høy??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

ostepopp
Pinky
Posts: 29
Joined: 20 Dec 2005, 01:11
Location: Minnesund / Akershus
Contact:

høy??

Post by ostepopp »

Skal rotter ha høy? :?: spiser de sånnt?

Lurer.....

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Jeg har ikke sett dem spise det, men mine liker å sove på og leke med det.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

rotter bør ikke ha høy, for det er noe i høyet som er farlig for rottene.. husker ikke hva det var akkurat nå, men tror det er parasitter eller no..

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Jeg mener å ha hørt at de kan reagere på støvet. Men høy fra dyrebutikk skal ikke ha parasitter etc i seg. Evnt kan man legge høyet i fryseren før man legger det i buret.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Rotter trenger ikke høy; jeg har hørt at noen gnagere (som er herbivore) trenger høy for fordøyelsens skyld, men det er ikke tilfelle med rotter (som er omnivore). Vi bruker ikke høy i buret (hovedsakelig fordi jeg er allergisk), men du kan bruke det som burinnredning. Våre rotter foretrekker avispapir som inventar, fordi det trekker til seg tiss, isolerer godt og er mykt å sove på (virker det som).

Ingrid
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg har hatt høy til mine, de spiste det! Det ble i allefall borte, bortsett fras det de lå på da! Nå har jeg gått over til å bruke aviser, mindre søl å!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg har hatt høy til mine, de spiste det!
Rotter spiser de utroligste ting...Jeg satte inn en liten plastboks med et-eller-annet en gang og rottene spiste opp alt; til og med plastboksen....Hvordan det stod til med fordøyelsen "dagen derpå" vet jeg ikke. :spise:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Så lenge de ikke får forstoppelse er det nok greit! Vesla mi synte plastikk smakte godt :?: alt gikk gjennom...de tåler ganske mye! kommer vel litt ann på hva vi gjør det til å tror jeg
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Aishi

Post by Aishi »

Som nevnt noen hakk ovenfor, hjelper en natt i fryseren på småkryp som kan befinne seg i høyet.. Mine fikk en dott igår, og dette ble resultatet:

-Hva i all verden er dette?
-Næmmen. Nei, det aner jeg ikke. Det ser ut som noe vi kan leke i?! :D
-Ja, det ligner litt på burmateriale. Sovetid? :D
-Først river vi det opp sånn at det er små biter av det overalt, så tar vi de største inn i huset! Matmor kommer ikke til å skjønne noe!

Mens hamstrene:

-Kult. Nytt burmateriale. Natta.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Aishi wrote:Som nevnt noen hakk ovenfor, hjelper en natt i fryseren på småkryp som kan befinne seg i høyet.. Mine fikk en dott igår, og dette ble resultatet:

-Hva i all verden er dette?
-Næmmen. Nei, det aner jeg ikke. Det ser ut som noe vi kan leke i?! :D
-Ja, det ligner litt på burmateriale. Sovetid? :D
-Først river vi det opp sånn at det er små biter av det overalt, så tar vi de største inn i huset! Matmor kommer ikke til å skjønne noe!

Mens hamstrene:

-Kult. Nytt burmateriale. Natta.
:lol: :lol:

Jeg brukte høy som lekemateriale for de forrige rottene mine. Da hadde jeg det i fryseren et par dager og så la jeg det i en balje som de kunne utforske når de var ute på oppdagelsesferd på rommet :rottehode:

Evanarotta

Post by Evanarotta »

Rotter bør ikke ha høy fordi det inneholder støv som kan gi luftveisinfeksjoner og astma. Det er ihvertfall det jeg fikk vite....

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Evanarotta wrote:Rotter bør ikke ha høy fordi det inneholder støv som kan gi luftveisinfeksjoner og astma. Det er ihvertfall det jeg fikk vite....
Det har jeg også lest og hørt.

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Rotter bør ikke ha høy fordi det inneholder støv som kan gi luftveisinfeksjoner og astma. Det er ihvertfall det jeg fikk vite....
:hm: hva med kaniner og marsvin da? Jo de er kanskje ikke like utsatt for luftveisinnfeksjoner som rotter, men de går jo i dette hele dagen de også. Og de er jo helt 100% avhengig av høy som hovedfor. Jeg tror det er med høy som med spon ol. får du tak i et bra kvalitets høy støver det veldig lite, og rottene synes høy er riktig stas... Mine har alltid høy :D
Hilsen Rikke Karine

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Rotter skal ikke ha spon uansett; det støver. Burstrø av avispapir eller løvtrær går bra, men ikke strø av bartrær, som spon.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er ikke først og fremst på grunn av støvet at små dyr ikke skal gå på spon av bartrær: http://www.ratfanclub.org/litters.html og http://awas.nvg.org/faq/ (punkt 5). Og det gjelder forsåvidt alle små dyr, fenolene er like skadelig for marsvin og kaniner som det er for rotter.

Locked