GNAGERBLANDING

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
inglis

GNAGERBLANDING

Post by inglis »

Jeg var i en dyrebutikk her om dagen og der hadde de en tønne hvor man kunne kjøpe mat i løsvekt. De hadde med en hvor det sto hamster,en for chinchilla,en for kanin og en for marsvin. Den siste sto det gnagerblanding på.. Kan rottene bruke denne? Hun var så usikker henne som jobbet i butikken. Hva er farlig hvis de får i seg feil blanding?

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

De får rett og slett feil ernering, men det går ann å kjøpe det foret og så legge til tørket frukt, ukokt pasta, frokostblandinger, frø osv.. For å gjøre
det om til er rottefor ;) Du kan i tilleg kjøpe rottefor som du blander inn i gnagerforet!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

dekoras
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 25 Sep 2008, 22:29

Post by dekoras »

på lillestrøm senteret har de sånne tønner med mat i som man kan ta i løs vekt.
jeg syntes at foret der så ganske greit ut.

inglis

Post by inglis »

Ja,for jeg blir så usikker når selv de som jobber der ikke vet liksom. Så jeg kjøpte det ikke,men kanskje jeg skal gjøre det da,for det blir litt billigere tror jeg. Så kan jeg tilsette litt ekstra ting bare.

I går fikk de forresten litt rester fra middagsglasset til datteren min. De elsket det! He he!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Middagsrestene er dagens høydepunkt her i huset! :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, men det varierer vel på hvordan gnagerblanding det er også! Men det er jo ikke anbefalt med tanke på hva rotta skal ha i seg! Holde seg til rotteblandinger(rats nature, regal rat, hjemmelagde balndinger osv...) sier nå jeg! :D Frukt, grønt og middagsrester = jippi! :bravo:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Re: GNAGERBLANDING

Post by Frida96 »

inglis wrote:Jeg var i en dyrebutikk her om dagen og der hadde de en tønne hvor man kunne kjøpe mat i løsvekt. De hadde med en hvor det sto hamster,en for chinchilla,en for kanin og en for marsvin. Den siste sto det gnagerblanding på.. Kan rottene bruke denne? Hun var så usikker henne som jobbet i butikken. Hva er farlig hvis de får i seg feil blanding?
For å ta det som eksempel, så syns jeg det er diskriminering av rotter. For et par dager siden var dyrebutikken stengt pga. oppussing, så jeg måtte dra til matbutikken for å kjøpe rottefôr. Men det hadde de ikke. De hadde til hunder, katter, kaniner, marsvin, mus, hamstere, dverghamstere, chinchillaer, ildere, og alle mulige gnagere. Men ingen ting til rotter. Er det bare jeg som føler meg undertrykt som rotteeier? :/ Da jeg søkte på "rotte" på google, og "rotteforum" og "rotteforening" kom det opp forskjellige skadedyrkontorller. Søker man på hvilken som helst annen gnager kommer det opp veiledning om stell osv. Jeg syns rottene blir undertrykt og diskriminert.

Frida, Herman & Kevin :rottehode:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

søk på tamrotter så kommer det opp annet ;)

Husk at vi ikke har ville marsvin, og kaniner(noen unntak finnes) i norge som skaper problemer slik som rotter, men skriver man tamrotter så kommer det opp riktig informasjon da det er den tamme varianten av rotter og ikke den vi finner utendørs.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: GNAGERBLANDING

Post by Stine »

Frida96 wrote:
inglis wrote:Jeg var i en dyrebutikk her om dagen og der hadde de en tønne hvor man kunne kjøpe mat i løsvekt. De hadde med en hvor det sto hamster,en for chinchilla,en for kanin og en for marsvin. Den siste sto det gnagerblanding på.. Kan rottene bruke denne? Hun var så usikker henne som jobbet i butikken. Hva er farlig hvis de får i seg feil blanding?
For å ta det som eksempel, så syns jeg det er diskriminering av rotter. For et par dager siden var dyrebutikken stengt pga. oppussing, så jeg måtte dra til matbutikken for å kjøpe rottefôr. Men det hadde de ikke. De hadde til hunder, katter, kaniner, marsvin, mus, hamstere, dverghamstere, chinchillaer, ildere, og alle mulige gnagere. Men ingen ting til rotter. Er det bare jeg som føler meg undertrykt som rotteeier? :/ Da jeg søkte på "rotte" på google, og "rotteforum" og "rotteforening" kom det opp forskjellige skadedyrkontorller. Søker man på hvilken som helst annen gnager kommer det opp veiledning om stell osv. Jeg syns rottene blir undertrykt og diskriminert.

Frida, Herman & Kevin :rottehode:

Litt OT men på hjemmesiden min kom det opp reklame som det sto " Fjern skaddyreene" OG Rotte kværkern " å sånn :?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det gjør det på min og :evil:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Jeg bruker kaninmix som basis for til rottene mine. De liker det kjempegodt. Det har jeg bestilt på Dyresjappa i en ti kilos sekk.
Jeg blander i rå pasta og muesli også. Og selvfølgelig får de middagsrester ,frukt og grønt osv nesten hver dag.
Hvorfor jeg valgte akkurat denne var fordi det ikke er noen tynne pellets i blandingen.
Den eldste rotta mi,Mao satte en slik pellet i halsen og det var ganske dramatisk her en stund hvor han frådet og 'brakk' seg en god stund. Var kjempeheldig da det gikk over og han overlevde. Har hørt om noen slike kvelningsulykker pga slike tynne pellets så hold dere unna blandinger som har det hvertfall.
PS! De pelletsene fantes i en blanding som var spesielt til rotter :?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Jeg bruker Gnagerblanding Lux,uten pellets. Før kjøpte jeg det i løsvekt da jeg drev å utforsket litt hva slags fôr rottene likte. Nå kjøper jeg det i 15 kg sekk til kr 375.- Rottene spiser opp alt sammen i skåla,så det faller ihvertfall i smak hos rottene her :D

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

hos oss er det bello de får, og selvfølgelig frukt og grønt litt brød, ris osv :D

billig å rottene liker det ,kjøper 25 kg for 450kr :D
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Det er Bello sitt mine får også:)

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

http://www.kaninhold.info/gnagerblanding.html

les denne infosiden om gnagerblanding, dere! det er fra en kaninside, men hovedpunktene der gjelder også for rotter.
poenget er okke at det er dumt med variert kost, men at gnagerblandinger er et teit kompromiss mellom det bransjen tror de ulike artene skal ha. dette er helt feil! rotter og mus er omnivore dyr som spiser både plantekost og animalske produkter. hamstere og ørkenrotter er oblivat omnivore, dvs nesten altetere, de skal ha hovedvekt på plantekost og bittelitt animalsk føde som insekter. marsvin er rene veggiser med behov for c-vitamin, kaniner er ikke gnagere i det hele tatt og har en fordøyelse som tenderer mot drøvtygging. de skal aldri ha noe animalsk i maten sin og ikke for mye stivelse (korn, brød).
kaniner skal hovedsakelig ha stivt næringsfattig gress eller godt høy.
dette kan ikke gnagere som rotter fordøye. andre arter skal ha noe høy som mageregulerende, men ikke som hovedfor.
for deguer og chinchilla er det enda mer krise å få feil for, disse har ekstrem sukkerintoleranse og må ikke få mais, solsikkefrø eller lignende.
ildere er rene rovdyr som ikke har noe med gnagere å gjøre! de skal ha enda mer konsentrert animalsk for enn til og med katter.

hvordan noen kan tro at det eren god ide å gi den samme maten til alle disse artene er meg en gåte. den som bruker en gnagerblanding som påstår at den dekker behovene til alle små arter herfra til evigheten, bør se nøye på innholdet og så tenke over ernæringsbehovet til den dyrearten man har. en god blanding spesielt tilpasset den enkelte art kan gis som avveksling og for å gi dem gleden av å skrelle frø, åpne nøtter osv, men jeg vil si at en god spesialpellets er det beste basisfor man kan gi sine rotter. så kommer selvsagt andre ting i tillegg- egg, tørre skalker og spaghetti. man trenger ikke være hysterisk heller, men gi god næringsrik mat til vanlig så langt det er mulig.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply