Morellkjerne

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Morellkjerne

Post by monlan »

Lurer på om rottene kan få kjernen av moreller? Guttene mine gnafler i seg med god apetitt og jeg kan høre gnaging lang veg. Kjempebra for tennene. Men mener å ha hørt at enkelte frøkjerner kan være skadelige å spise. Kan rottene få appelsinsteiner?

De fikk 3 morellsteiner i kveld.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Morellkjerne

Post by Sandratravolta »

Både morellsteiner og eplesteiner inneholder små mengder cyanid, dessuten er trærne/kvistene til sånne steinfrukttrær farlige da de også inneholder små mengder cyanid. De kan få fruktkjøttet da!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Morellkjerne

Post by monlan »

Takk lov at jeg gav dem bare tre steiner hver :sjokka:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Morellkjerne

Post by Sandratravolta »

Det er ekstremt små mengder, men cyanid er jo veldig giftig. Tror ikke én stein hver er farlig når de bare har fått det en gang gang, men om de får gnage på sånne kvister og får sånne steiner over lengre tid så kan det være dødelig. (Jeg visste ikke det før jeg drev og leste meg litt opp på dvergpapegøyer som vi har i butikken.)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply