kjøttdeig

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

kjøttdeig

Post by Siv M »

Hei før jeg gir dem det vil jeg gjerne spørre først. Er det greit å gi rottene rått kjøttdeig fra storfe ? eller må det stekes eller kokes først.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: kjøttdeig

Post by Milla »

Med tanke på E.coli, ville jeg ikke tatt sjansen. Hele kjøttstykker sier de at man bare trenger å stekke yttersiden, sidenselve bakterien ikke har kommet seg inn i kjøttet. Men med kjøttdeig så er dette kvernet opp. Så stek det!
Om mine får kjøttdeig er det kjøttdeig uten tilsatt salt eller vann, og jeg bruker heller ikke smør som har salt i seg (dette pga laktoseintoleransen min, melange uten melk og salt :P ). Aldri hørt om å koke kjøttdeig før?!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: kjøttdeig

Post by kikky »

Ville ikke sjøl gitt hverken stekt, rått eller annet. Er nok saltet en liten smule fra før er den ikke?

Ikke farlig med tilberedt svin tror jeg, men liker ikke gi annet enn kylling og fisk til rottene selv.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: kjøttdeig

Post by Milla »

På kjøttdeig pakka jeg pleier å kjøpe så står det uten tilsatt vann og salt....
Men det er ikke snakk om at jeg gir dette til de vanlig, men de får smake... kosten deres, her hjemme, består mest av RM1, grønnsaker, salat og som deg fisk og kylling... :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

ok takk for svar, de fikk akkurat nå bare noen få små biter med rå kjøttdeig sammen med masse kokt pasta det ble fredags kosen deres :yumm: jeg bruker også stort sett ellers rm1, frukt og grønnsaker, noen ganger baby mat på glass som helge kos :cheerful: å så så klart egg av og til siden jeg har en i vekst her som trenger litt ekstra av og til.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: kjøttdeig

Post by Milla »

Siden du allerede har gitt dem rått kjøttdeig, ville jeg fulgt veldig nøye med på dem....
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

det skal jeg gjøre, er ikke sikkert de vil ha det engang, de fikk under under en halv t skje bare

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

kan gå å se om de har spist noe å ta vekk det som kanskje er igjen

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

De hadde ikke spist noe av kjøttdeig bitene de lå igjen i hjørne doen, de har bare spist pasta :) så kjøttet ble fjernet å kastet.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: kjøttdeig

Post by Milla »

Men om det finne e.coli i kjøttdeigen og pastaen har ligget med dette, kan de fortsatt ha fått i seg bakterien...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

Ja det er sant, skal holde ett øye med de om de blir syke, får satse på at det går bra. Jeg spurte Tonje Leonore på fb chatten først om de kunne få rå kjøttdeig å hun sa ja men ikke mye, derfor jeg ga de bare noen få små biter av den, det er fra storfe å ikke svin. Men skal se hvordan det går.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: kjøttdeig

Post by Tonje Lenore »

jeg har gitt litt rå kjøttdeig og det har ikke påvirket noen av mine rotter, men pleier å steke først da, men gir ikke mye heller
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

Har akkurat vert oppe å sett til mine å ingenting er forandret der, bortsett fra at de var sløve å gode å mette etter pastaen :nottelling:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: kjøttdeig

Post by Niana »

Det jeg lurer på er hvorfor de skal få rå kjøttdeig? :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: kjøttdeig

Post by Siv M »

hamsteren min kan få litt rå kjøttdeig av og til så jeg tenkte rottene kunne smake også, men de ville altså ikke ha det :smile:

Post Reply