Hjemmelagd tørrfor

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Hjemmelagd tørrfor

Post by Oda--- »

Hei!

Jeg vil begynne å lage mitt eget tørrfor til jentene mine (1-1,5 år).
Er det noen her som har noen gode oppskrfter på det?

De får jo selvfølgelig grønt hver dag, og anilmalske proteiner (fisk/egg/kylling/kjøtt) annenhver dag.

:spise:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg holder på med en egen oppskrift, men den er ikke ferdig ennå.

Denne er god, selv om jeg mener den inneholder for mye hvete, og så ville jeg bytta ut hundematen med soyaflak:
http://goto.glocalnet.net/rat/care/eatsv.htm

S-T-B
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2009, 20:59

Post by S-T-B »

heidiii wrote:Jeg holder på med en egen oppskrift, men den er ikke ferdig ennå.
ferdig?? :spise:
mvh

sondre 13 ÅR, Tarzan, Balder og lucky

min hjemmeside: (under oppbygging)

www.afokkaitryne.piczo.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

S-T-B wrote:
heidiii wrote:Jeg holder på med en egen oppskrift, men den er ikke ferdig ennå.
ferdig?? :spise:
Hehe, jeg lager den om ett par uker, når det er litt mindre igjen av den blandingen jeg er på nå. Jeg vet alle ingrediensene, men jeg har ikke helt regnet ut blandingsforholdet mellom de ulike delene ennå. Legger ut oppskriften når jeg har det klart for meg :ost:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »


Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Flott, da skal jeg se på den når jeg skal lage egen blanding :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg har lest et sted her på forumet at man fraråder å gi rotter for mye bønner, linser, erter, etc fordi de kan få mageknip/gass...hvordan stiller du deg til det ? Har du noen erfaring med hvordan rotter reagerer på den slags mat? Jeg har gitt rotter erter og bønner i ny og ne uten at de reagerte negativt, men det er jo stor forskjell fra en gang i blandt til en fast bestanddel av dietten deres.

hvis du skal bruke quinoa må du legge de i vann og skylle frøene godt fordi de har en hinne av saponin, som virker som et ugressmiddel og smaker bittert. Skyll frøene, og brun de forsiktig på lav varme i en tørr stekepanne, før du evn koker frøene (til menneskemat), så får du best resultat.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg har også lest det - det rådet gis angånde smågnagere generelt - men så så jeg litt på hva mange ulike smågnagerarter spiser i vill tilstand, og at det er oppdaget at det nær kikertåkre gjerne bor svært mange ulike arter av smågnagere. Siden de som oftest bor nær der det er mat, forteller det meg at dette rådet om belgfrukter kanskje ikke er helt riktig. Jeg har også snakka med ulike veganere, som holder sine rotter på en plantebasert diett, og de har sett at de veganske rottene generelt sett har vært sunnere og hatt færre helseplager enn de de har holdt på en blandet diett. Det kan selvfølgelig ha sammenheng med at det er bedre med ferskere og mindre prosessert mat, som det en lager hjemme, enn kommersielle rotteblandinger - altså, mer enn at det er snakk om fravær av animalske produkter, men det ser uansett ikke ut til at bønner er et problem :) Jeg ser at de erfaringene er gjennomgående for alle i utgangspunktet omnivore dyr som holdes på en vegansk diett, hvilket jo betyr et over gjennomsnittlig høyt inntak av belgfrukter ift. andre artsfrender i kjæledyrtilværelsen.

Dessuten, de fleste rotteblandinger inneholder belgfrukter, enten erter eller bønner, og da syns jeg det er litt rart at det fortsatt rådes mot belgfrukter, men ikke disse blandingene :hm: RM-maten inneholder jo ganske store mengder med soya. I forhold til mennesker er det vist at bønner fører til mer tarmgass der de ikke er kokt skikkelig, eller skylt mange nok ganger under tilberedningen, så der må man være flink :rottehode:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Mine rotter har forresten spist hjemmelaget mat (den forrige blandingen jeg brukte var noe annerledes, denne er bedre siden jeg har retta på alt jeg mener ikke fungerte like godt sist) siden nyttår, og jeg har merka positive endringer. Alle som kan lese mine poster her på forumet, vet at de ikke har verdens beste helse, men 100% friske har de heller aldri vært. Jeg så også positive forbedringer i hamsteren Ludvig mens han levde, og den unge natalmusa Nataniel er frisk og rask og vokser som bare det, og har en veldig fin pels.

Det var forresten bra du skrev dette med quinoa, det var nemlig en feil som hang igjen fra forrige gang (jeg brukte mange ulike oppskrifter som grunnlag da, blant annet denne), jeg har nå retta det til quinoaflak - de er alt skylt og behandla.

Post Reply