tygge på

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

pointless

tygge på

Post by pointless »

dyrlegen satte jentene mine på en frukt og grønt kur. ikke noe tørrfor i det hele tatt. da bekymrer jeg meg for tennene deres. jeg har masse gnagerstein, og masse pinner og tygge ting. men de er ikke så hyppe på det. og uten de harde matbitene så kansje tennene vokser for mye...? noen tips?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

hva i all verden var grunnen til denne kuren...? mener dyrlegen at rottene får i seg alt de trenger ved bare å spise frukt og grønt..??
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

pointless

Post by pointless »

han mente at det skulle hjelpe bitchi til å bli bra i pelsen. og så var visst mitchu for feit. det synes ikke jeg. hu var litt chubby men nå er a tønn.
jeg skjønner ikke hva den kuren skulle hjelpe med sår i pelsen.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Sår i pelsen...?? Det er ikke noe midd på gang da..? skjønner ikke hva det har med grønnsaker å gjøre men.. hmmm.. tror ikke jeg ville hatt mine på den kuren..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

pointless

Post by pointless »

nei, de testa dem for midd. men det var ikke det. han kunne ikke gi noen konsultasjon selv om han tok seg betalt for det!

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvor de grønnsakene kommer inn i bildet.. hvis han mener det er tørrforet som er årsaken, hvorfor ikke bare prøve å bytte til et annet merke først i stedetfor å sette dem på streng diett...? gjelder det en rotte eller alle sammen?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

pointless

Post by pointless »

han mente de skulle ha frukt og grønt i to måneder framover. men de raser ned i vekt, og frukt dekker ikke alle behov. så jeg tror jeg skipper den... han dert nede har uansett ikke peiling.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Hvilken dyrlege var dette? Er jo rart hvis han setter rotta di på en diett uten å kunne forklare deg så du forstår hvorfor dette er viktig, eller hvor lenge dietten skal følges (tror nok ikke han mente å anbefale denne dietten livet ut, da rotter også trenger animalsk føde og en del næringsstoffer som ikke finnes i frukt og grønnsaker). Ikke minst burde han kunne svart deg på hva dette evt. kan gjøre med tennene på rotta di... Hvis han ikke kan gi noe svar, ville jeg forhørt meg med en annen dyrlege om hva han kan ha ment med dietten, og om det virker fornuftig.

For meg høres det nokså merkelig ut å gi kun frukt og grønt til rotta, og ikke noe annet, men å øke mengden frukt og grønt i fôret kan nok ha gunstig effekt på pelsen (men vær obs på at rotta lett kan få diaré, ettersom den typen mat inneholder mye vann, og antakelig er litt lettere fordøyelig enn den maten rottemagen er vant til). Kanskje mente han at antioksidanter i fôret (som fremmer cellevekst og forhindrer celledød) kan ha gunstig virkning på sår, ved at sårene kan gro fortere. I frukt og grønt er det som kjent mye vitaminer og dermed også mye antioksidanter. Men dette er jo bare gjetting fra min side... Lykke til med rotta og dietten uansett. :)
Mvh Ragnhild

pointless

Post by pointless »

ham mente den dietten skulle hjelpe på sårene ja. men han er nok ikke til å stole på, og rottene har tapt en del vekt, så jeg driter i den.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg antar det er snakk om Avivet her, siden du skrev i en annen tråd at du hadde vært der. Jeg synes ikke du umiddelbart skal "drite i" dietten, ring heller til dyrlegen og be om en bedre forklaring på hvorfor dietten skal følges! For hvis det faktisk er sånn at dietten kan hjelpe på sårene så bør han jo kunne foklare hvorfor. Forklar også at rottene raser ned i vekt, det kan ikke være meningen. Hvor mye veide hun da du var der, og hvor mye veier hun nå?

Teacya

Post by Teacya »

Hei!

Dra på bjerke travbane... det er en kjempe flink smådyr vetrinær der...
Og du bor jo i oslo!

Jeg er ikke rasist eller noe.. men prøv og få hun som snakker rent norsk...Hun er flinkest!

:wink:

pointless

Post by pointless »

jeg bor jo på bjerke jooo. på trav banen???:shock: :shock:

pointless

Post by pointless »

Heidi wrote:Jeg antar det er snakk om Avivet her, siden du skrev i en annen tråd at du hadde vært der. Jeg synes ikke du umiddelbart skal "drite i" dietten, ring heller til dyrlegen og be om en bedre forklaring på hvorfor dietten skal følges! For hvis det faktisk er sånn at dietten kan hjelpe på sårene så bør han jo kunne foklare hvorfor. Forklar også at rottene raser ned i vekt, det kan ikke være meningen. Hvor mye veide hun da du var der, og hvor mye veier hun nå?
jeg har ikke veid henne noen gang, og det gjorde de ikke der nede heller, han bare så på mitchu og sa at hun var for feit, det synes ikke jeg, hun er ikke feit iallefall ikke nå!! jeg spurte jo om hvordan denne dietten funker på såra, men han bytter bare samtale emne, så man får ikke svar. *frustrerende*

Teacya

Japp!

Post by Teacya »

Du bor på bjerke ja...

Oppvosk på risløkka/bjerke jeg...

Ikke inne på trav banen... hvet du hvos de syke hestene holder til?!?!? der holder det også til små dyrvetrinær.... De er også ganske greier på prisen.

http://www.bjerke-dyrehospital.no/index.php?sid=42

Linken til siden.. hun litt store på bilde er den hun flinke jeg snakket om...

Håper du får årnings på det da....
og hvis du ikke viste det var vetrinær der så vet du det nå... hehe

pointless

Post by pointless »

å så bra. dit skal jeg gå. da kan jeg jo bare ta jentene på skuldren jo! jeg bor ikke på bjerke, men årvoll og nedover der. så der er ett minutt å labbe til bjerke, handler alltid på reman! :)

Locked