Div hundemat/tyggebein

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Synnøve
Stjeler mat
Posts: 71
Joined: 23 Nov 2007, 19:27
Location: Ålesund

Div hundemat/tyggebein

Post by Synnøve »

Jeg har lest her og der at man kan ca én liten bit med hundefor i uka for at rottene skal få i seg protein. Er det riktig? Har også hørt at det ikke er bra for dem, er derfor usikker.
Fikk tak i en sånn gratis prøve-pose på hundefor i dag ;)

Kjøpte også et par tyggebein, av denne sorten, og synes jeg har sett Jorats på youtube gi dette til rottene sine en gang, for å tygge på. Og hun har jo tydeligvis mye peiling på rottehold, og tror derfor ikke hun hadde gjort dette om det var noe galt. Men likevel vil jeg dobbeltsjekke med dere om dette er greit å gi til rotte-jentene mine :)
Image

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Er mange som blander inn litt hundefor i rottematblandingen, så trur ikkje det skader. Om du vil ha det som fast innslag så ville eg nok ha sjekka litt meir mht innhold og greier, men ein liten prøvepakke i ny og ne skader ikkje :)


Tyggebein trur eg og går heilt fint, og kan nok være eit artig innslag for dei :D

Har ikkje prøvd tyggebein sjølv, men mine får litt griseøyrer og haler iblandt :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Rotter som er unge og vokser kan godt få litt ekstra proteiner, og ikke bare en gang i uka. Men særlig eldre hanner er utsatt for nyreproblemer hvis de får mye proteiner i kosten ;) Så hvis du har rotter under tre-fire måneder kan du godt følge rådet om å gi litt ekstra hundemat, som er mer proteinrik. Etter det trenger de nok ikke mer enn det som finnes i standardblandinger for rotter. Selv kjøpte jeg en stor pose hundemat til de første smårottene, men har funnet ut at det er mye hyggeligere for rottene å få en liten kylling- eller laksebit eller egg en gang i uka :)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Mine har fått både katte-og hunde mat blandet inn med det vanlige foret når de var yngre, både vått og tørt, noe som var veldig populært ;)
Ang. bein har mine også fått griseører før noe som smakte super deilig(sa Pim og Cilla) :spise:! Men tror ikke de skal ha det for mye, men som Matmor sa, så er det sunt for små tasser!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sonija

Post by Sonija »

hundefor? kan dem virkelig ha det da?
er ikke hundemat laget for hund?

humm... snodig!!

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Ja det kan dei, men om det skal innførast som fast innslag i foret må ein jo planlegge litt.
Vil -ikkje- anbefale å gi dei kun hundefor, det blir feil, men det er fullt mulig å lage ein diett der små mengder av eit godt hundefor er iblanda.

Og som Matmor seier, ein må gå ut fra kor mykje protein dei trenger osv, og det er andre måter å tilføre dette på enn å blande i hundemat :)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Nei, må ikke gi bare hunde for, nei! Det går ikke ;) Men å blande det inn med det vanlige foret er bare bra, Sonija :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sonija

Post by Sonija »

oki. takk for svar :akt:

Post Reply