Slipe tennene?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Slipe tennene?

Post by heidiii »

Hva kan jeg gi til rottene for at de skal få slipt tennene sine skikkelig? I tamrotteboka (fra Cappelen) står det tørt brød, men jeg spser kke så mye brød, og det mugner gjerne før det blir knuskis, da vi har en litt fuktig leilighet.

(Til hamsterne mine gir jeg hundekjeks.)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Grener/kvister, tauverk (skikkelig tykke tau fås kjøpt i båtforreninger) og generelt det meste av ubehandlet/ulakkert tre har vært populært blant våre nå- og forhenværende firbeinte. :rottehode: RM1-foret som NTF selger i nettbutikken er også supert for ivrige tenner, da det består av store og harde biter. (Dagens reklame)

Det eneste jeg kan huske man må være obs på, er at grenene ikke kommer fra trær som kan være giftige for rottene (men jeg husker jo selvfølgelig ikke hvilke trær det gjelder. *sukk*)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Takk for tips :)
Jeg tenkte å lete etter noe tau å henge i buret så de kan klatre uansett, så det er jo fint :)
Det virker som om nettbutikken fortsatt har "julestengt" :?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Ja, vi jobber med å finne en ny nettbutikkansvarlig, samt å samle "troppene" nå som et nytt styre har blitt valgt. Forhåpentligvis er vi oppe og "går" igjen om kun kort tid. :rottehode:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Så fint :D

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg henger inn slike de bruker til smågnagere,ser ut som softiser el.De blir flittig brukt :D

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Hasselnøtter med skall er en stor hit her hjemme. Da gnages det over en lav sko. Jeg har også festet en kalkstein som de gnager flittig på også.
Av grener er det sikreste å velge grener fra frukttrær. :D
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Da får jeg kjøpe noen nøtter med skall.

Kun en av hamsterne mine (jeg har fem) liker gnagesteiner, så det blir spennende om rottene vil like det. Hun som liker gnagesteiner har egentlig en oppførsel som minner en del om rottenes, hun er veldig gnagete og oppfinnsom, og hun er våken samtidig med rottene også. Men nå har jeg ikke hatt rotter lenger enn siden mandag, så jeg har ikke allverdens erfaringsgrunnlag da, men jeg syns det er litt interessant :D

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Nøtter med skall er supert!
Bare pass på å ikke gi dem det rett før du skal legge deg...det bråker noe aldeles voldsomt :lol:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Med fem hamstere som bråker om nettene er jeg blitt immun mot slikt :D

Forresten, er det vanlig å måtte til dyrlegen for å klippe/slipe lange tenner?

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: Slipe tennene?

Post by lille lakris »

heidiii wrote:Hva kan jeg gi til rottene for at de skal få slipt tennene sine skikkelig? I tamrotteboka (fra Cappelen) står det tørt brød, men jeg spser kke så mye brød, og det mugner gjerne før det blir knuskis, da vi har en litt fuktig leilighet.

(Til hamsterne mine gir jeg hundekjeks.)
rotter som hamstere liker hundekjeks, i tillegg til det som er nevnt.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

heidiii wrote: Forresten, er det vanlig å måtte til dyrlegen for å klippe/slipe lange tenner?
Det pleier ikke være nødvendig å måtte slipe tennene til rotter, men om det er noe galt med bittet og tennene ikke slipes naturlig, så må man til dyrlegen der de bruker/bør bruke en tannlegeborr å slipe de med.

Når det gjelder trær skal man ikke bruke trær med steinfrukt, som kirsebær, morell og sånn. Det tryggeste er epletre, bjørk, rogn, selje...

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Ah, det visste jeg ikke. Da har man lært noe nytt i dag også :)

Post Reply