Mat generelt

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
pettersen

Mat generelt

Post by pettersen »

Hei! Fikk min første rotte for vel 35 år siden, og har hatt rotter med ujevne mellomrom siden dengang. Har aldri kjøpt noe fòr eller gitt noe spes. mat. Rottene har fått en variert kost av det jeg selv spiser, men ikke kjøtt (de koser seg jo med div. insekter i sesongen). Prøver å unngå mat med mye tilsetningsstoffer, som f.eks ferdigmat. Gir dem gjerne økologisk mat, knekkebrød, nøtter, frukt m m. Rotter er altetere som oss, og trenger en vanlig variert kost. Det er bevist at de får bedre immunforsvar med økologisk mat.Har aldri hatt problemer med sykdom. Synes det er mye stress rundt maten til mange husdyr, noen tjener godt på alle typet spesialfòr vi er "nødt til" å kjøpe.
Åse

kelly

Re: Mat generelt

Post by kelly »

pettersen wrote:Hei! Fikk min første rotte for vel 35 år siden, og har hatt rotter med ujevne mellomrom siden dengang. Har aldri kjøpt noe fòr eller gitt noe spes. mat. Rottene har fått en variert kost av det jeg selv spiser, men ikke kjøtt (de koser seg jo med div. insekter i sesongen). Prøver å unngå mat med mye tilsetningsstoffer, som f.eks ferdigmat. Gir dem gjerne økologisk mat, knekkebrød, nøtter, frukt m m. Rotter er altetere som oss, og trenger en vanlig variert kost. Det er bevist at de får bedre immunforsvar med økologisk mat.Har aldri hatt problemer med sykdom. Synes det er mye stress rundt maten til mange husdyr, noen tjener godt på alle typet spesialfòr vi er "nødt til" å kjøpe.
Åse
Enig med deg.Tror mangen gjør dyra sine syke,og svekker imunforsvaret med at alt skal være så sterilt,og at man skal beskytte dem mot alt

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Jeg pleier å gi dyrene mine både spesialfor og vanlig "menneskemat" av og til.
Nå har ikke jeg rotter, men hamsteren pleier å få noen matrester i blandt, kaninene nyter av løvetann, kløver og altmulig annet grønt om sommeren, og salat, frukt og grønnsaker om vinteren.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

det går fint an å sette sammen mat selv til dyra sine, det er ikke så "skummelt" som folk tror. er ikke noen heksekunst, selv synes jeg det er veldig lettvint å kunne lene meg på et trygt og riktig sammensatt ferdigfor, og så gi altmulig annet i tillegg. merker på hundene at de godt tåler ren, naturlig restemat, men de blir fort ugne i magen avToro.
hadde jeg hatt en egen husholdning hadde det nok blitt mer innkjøp av menneskemat av den økologiske sorten- både til meg og til dyra.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

kelly

Post by kelly »

lille lakris wrote:det går fint an å sette sammen mat selv til dyra sine, det er ikke så "skummelt" som folk tror. er ikke noen heksekunst, selv synes jeg det er veldig lettvint å kunne lene meg på et trygt og riktig sammensatt ferdigfor, og så gi altmulig annet i tillegg. merker på hundene at de godt tåler ren, naturlig restemat, men de blir fort ugne i magen avToro.
hadde jeg hatt en egen husholdning hadde det nok blitt mer innkjøp av menneskemat av den økologiske sorten- både til meg og til dyra.
Det er vel egentlig kryderet og saltet i maten dyra ikke skal ha.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

ja, det har du nok rett i! men tror det har litt å si med tilsetningsstoffer av ymse slag.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Der er vi heldige i NTF; vi kan kjøpe et spesialfor som er vesentlig billigere enn andre fortyper jeg har vært borti. RM-foret er spesiallaget for rotter og mus, dessuten er det svært billig. Når man benytter rotter i forsøk, er det svært viktig at det ikke finnes noen usikkerhetsmomenter som kan kontaminere resultatene som oppnås. Dersom foret hadde vært et usikkerhetsmoment, ville resultatene være verdiløse. Foret kan dermed ikke tilsettes noe som helst som kan komme til å påvirke dyrene, ellers vil ingen laboratorier benytte det. Det er det fine med RM-foret; det produseres ikke kun for profitt, det produseres for et spesifikt klientell som har meget strenge krav til kvaliteten på foret. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Roger&Ingrid wrote:Det er det fine med RM-foret; det produseres ikke kun for profitt, det produseres for et spesifikt klientell som har meget strenge krav til kvaliteten på foret. ;)
Ah...der satt kron-argumentet! :akt: :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Skulle ønske det var like strengt med gnagerfor som med kufor jeg. Da hadde det nok fort blitt slutt på det tullforet man kjøper i matbutikkene.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

mat generelt

Post by tantepose »

Sitter og pakker små søte matpakker for frysing mens jeg leser dette :)
dette er godsaker som jeg gir i tillegg til rottefor,frukt,rå grønnsaker,litt brød,frokostblanding med tørket frukt,middagsrester som ris,potet,gr.saker,fisk el.kylling(ikke krydder)Pakkene jeg fryser inneholder(varierer):herm.mais(tar med krafta av denne,mmmmm),bambus.frosne erter,kokt makaroni,babymat på glass 12mnd med spaghetti i tomatsaus.Blander alt og pakker 1ss i litt plast som jeg legger i en plastpose og fryser.Lunk litt før mating.Kan blandes med middagsrester el.Greit å ha når det er lite annet i huset... :D
Tenkte dette er greit for unge,nye rottekokker :D

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

næh, så lurt! :P
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply