Complete Rat and mouse. Bra for?!

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tigressen
Pinky
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2016, 14:38
Kjønn: Kvinne

Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by Tigressen »

Hei hei!
Får meg ett par jenter på ca 5 uker i månedsskiftet april/mai og holder på å gjøre klart til innkjøp :cool:
Har sett at forene ikke skal inneholde for mye proteiner og ha passe mengde med fett.
Der rottene kommer fra forer de med Beaphar Care+. Men jeg synes det inneholder så mye protein. Dette er sikkert bra for rotter i vekst, men jeg vil gjerne holde meg til ett for hele veien fra de kommer hit. Det positive med Care+ er at de selger det på den lokale dyrebutikken.
Men så er det foret jeg tror (og jeg er ikke så altfor vitende innenfor dette) vil være det beste foret (foruten Rm1) til dem i det lange løp. Jeg har nemlig falt for Versele-Laga Complete Rat & Mouse (https://animail.no/870.html) :goofy:
Innbiller meg at det vil være ett bra for. Det negative er at jeg må bestille på nett så det må planlegges litt mer når jeg må kjøpe inn. Det positive er at jeg på samme sted kan bestille Toa-Lätt, som jeg har forstått mange bruker. Back to nature har de i den lokale dyrebutikken :smile:
Så hva mener dere om dette?

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by Vimsy »

Ville heller kjøpt Oxbow Regal Rat Food da. Det har de på FK sine butikker blant annet. :) Versele laga sitt fôr var ikke mine rotter noe spesielt begeistret for i hvert fall, men tror det er ganske ok.

Jeg bruker selv toa-lätt nå, og er godt fornøyd med det. Back to nature har jeg ikke testet.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by kikky »

Oxbow har for lite protein til at jeg vil anbefale det til unge rotter på 5 uker. Complete er et bra det, Oxbow er bra, men begge mer til voksne rotter. Care + har mer proteiner og funker bra til unge rotter i vekst. Tilleggs forer man med litt ekstra snadder som fisk, kylling og egg så får de en del proteiner der. Back 2 nature funker veldig bra som strø i toalettet her, tungt nok til å ligge ganske greit, mykt til å være behagelig å tråkke på og lite støv.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Tigressen
Pinky
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2016, 14:38
Kjønn: Kvinne

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by Tigressen »

Takk dere :smile:
Da burde jeg kanskje starte med Care+ slik de er vant til hos oppdretteren da... Slik at de får ekstra protein mens de vokser.
Hvor lenge burde de få det? Når skal jeg starte på annet for?
Vil isåfall blande forene, altså babyfor og voksenfor, når jeg da går over til nytt for.
Og da kan jeg tenke litt til på hvilket for jeg vil fore dem med som voksne :smile2:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by Sara Syversen »

Jeg vil bare si at jeg brukte complete på mine 3 første rotter når dem var små. Dem likte den men pelsen ble mye penere når jeg skiftet til Rm1. Bare en observasjon her ifra ihvertfall. Men ja startet med den jeg også [HEAVY BLACK HEART]
Hørt ellers mye bra om oxbow jeg også og flere som blander litt fra forskjellig selv siden dem har unge å gamle i samme flokk.
Deilig og bra med litt fisk, kylling og egg som Kikky sier <3

Både toa-lett og back2nature er bra synes jeg ihvertfall. Allspån spretter oooover alt så unngå gjerne den hvis du kan. Hehe. Har brukt den før og det ble så utrolig mye ekstra mer arbeid med støvsuging.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Tigressen
Pinky
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2016, 14:38
Kjønn: Kvinne

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by Tigressen »

Takk for innspillet :glise:
Jeg får tenke litt til...
Vil aller helst bruke Rm1, men jeg er ikke medlem (hvertfall ikke enda) i klubben.
Er ikke noen i Østfold som kunne tenke seg å selge noen kilo Rm1 til meg? :cheesy:
Ellers har jeg rimelig god tid på å bestemme meg :jepp:
Tenkt det samme vedrørende Allspon jeg også. Så jeg tenkte en stor do i bunnen med håndkle, matte eller noe slikt ellers i bunnen.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by malap »

Anbefaler RM1 først og fremst, Oxbow for rotter tas ikke inn i landet lenger pga forandringer i ingrediensene og noe EU regler.
Care+ har jeg dårlig erfaring med, da jeg overtok en rotte som gikk på dette og hadde buck grease (overproduksjon av fett i huden på ryggen) - skiftet til RM1 og da ble det helt borte. Du kan gjerne fore på RM1 også gi tilskudd av proteiner mens de fortsatt er i vekst: https://www.youtube.com/watch?v=olT4xdM_T68

Er både fornøyd med Toa-latt og back2nature her.
Malena

blondi95
Pinky
Posts: 7
Joined: 12 Jan 2016, 10:50
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus
Contact:

Re: Complete Rat and mouse. Bra for?!

Post by blondi95 »

Jeg brukte care+, men tømte jo dyrebutikken med det foret pga hadde nettopp fått et uplanlagt kull. Så da gikk jeg over til complete rat and mouse for måtte ha for til de og ble mitt krise for tottene. I etterkant så har jeg tenkt litt og glad jeg nå er medlem i NTF og kan kjøpt RM1. Men ut ifra utvalgene fra min lokale dyrebutikk så likte jeg mest å bruke Care+ Men vil uansett andbefale å bruke RM1 :cheerful:
Men har litt av complete rat and mouse som min reserveløsning vis jeg går tok for mat til dem :cheerful:
[HEAVY BLACK HEART] Milo, Halvorsen, Kalinka, Cider & Captain Morgan. [HEAVY BLACK HEART]

Post Reply