jord fra blomsterpotter

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rottlott
Pinky
Posts: 16
Joined: 10 Mar 2009, 13:15
Location: Trondheim

jord fra blomsterpotter

Post by rottlott »

Favorittaktivitet og forbudt hos oss er å klatre opp i vinduskarmen og sette seg i blomsterpottene og rote ut og spise jord og visne blader. :evil:
Tar de vanligvis ned hvis de ikke reagerer på 'pipelyden' jeg bruker å lage når jeg ser at de er på vei opp eller i vinduskarmen. De bruker å springe ned fort som bare det når de skjønner at jeg kommer...... :akt: men i går måtte jeg ta ned Brownie to ganger og siste gangen hadde hun en stor jordklump i munnen. Jeg fikk den bort og satte henne i buret med litt lett skjenn.... (og så får hun sitte der og se på søstra si som springer rundt på stuegulvet en stund før hun kommer ut igjen med kos), men jeg lurer på om det kan være farlig at de spiser blomsterjord eller blader? Vil jo ikke at hun blir syk. :cry:
Brownie og Blanca, Thorstein og mamma

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Blomsterjorden tåler hun nok, det er større sjanse for at hun ikke tåler bladene.

Mange potteplanter irriterer slimhinner og kan gi magesmerter for rottene. Noen få kan de bli avlorlig syke av, og enda færre er dødelige. Dessuten finnes det planter som har pigger eller skarpe blader rottene helst ikke skal komme borti. Det går an å søke på "giftig" og plantenavnet, eller plantenavnet og "rotte", men da må du vite hva planten heter...

Hvis potteplantene er kjøpt inn med tanken på å være "barnesikre" går det mest sannsynlig bra om rottene får i seg noen blader. Ellers ville jeg vært skeptisk til å la rottene gå løs på vegetasjonen. De vet ikke alltid hva som er bra for dem ;)

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Du kan lage til trygge spirekasser, som de kan grave i, men det er kanskje ikke like gøy hvis de vet at de faktisk får lov til å grave i dem? Det er gjerne sånn hos oss, hvis jeg lager et trygt alternativ til bøllestreker, vil de ikke vite av det...

Uansett, spirekasser liker de: Jeg bruker sterilisert jord i lavkantene plastkasser, og sår oppi solsikkefrø, spirehvete eller frø til kattegress.

Post Reply