granskudd

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

granskudd

Post by Julie Erlandsen »

I dag oppdaget jeg noe rart. Vi pleier å lage granskuddsaft. Man plukker de små lysegrønne skuddene på grantreet. Legger alt sammen i vann i et døgn. Siler. Tilsett ønsket mende sukker og kok opp. Høres rart ut, men det er kjempegodt. Men altså til poenget: Dagens dose ferdigutvannede granskudd fikk rottene smake på. De gikk bananas! Ikke alle var like begeistret, men hos noen måtte jeg passe fingrene! :lol: :lol: :lol:
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Om noen har noen tanker om at dette ikke er bra for rottene, ville jeg blitt glad om dere ga et pip. Så glade som de ble er det jo fristende å gi dem mer en annen gang.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg er litt usikker - vi vet jo at flis laget av bartrær ikke er bra for leverfunksjonen til rottene, men samtidig forsvinner dette hvis treverket varmebehandles. Og granskuddene du gir rottene er jo varmebehandlet. I utgangspunktet burde du altså være trygg, men jeg ville nok allikevel vært forsiktig med å gi dem det mer enn en gang i blant.

(Men såvidt jeg kan forstå har du ikke akkurat tenkt å gjøre dette til en del av hverdagsmaten, så jeg skulle tro du er på den sikre siden.)

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Men fenolene i treverket er vel ikke nødvendigvis i nålene? :hm: :?: For det er jo de som er skadelige ikke sant? Og når det også er varmebehandlet vil jeg ikke tro at det er skadelig. Jeg pleier gi Hoyst gran/furukongler av og til, han elsker å leite fram frøene og spise dem, tror ikke det er skadelig, så tror egentlig heller ikke at granskudd er det.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Nei, ikke hverdagskost, neida! :)
Litt når vi har likevel på samme måte som alt mulig annet de får smake på.
Julie

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Fenoler er det som gjør at treverk fra bartrær lukter "friskt", og det gjør jo i høyeste grad granskudd også, så jeg tror vi må gå ut i fra at fenoler er til stede. Men varmebehandlingen burde nok ta knekken på det meste, og, som sagt, så lenge man ikke gjør dette til en hyppig forekommende vane vil jeg tro at det går bra. Men alt med måte.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

åja, ok. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked