Gnager stein

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Saga

Gnager stein

Post by Saga »

Hei
Jeg har köpt mig en gnager stein av merket Lolo pels og jeg reagerte litt på inneholdsfoteckningen.

Swe: popcorn kalkbit for gnagere, ingredienser GIPS, lime og popcorn
Dnk: popcorn kalkblock for gnavere indhold: kalk, korn crisps.

Är kalk och gips det samma?


Finnes det forskjellige gips typer ?

Hvis ikke så er det jo enormt enkelt og lage egne gnagerstänger.

Nysjerrig Teres

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Kalk og gips er det samme her ja. Det finnes forskjellige typer gips, noen er tilsatt giftige stoffer, så jeg ville ikke ha laget selv. En annen ting er at det er totalt unyttig for rotter som får et godt gnagerfor. Gi dem heller noen harde tørre brødskalker å gnage på :)

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det er ikke stort popularitet i mitt bur når det gjelder gnagersteiner. Hvis de er av den typen med tørket gulrot eller crisp på det øverste laget, så kan de være populære frem til dette er gnaget bort. Deretter plasseres den ubønnhørlig i do. Hvis jeg tørker den av og legger den et annet sted, er den tilbake i do iløpet av en dag eller to.

Stort sett var det kun når de var veldig små (de første par månedene) at de var interesserte i gnagersteinen. Da kunne jeg ofte se at de gnagde og sto i. Men dette ser ut til å gå over hos de rottene jeg har. Jovisst, en ny stein skaper interesse et par-tre dager, kanskje så mye som en uke eller to, men skjebnen blir alltid den samme - doen.

Frøstenger (en gang i blant) og tørket grovt brød beholder populariteten lenger, og fungerer stort sett på samme måte (*gnage-gnage*).
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked