Matgjemming

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Matgjemming

Post by Gretelita »

En ting jeg lurer litt på: Av og til finner Zelda og søster ut at de skal dekke hele matskåla med strimla avispapir. Hvorfor gjør de dette? Er det ett tegn på at de ikke liker maten, eller kanskje heller et tegn på at de liker maten så godt at de vel gjemme den slik at ingen andre finner den? Eller er det kanskje bare en måte for dem å aktivisere seg på? Jeg har prøvd å gi dem forskjellige typer mat, men det er ingen forskjell. All maten bllir begravd under avispapir. Noen som kan hjelpe meg å finne en forklaring på dette?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Det er sikkert bare et urinstikt som sier at de må gjemme maten sånn at ingen andre kommer og tar den. :D

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hmmm...det er mulig jeg tar feil. :? .men kanskje rotter er som f ks Hamstere mulig at de sparer maten...siden hamstere er rotteliknende gnagere med lavere iq..eller kanske de rett og slett synes det er gøy :D

Shelly

Post by Shelly »

Jeg tror det er en typisk jenterotte ting å gjøre. Min 2 gjør akkurat det samme, mens guttene bryr seg ikke om å hjemme mat. Det kan jo ha noe å gjøre med når de får mat. Mine rotter får mat bare en gang om dagen, så de har en tendens å hamstre mat for seinere. Hvis det hadde vært mat stående i buret hele tiden så ha de sikkert ikke brydd seg så mye. Jeg må innrømme jeg er fascinert av sånne små adferdsting!

Maria L

Post by Maria L »

Egentligen är det ju ganska naturligt. Om en råtta i naturen skulle hitta en skål med mat skulle de göra ett föråd någonstans istället för att äta vid skålen. Det är mer naturligt att gömma maten och äta den sedan skyddad från rovdjur.

Det finns säkert inte så många rovdjur i deras bur. Men instinkten finns ändå kvar hon tamråttorna.

mooica

Post by mooica »

Min Deimos gjømte maten når han ble skilt fra søsknene sine. Men etter at han ble vandt til å være alen, sluttet han. Så nå bryr han seg ikke om det. Jeg har lurt litt på hvorfor han har gjort det, i hvertfall når han var alene i buret, så ingen kunne ha tatt maten fra ham...

Locked