Selective

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Selective

Post by Sjobeng »

noen som har erfaring med selective-foret?

jeg bruker dette ca 50-50 med rm1 mens jeg venter på mere rm1.

utenpå pakken står det apple & black currant, så det er vel smaken, om det finnes i flere har jeg ikke lagt merke til.
- nutritionally complete balanced food
- unique vegetarian recipe -with no compromise on nutrition
- prevents selective feeding
- no added sugar
- no artificial colourants
jeg valgte dette foret fordi alle bitene er like, så de ikke skal kunne velge det de helst vil ha. per 25 gram er det:

- 14% protein
- 4% olje
- 4% fiber
- 5% aske
- 0,6% kalsium
- 0,4% fosfor
- 10 iu/kg itamin a
- 1 iu/kg vitamin d3
- 50 mg/kg votamin e
- 10 mg/kg kobber
- 86 kalorier

i følge skriften på pakken skal dette være 100% av rottens daglige behov. supreme science selective rat inneholder "wheat, soya, barley, oats, soya oil, apple (2,5%), black currant (2,5%), limestone flour, salt, methionine, lysine, salt (ja, det står to ganger på pakken...), vitamins and minerals".

noen som kan svare meg på om dette er for som er dugelig til rotter?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Prøvde det en stund tilbake på mine, ble ikke spist så mye av det gitt. Litt lav protein innhold hvis det er til unge totter da?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Dette er foret jeg bruker til mine rotter og de virker kjempefornøyde. Har i det siste prøvd å se om de liker rm men det skulle de ikke ha nei. Så her er selective rottenes første valg.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

de spiser det hipp som happ her, en bit selective, og en bit rm. men ser at det er rm foret som ligger igjen om de får litt mye til et måltid. men bør jeg bekymre meg for at de ikke får alle nødvendige næringsstoffer? jeg gir jo variert kost utenom, grønnsaker, litt frukt, et knekkebrød i ny og ne, litt ris, kjøtt og fisk osv.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Går nok helt fint! :)

Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Post by Martemor »

Jeg har prøver dette foret nå, og jentene er ikke så veldig fornøyd. De har funnet en pakke med den "gamle" maten de fikk før i et skap og de sniker seg inn dit hele tiden for å spise litt. De er ikke så glad i selectiv foret, men de spiser nok og holder seg friske og fine. Jeg har valgt dette foret fordi rottene nektet å spise opp all maten i skålen. de valgte bare noen deler av maten og lot resten ligge.

I går trodde jeg de hadde spist opp alt på en halv time, men de hadde bare lagret det inne i huset sitt, samle-jentene:P Lagrer mat hele tiden, jeg finner alltid mat i dyna når jeg skal legge meg:P hehe

Men jeg synes det er et helt greit for, men de hopper ikke over matskåla når de får mat liksom
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

Post Reply