Vond lukt etter nytt fòr og strø

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Vond lukt etter nytt fòr og strø

Post by Camilla Ø »

Hei!

Jeg begynnte med RM1 fòret og NTF sitt strø for en måneds tid siden. Nå syns jeg det lukter mye skarpere av buret, og mye fortere!! Jeg tenkte det kunne bli litt skarpere lukt av å bytte fòr, men har noen andre erfaring med at strøet som NTF selger ikke tar lukt like godt som andre? Jeg er redd for at det er noe galt siden lukten er blitt så ille!!

Lurte også på om noen har erfaring med å ha "do" til rottene, jeg mener et sted i buret der de går på do mens de ikke går på do andre steder? Har noen evt. noen råd om hvordan jeg skal gå frem??

Camilla

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Hei!

Jeg har do i burene. Kjøpte sånne plastik oppbevaringsbokser og plasserte de i et hjørne i buret med strø oppi. De skjønner fort poenget når du flytter dritten til boksene og tømmer boksene litt oftere en du bytter strø ellers i buret.

Hilsen,
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg kjøper også strø og mat fra NTF, og har ikke merket at strøet lukter mer enn f.eks. yesterdays news. Vanlig flis som man får kjøpt i dyrebutikk og matvarebutikk er som oftest laget av gran, og dette har jo sin egen lukt som kanskje maskerer rottelukten litt bedre - men det henger også sammen med grunnen til at vi ikke anbefaler dette strøet, da fenolene som treet utskiller, og som er giftige, er det som gir flisen den gode lukten.

Men jeg vet at det noen ganger tar litt tid før en rottemage tilpasser seg et nytt for, kan det være det som er problemet?

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Men jeg vet at det noen ganger tar litt tid før en rottemage tilpasser seg et nytt for, kan det være det som er problemet?
Ja, det var det jeg også tenkte, men det er gått en måned nå. Noen ideer om hvor lang tid det kan ta?

Jeg skal prøve med en do sånn som du har gjort Rose! Vi skal prøve å bygge et skap-bur, og da er det ekstra greit at de kan gå på do på begrensede steder!!

Camilla

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg kjøper ikke for eller strø fra NTF , men jeg bruker yesterdays news og jeg synse det er et ganske bra strø som ta opp lukten ganske fort.Rottene mine bruker også do men det er bare to av dem som skjønner hvordan den brukes ... :roll:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Mine to siste gutter brakte med seg bruk av RM1 - og ja; det ble en helt annen lukt fra buret enn det hadde vært tidligere. Forskjellen er betraktelig, og jeg har også hørt andre nevne dette som et problem. Jeg vet heller ikke om lukten normaliseres (etter mine begreper) etter hvert, ungene har passert 4 mnd nå.
Anita

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Jeg synes det lukter fortere stramt av buret etter jeg skiftet fra Biostrø og yesterdays news til NTF strø. Dessuten bøsser det mer, men det er jo veldig mykt og godt for rottene da.

Jeg har også byttet til RM1 fòr, men jeg synes det ikke lukter noe anneledes av sjelve rottene.
Dette er fjorten dager siden.

Jeg prøvde å sette plastboks i buret som do.
Ene jenta hoppet rett i doen og bærsjet, jeg er imponert. Håper de to andre følger henne da, eller må de ha hver sin do?
Kari Mette
Knerten og Rikard

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Beekay bedding er jo tross alt ikke lukthemmende slik som mange andre strø er, men jeg ser egentlig ikke problemet med det for de plassene rottene gjør fra seg på bør uansett skiftes ofte på, og skifter man ofte blir det ikke fullt så mye lukt.
Jeg er strålende fornøyd med strøet, det er mykt å gå på og buret blir lyst og fint.

Rottene skal ikke behøve hver sin do.. Men for tiden har jeg faktisk 3doer i buret mitt, mest fordi de er blitt så late og gidder ikke gå så langt for å finne doen. Så jeg har en do øverst i buret, en midt i buret i motsatt hjørne og en nederst i hjørnet.. Det kommer helt an på hvordan buret er møblert hvor de vil gå på do hen så det er ofte at jeg må flytte doen litt etter hvor de selv finner ut at de vil gå på do..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Locked