Hurra! I dag tørte de gå utenfor buret!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

Matmor wrote:Det er vanligvis en god idé å bare ha bur-innredning hvor man lett kan komme til med en hånd ;) De trenger tryggheten fra små huler og liknende, men rent praktisk må man jo kunne løfte dem ut...

Har du forresten forsøkt å legge inn en gammel, brukt T-skjorte eller liknende i buret, så de venner seg til lukten din?
skal legge inn noe der. og ordne litt i buret så de ikke kan gjemme seg steder jeg ikke får tak i de! må tydeligvis sette inn et gir til her! de skjønner vel til slutt at jeg ikke er farlig! :shock:

tronni
Stjeler mat

Post by tronni »

Det skal ikke så mye til før de blir trygge på deg. Plukk de ut med hånden og håndter de. Genseren er en fin ting å putte de i. Der sitter de trygt og kan utforske en liten verden (for deg, men stor for de).

Tenk deg, at om du håndterer de i en time, uten at de får noe vondt av det, får de inntrykk av at du ikke er noe farlig i det hele tatt, i verste fall bare irriterende. Da går det bedre neste gang. Og ganger etter det.

Et triks jeg har funnet ut fungerer veldig bra, selv når rotter er blitt gamle, er å holde de i lufta og kile de på magen :D Prøver å lirke seg vekk, men kommer bort til meg igjen med en gang jeg setter de ned, og lager koselyder. Har vært tilfellet for alle rottene mine : )

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

tronni wrote:Det skal ikke så mye til før de blir trygge på deg. Plukk de ut med hånden og håndter de. Genseren er en fin ting å putte de i. Der sitter de trygt og kan utforske en liten verden (for deg, men stor for de).

Tenk deg, at om du håndterer de i en time, uten at de får noe vondt av det, får de inntrykk av at du ikke er noe farlig i det hele tatt, i verste fall bare irriterende. Da går det bedre neste gang. Og ganger etter det.

Et triks jeg har funnet ut fungerer veldig bra, selv når rotter er blitt gamle, er å holde de i lufta og kile de på magen :D Prøver å lirke seg vekk, men kommer bort til meg igjen med en gang jeg setter de ned, og lager koselyder. Har vært tilfellet for alle rottene mine : )
jepp. skal prøve i morgen tidlig, da er de kvikke og nysgjerrige med en gang jeg står opp! må ommøblere litt i det buret så jeg kan løfte av toppen og begynne å håndtere de. de er jo så søte, vil jo ta i de snart og kose litt!!! men kile de på magen. hehe. søtt!

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

da har jeg hatt de under trøya. den ene pep og skrek og vred seg hysterisk, men de var rolige sammen under trøya... så fikk de en godbit tilbake i huset sitt, vettskremte som de er.... nå skal jeg tvangskose de daglig så får vi se. de bet i alle fall ikke enda så hysterisk den ene var!

renya
Webmaster
Kjønn: Kvinne

Post by renya »

Det skal ein god del til for at rotter biter, du er langt meir trygg enn om det var katt/hund. (etter min erfaring i allefall.)
Gensertrikset er supert, og dei fleste sovner etter ei stund i gensaren dersom du orker å sitte slik ei stund.
Ellers vil eg anbefale å svinge innom buret og løfte på dei mange ganger om dagen, sånn at dei blir vant til hender. Løft opp - > nuss - > gi godbit - > sett ned.

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

Renya wrote:Det skal ein god del til for at rotter biter, du er langt meir trygg enn om det var katt/hund. (etter min erfaring i allefall.)
Gensertrikset er supert, og dei fleste sovner etter ei stund i gensaren dersom du orker å sitte slik ei stund.
Ellers vil eg anbefale å svinge innom buret og løfte på dei mange ganger om dagen, sånn at dei blir vant til hender. Løft opp - > nuss - > gi godbit - > sett ned.

hva pleier de å like best da? nå fikk de eple og pære. de virker så kresne de der to! bør vel ikke gi godbiter de blir stappmette på heller kanskje.

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

Renya wrote:Det skal ein god del til for at rotter biter, du er langt meir trygg enn om det var katt/hund. (etter min erfaring i allefall.)

de fikk litt sløve blikk under der faktisk! men kan jo hende det var bodylotionen min :P

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Har du leverpostei i huset eller skinke? Det pleier å gå rett ned :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

kikky wrote:Har du leverpostei i huset eller skinke? Det pleier å gå rett ned :)
har begge deler 8)

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

hehe, da blir du nok populær :D

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

har tvangskost de i dag og. gikk bedre, ikke noe skrik og hyl! den ene krabbet til og med på skulderen min når jeg satt i sofaen. så, dette går sikkert bedre for hver gang! prøver igjen i morgen!

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Så bra :bravo:

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

går litt tregt det her. de er fortsatt nysgjerrige, men innimellom synes jeg de er reddere meg enn dagen før osv. men sist drev de jo og kravlet rundt under pleddet mitt, bet meg i øredobbene osv, men de er fortsatt livredde! :(

SunShine:)
Hamstrer mat

Post by SunShine:) »

Bare jobb masse med de! :) Om du kan, har du de ute av buret nesten hele dagen(om du er hjemme)!:) Også har du de i genseren. Når du spiser middag, kan de få smake litt. Når du skal se litt på tv kan de løpe på sofaen om de vil osv:)

Dette gjorde venninna mi med sine, da de var livredde. Og det gikk tilslutt! :rottehode: Hun hadde de med seg heeele tiden! Mens hun gjorde lekser, mens hun spiste, mens hun ryddet osvosvosv. Tilslutt ble de kjempe kosete(mot henne: P De likte aldri fremmede så godt)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

SunShine:) wrote:Bare jobb masse med de! :) Om du kan, har du de ute av buret nesten hele dagen(om du er hjemme)!:) Også har du de i genseren. Når du spiser middag, kan de få smake litt. Når du skal se litt på tv kan de løpe på sofaen om de vil osv:)

Dette gjorde venninna mi med sine, da de var livredde. Og det gikk tilslutt! :rottehode: Hun hadde de med seg heeele tiden! Mens hun gjorde lekser, mens hun spiste, mens hun ryddet osvosvosv. Tilslutt ble de kjempe kosete(mot henne: P De likte aldri fremmede så godt)
mm skal prøve. de er jo ute så mye de vil, de går som regel inn i buret og legger seg helt selv etter en 30 - 45 minutter ute på sofaen. sist de var i genseren var de så utrolig urolige og. men da gikk jeg rundt med dem. men det er vel bare å holde på da!

Post Reply