Liste over hva de kan spise

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Radney »

Gi han babygrøt i tillegg til tørfor og annet snacks.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Liste over hva de kan spise

Post by MereteAH »

Tusen takk for listen! Setter stor pris på alt dere deler av deres erfaringer og kunnskaper. Et variert kosthold er sundt for mennesker og dyr. (Lars er forresten ikke fra dyrebutikk!). Hva egner seg som skikkelige gode godbiter mon tro? Jeg merker allerede at de har forskjellig smak, alle, men alle elsker salatblader og ostebiter. En fyr sa forresten at rotter ikke skal ha gulost - men her er det kanskje snakk om mengde, som med alt annet? De liker det hvertfall. Noen som gir Omega 3 som tillegg?
MereteAH

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Stine »

Mine ELSKER kylling og egg! Det er de absolutt godbitene her i huset, og så er det sundt også :) ( i moderate mengder). Ris er også en favoritt :D

Jeg gir aldri usunne godbiter eller youghurt godbiter (som er nesten bare sukker),da de elsker dette like mye :)

Ost er ikke så bra for rottene, siden det inneholder mye salt. Rotter svetter ikke, og kan derfor lett få for mye salt i seg.

Jeg har prøvd å gi omega 3 (tran) i maten deres, men desverre vil de ikke spise det! Det går kanskje an å gi det i noen mat som skjuler smaken helt? Ellers gir jeg også multivitaminer i maten deres en skjelden gang, særlig når de er forkjølet eller været er kaldt.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Liste over hva de kan spise

Post by renya »

Egg, kylling og mais er slagere her i huset. Eg har ikkje hatt så stor suksess med ris :p

Mine får både ost og/eller yoghurtdrops ein sjelden gong i blandt, så sant det ikkje blir for store mengder og for ofte er det ingen skade.

Ellers er enkelte av mine heilt ville etter oliven, skive med makrell i tomat, leverpostei, og ikkje minst er Majones heilt supert! Er ikkje noko i vegen for å gi slikt som snacks i blandt.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Liste over hva de kan spise

Post by heidiii »

Oliven? :lol:

Hos oss er mais, fruktmos fra glass, spaghetti med litt saus, drue, tofu og (kokte) kikerter kjempenam.

Hampfrø er forresten en god omega-3-kilde, eller så er linfrøolje enklere å kamuflere i fruktmoser, grøt o.l. enn det tran er :)

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Liste over hva de kan spise

Post by BlackNenne »

Her slikkes tranen rett fra skjeen :lol: De får bare en liten slikk per gang i ny og ne. Valnøtter inneholder masse omega 3. :thu:

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Atyla »

hey. hva med appelsiner? har et lite lager her nå (hamstrer fordi jeg er forkjøla -.- )

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Stine »

Hanner skal ikke ha noen typer citrusfrukter, da det kan gi testikkelkreft, men jentene kan godt få litt, siden det jo også har mye syre i seg som ødelegger tennene.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Matmor »

Det er visst like greit å vise til gamle tråder som å gjenta alt på nytt:
viewtopic.php?f=16&t=6797&hilit=citrusfrukter
Hanner kan godt få like mye citrusfrukt som hunnene. De skal bare ikke ha hele skallet.

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Atyla »

tøft. tusen takk for hurtig svar =)
da får de litt. ikke mye såklart. blir jo samme som med mennesker da. er jo skadelig for tennene våre og=)

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Catya »

Nå vet jeg hva de kan spise av rå frukt og da skal de få en del å kose seg med :cheerful: Det står kokt potet,jeg har gitt dem rå potet,er det farlig eller gir det dem bare litt luft i magen?

Hva med å lage en liste over hva de ikke kan spise også?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Stine »

Rå potet er ikke bra :sick:
Det er veldig hardt for magen.

Poteter utsatt for sol kan desutten være dødelig i rå tilstand:
Spiser man store mengder rå poteter, kan det gi alvorlig forgiftning - en kilo kan være dødelig dose for en voksen person. Solanin vil i store doser gi hevelser i hjernen. Forgiftning med døden til følge er beskrevet under krigen hvor barn pga matmangel spiste store mengder rå potet.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Marita777 »

Hei!

Bare lurer på om det er noen typer nøtter, frø eller kjerner rotter helst ikke skal ha?
Og om de i det hele tatt kan spise tørket frukt? Noen ganger synes jeg tørket frukt er utrolig søtt.
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Matmor »

Tommelfingerregelen når det gjelder nøtter og frø er at hvis vi kan spise det, kan rottene også. De bør ikke å stener som inneholder et stoff som kan omdannes til blåsyre i kontakt med magesaften: avocado, stenfrukt-stener, eplekjerner. Eplekjernene er nok det minst farlige. Det gjør ingen ting om rotta kommer til å svelge stenene fra et eple, man man kan ikke samle opp kjernene og gi dem til dyr.

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Liste over hva de kan spise

Post by Marita777 »

Mine har fått både cashew, jordnøtter og hasselnøtter i hvert fall, samt pinje- og solsikkekjerner.
Så det vil egentlig si at jeg kan kjøpe alt av vanlige nøtter, frø og kjerner som de selger i butikken. :cheerful:

Tenkte jeg skulle starte og bytte på å gi de frukt og grønnsaker + nøtter og slikt.=)
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Post Reply