Hvilket basisfor gir du dine rotter?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Her er yndlingsforet Prestige Hamster Nature faktisk.. de liker det bedre enn Prestige Rat Nature.. mer korn osv i hamster nature og lite som blir liggende til overs som de ikke liker. Nå har de prøvd Reggie Rat et par uker, de var ikke så veldig glad i overgangen, men har blitt vandt til det etterhvert.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Mine lar kornet i rottematen ligge igjen.Men jeg tømmer det bare i potteplantene "deres" :roll: ,og opp kommer nydelige spirer som de koser seg med! :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Mine lar de "brune klumpene" ligge igjen, vet ikke hva de er for noe, men heldigvis ikke så mye av de i Hamster Nature.. Sikker vanesak hva de liker best, men de blir helt ville når de får det foret, masse godsaker som de elsker.. :spise:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har opp igjennom årene prøvd mange forskjellige fòr-typer til mine rotter. Og det finnes mye bra og dårlig ute på markedet. Det fòret jeg bruker nå, er det jeg er mest fornøyd med hittil!

Det heter Gnager Blanding LYX med pellets - for mus og rotter .

Image


Det er et Svenskt/Finskt fòr. En 15 kg sekk koster 400 kr på Maxizoo, Kilen (Tønsberg). Det er et typisk ganger blandings fòr, som inneholder mye forskjellig. Bla: Mais flakes, ærte flakes, pellets, solsikke frø, mais, havrekjerner, hvete puffer, tørket gulrot, tørket banan, rosiner, og sånne dingser som ser ut som kattemat(de grønne på bildet)..
Image

Dette fòret finnes til de fleste gangere.

Min erfaring med dette fòret er hittil god. Rottene mine, har fått en veldig flott og blank pels av dette fòret. Bæsjen er moderat og OK konsistens.
Rottene lukter selvsagt rotter, men de lukter ikke så nasty/stramt som de gjorde da vi brukte RM. De går jevnt og trutt opp i vekt, uten å være/bli spesielt fete. Rottene har det med å plukke favoritter, men jeg har ikke noe imot det sånn personelig.

I tilleg til basis fòret, suppelerer jeg med hundemat, kattemat, middagsrester (ukrydret), brød, frukt, salat , nøtter og ganger godt.

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Har brukt Prestige Rat Nature, men den likte ikke Lucifer så godt. Altfor mye av det sunne ble liggende igjen. Har nå gått over til Beaphar Rat et eller annet. Der er alt i "klumpeform" så det er ikke noe som blir liggende igjen. Antageligvis er det ikke like sunt som Prestige-foret pga. det, men det tar jeg ikke så nøye. Lucifer får plenty med andre ting i tillegg, og hun er tross alt en rotte som skal nyte livet, ikke en toppatlet på streng diett.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Gjengen min mikser jeg egentlig mest mye god saker til; alt fra agurk til nøtter og yougert til tørt brød! Men basisforet er RatNature og RegalRat :)
Har også noen ganger prøveposer til hunde- og katte mat fra dyrlegen!
Mais er også veldig populært hjemme hos meg! Egg også! ;)
Har en vennine som nesten mistet kaninen sin via SmartGnagerblanding, så det er ikke å anbefale! Dette har jeg også fått beskjed om fra dyrlegen :rottehode:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply