjorde rottenes blodårer mindre utsatt for blodpropper, de fikk et jevnere blodukkernivå, mindre tegn på alderssykdommer, og hjerneceller som ikke ble så lett skadede.

Så viste det seg at de samme effektene oppsto hos rotter som fikk servert lite mat én dag (rundt 30 prosent av kaloribehovet), og deretter mye mat den neste. Dette ble oppdaget i et forskningsprosjekt i 2003. Dermed var ideen om Fråts og sult-dietten født.
synes det virket interesant. hva mener dere?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: fant noe spennende om rotter og mat

Post by kikky »

De som fikk lite mat, ble sultet. not pretty. sult og fråts hørtes eller ikke særlig bra ut, psykisk iallefall.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: fant noe spennende om rotter og mat

Post by monlan »

Det er jo slik i naturen, at dyr nok er sultne noen dager og fråtser når de først finner mat. Så det kan jo godt hende at kroppen er tilpasset dette og når rottene våre får godt med mat og aldri egentlig er sultne så er det kanskje ikke så bra. Interessant :jepp: Men har nå ikke hjerte til å se at de er sultne, og ikke gi de noe :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: fant noe spennende om rotter og mat

Post by sanca »

Ja, interessant er det! Og det bør selvsagt ikke overføres til at rottene våre skal sultefôres... Men, vi er nok ganske mange som jevnt over gir rottene våre altfor mye godbiter, middagsrester osv ;-) 3 av gutta mine veier nok litt i overkant av hva de burde, og det er klart det forlenger jo ikke akkurat levealderen deres :flau: Men, så er det så innmari koselig å se gleden deres når jeg gir dem noe ekstra :flau: Må minne meg selv mer på at jeg gjør dem en bjørnetjeneste og at for mye kan skade dem, tror jeg :jepp:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: fant noe spennende om rotter og mat

Post by monlan »

Mine to forrige gutter, Jerry og Findus var overvektige så det holdt. Jeg prøver virkelig å være mer forsiktig med mine nåværende gutter. Men de får mer enn nok de også, og hadde sikkert hatt godt av å være, i alle fall, litt sultne i blant. Jeg har gått fra å gi alt for mye mat, alt for ofte til de forrige guttene til å gi mye mindre og litt sjeldnere. Så kanskje å gi enda ferre måltid, men mer til hvert måltid hadde vært bedre enn ofte og litt. Er jo noe å tenke på. Men siden gutta bor i stua sammen med oss og kan kjenne lukta av all den gode maten, så tror jeg at det blir mindre og ofte :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: fant noe spennende om rotter og mat

Post by wollf »

om man tenker på det så får rotta alt den trenger fra rm1, men i tillegg gir vi godbiter, middagsrester og grøt.
de får det de trenger og vel så det. her i huset får de kanskje litt mye, og jeg tilfredstiller ok mer mitt behov for å mødre dem og være matmor enn deres behov for ernæring.
min pudding har altid vært tykk og glad i mat, og alle som har matt henne vet hvor umotståelig hennes mattryne er. jeg gir henne godbiter kun for at det er så koselig å se henne sitte på to å knaske det i seg. hun er nå godt over 2 år enda, men igjen kan man trekke en sammenheng på kreft, nyre, lever og hjerteproblemer med overforing?
hadde vært interesant å skrive ned hva en rotte spiste av proteiner, fett og karbohydrater i løpet av en dag

Post Reply