Mangler jeg noe på denne listen?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

eple
Pinky
Posts: 11
Joined: 06 Dec 2008, 17:27

Post by eple »

Ok, men veldig mange gjør det - og med stort hell.

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Post by millyrottelove »

Ja men det kan jo være litt forskjellig fra hund til hund om hva de tåler ;)
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Rå kylling og rå nøff kan inneholde noen fyfy bakterier og muligens salmonella og skal derfor gjennomstekes/kokes. Det betyr ikke at slike fyfy bakterier finnes i allt av svin og kylling.

Jeg aner ikke hva slags bakterier det er snakk om(mulig e-colli?).
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg ville ikke gitt rått kjøtt hverken til hunder eller rotter :| Eller noe annet dye egentlig :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Jeg har gitt rått kjøtt (ku tror jeg det var), og det går jo bra med de enda, håper bare ikke at de blir syke av det nå da :( Det er ganske lenge siden da. Men er det bare gris og kyllingkjøtt som kan være farlig?
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Nei, det tror jeg gjelder i alt kjøtt. Men det er nok absolutt mest i kylling!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hmmm, det visste jeg ikke! Men jeg gir som regel ikke rottene noe jeg ikke ville ha spist selv.. Vel, bare RÅTT egg da.. :P

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

kikky wrote:Rå kylling og rå nøff kan inneholde noen fyfy bakterier og muligens salmonella og skal derfor gjennomstekes/kokes. Det betyr ikke at slike fyfy bakterier finnes i allt av svin og kylling.

Jeg aner ikke hva slags bakterier det er snakk om(mulig e-colli?).
e-coli ja...absolutt...
Anne-Mette og 5 små

ainapb
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 06 Jan 2009, 22:51
Location: elverum

.

Post by ainapb »

Hva med ansjos?
Aina :)
Mixi + Alle rottene :D

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Salt iallefall....
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Snuppelura
Pinky
Posts: 29
Joined: 09 Sep 2008, 18:48

Post by Snuppelura »

hmm. mine rotter får alt mulig. meni små mengrer. det er klart man styrer unna kryddermat(ink sukkertøy) og mageproblemer som kål, bønner ol ;)

jeg personlig synes det er litt sært og sette opp en nei ( muliges ja liste) om hva de burde spise.

har dere sjekka alt som er i det tørforet de får?
tenker på konserveringsmidler, farger og de andre E stoffene. som egentlig ikke er så bra det heller :P

dessuten så har rotter de smaksløkene og luktesans så de kan skille unna det som er farlig og ikke farlig (ligger i naturen).
Ida og Christoffer
Snuppelura, Lillejenta, Wicca og Afrodite
Valentino, Blåmann og en uten navn

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Snuppelura wrote:hmm. mine rotter får alt mulig. meni små mengrer. det er klart man styrer unna kryddermat(ink sukkertøy) og mageproblemer som kål, bønner ol ;)

jeg personlig synes det er litt sært og sette opp en nei ( muliges ja liste) om hva de burde spise.

har dere sjekka alt som er i det tørforet de får?
tenker på konserveringsmidler, farger og de andre E stoffene. som egentlig ikke er så bra det heller :P

dessuten så har rotter de smaksløkene og luktesans så de kan skille unna det som er farlig og ikke farlig (ligger i naturen).

Du, den er jeg ikke så sikker på! Rotter har en naturlig skepsis for nye ting, men om de har smakt fra en annen rotte at den har spist det så spiser de det, uansett om den rotter de har smakt det fra er døende !
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Vel, det siste der stemmer ikke helt. Poenget med skepsisen til ny mat er jo at rottene ser og lukter når andre rotter har spist det, og så ser de om det var trygt. Hvis de bare venter til noen andre spiser det først og så spiser det selv etterpå er det jo ikke noe poeng å vente.
Dette er grunnen til at rottegift fungerer som det gjør. Hvis rottene hadde dødd med en gang eller for fort etter de spiser giften, hadde ikke andre rotter spist av den. Det er derfor de bruker gift som tar så langt tid før den virker.
Men når det er sagt, Jeg ville ikke stolt på rottenes egen bedømmelse av hva som er lurt og ikke lurt å spise. Dessuten er det jo ofte snakk om mat som de ikke dør av og som vi spiser, men som de ikke har godt av å spise fordi det er usunt eller fordi vi ikke skal gi skall eller steiner eller maten ubehandlet.
Jeg tenker som så at det som er sunt for oss, kan de også spise, men at man må være klar over at de har gjerne et litt annet sammensatt behov enn vi.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Rottelooover wrote:
Snuppelura wrote:hmm. mine rotter får alt mulig. meni små mengrer. det er klart man styrer unna kryddermat(ink sukkertøy) og mageproblemer som kål, bønner ol ;)

jeg personlig synes det er litt sært og sette opp en nei ( muliges ja liste) om hva de burde spise.

har dere sjekka alt som er i det tørforet de får?
tenker på konserveringsmidler, farger og de andre E stoffene. som egentlig ikke er så bra det heller :P

dessuten så har rotter de smaksløkene og luktesans så de kan skille unna det som er farlig og ikke farlig (ligger i naturen).
Rotten lærer av å smake (i munnen) på det de andre spiser. Dersom en blir syk og/eller dør, unngår rottene å spise det samme som denne gjorde.


Du, den er jeg ikke så sikker på! Rotter har en naturlig skepsis for nye ting, men om de har smakt fra en annen rotte at den har spist det så spiser de det, uansett om den rotter de har smakt det fra er døende !
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Om rottene hadde visst hva som var skadelig for dem og ikke, hadde vel ikke mine stukket av med en sjokoladebit? Eller spist ketchup? Eller vært helt gal etter spikkekjøtt? Nei, jeg ville ikke ha satt opp et koldtbor av skadelige ting for rotter, og latt dem gå sammen med det for å si det slik..

Post Reply