Frukt og grønnsaker

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Frukt og grønnsaker

Post by Skaubytroll »

Rottene mine er veldig glad i frukt og grønnsaker.. Men det er vel en del ting som de ikke bør få? Er det noen som har no peiling på ja og nei frukt/grønnsaker? jeg vet at citrusfrukter ikke er så bra pga syrene, og jeg vet at advocado er veldig fet, men utover det..?

Er det noe som er veldig bra for små rotter som ikke er så bra for store rotter mtp proteiner og fett og sånn?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Vi hadde en lignende, meget interessant diskusjon på det gamle forumet også, og det vi kom fram til var vel "alt med måte", men jeg kunne godt tenkt meg at diskusjonen kom opp igjen, for det var interessant!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

i grunn syns jeg alt sånt er intresant jeg og, men det hadde jo vært greit å få vite det hvis jeg gir dem ting som de absolutt ikke burde få :)

i går fikk de kokt potet, kokt blomkål og seikaker til middag ;) det gikk ned på høykant. hihi
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

det var i grunn ganske festlig for Max liker ikke å bli "møkkete" på forbeina, så han vil ikke holde maten pga sausen.. så han hever frambeina og sitter med hodet nedover for å spise.. ser ganske komisk ut.. han er litt feminin han ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg blir sulten når jeg leser om mat, jeg gitt, og jeg liker ikke en gang fisk! :roll:
De er herlige når de spiser klisne ting, ja... går med mer tid til å vaske seg enn å spise. Men sånn er det jo noen unger (mennesker) som er også.

Som deg, gir jeg ikke rottene mine sitrusfrukt og jeg gir dem heller ikke løs på grunn av syreinnholdet, men jeg har jo lest i artikler at løk hjelper på helsa... Så det har jeg vært veldig usikker på.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Kanskje det går an å gi dem hvitløkspulver sammen med noe annet, sånn som man gjør til hester? tror ikke det er like mye syrer i hvitløkspulveret...?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg tror løk og hvitløk generelt er bra, men det er ikke alle rotter som liker løk. Uansett sikkert lurt å venne de til det litt etter litt, og aldri gi store mengder. Avocado er fett, men ikke giftig slik enkelte påstår (det er giftig for noen papegøyer, det der der misforståelsen kommer fra). Når det gjelder fett tror jeg den verste synderen er gnagerblandinger som inneholder mye nøtter og solsikkefrø. Rå potet er jeg forsiktig med pga fare for mageproblemer, og rå bønner inneholder et toksin (husker ikke i farten hvilket). Lakris er ikke bra (hverken for mennesker eller dyr, men vi mennesker spiser som regel alt for små mengder til at det gjør noe), mye salt fører til væske-ubalanse, og mye rå kål (de fleste typer) fører til mye luft i magen og i verste fall diaré. I små mengder er det ikke problematisk. Sitrusfrukter er vel bare skadelig i store mengder, rottene tar ikke skade av å få en aldri så liten mandarinbåt en sjelden gang. Sjokolade skulle visstnok også være skadelig, men det er 100 ganger mer skadelig for hunder enn for rotter. Tror dosen var noe sånt som en halv plate kokesjokolade pr dag i relativt lang tid for rotter. Selv ikke JEG spiser så mye sjokolade! :mrgreen:

Det er gjort relativt mange matvaretester på rotter, og de tåler foring med ensidig mat forbausende bra over lang tid, men direkte helsebringende er det jo ikke. Konklusjonen min blir altså som Melody sier, alt med måte.

Marit.H

Post by Marit.H »

Kan rotter spise det samme som marsvin??

I så fall er det en fin liste på www.dooa.no

Faktasider og Marsvinet`s meny under gnagere :)

Synes den var fin jeg.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Heisann!! Rottene mine for en neve grønsaker blandet med frukt, en gang i uka de får også litt kjøtte deig innimellom! Har marka at ris og kylling er veldig populært! :wink:
Forresten er det sant ar det er farlig for rotter å spise kål??
Har aldrig turt å gi rottene mine det p.g.a at jeg har lest at de får luft imagen og tarmene og magen blir oppblåst.Rotter kan jo ikke rape og fise som oss???? :roll:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alues: Les innlegget til Heidi!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har lest det nå !!! Lærte masse bate av det ene inlegget!!!! :wink:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Rotter kan da fise, kan de ikke? :hm:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Åjoda. De kan fise, og de kan rape. Men de kan ikke kaste opp hvis maten er kommet helt med i magesekken, fordi overgangen fra magesekk til spiserør er utstyrt med en liten bøy med klaff.

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Rottene mine får osgå litt frukt og grønnsaker innimellom. I dag har de fått agurk. Får ofte litt rå gulrot til å gnage på. De er veldig glad i snacks ja! De blir helt vill og gal når de får noe utenom det vanlige å spise.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

hei.
Vi pleier å gi våre 3 rotter salat og mais hver kveld når de settes tilbake i buret, i tillegg får de eventuelt eple, brokkoli, alfalfaskudd(som de egentlig ikke spiser....men...), banan, kokt potet, baby mais, gulrot også videre.
Og om vi har kjøpt frukt får de smake, og når øystein lager middag så får de ofte smake litt løk, purre, brokkoli, kokt ris/pasta o.l.

Locked