Hurra! I dag tørte de gå utenfor buret!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Radney
Betarotte

Re: Hurra! I dag tørte de gå utenfor buret!

Post by Radney »

Dette går seg nok til skal du se. Ta de på skulderen din å gå rundt i huset. Tvilsomt om de hopper av mens du gjør dette. De vil nok kose seg til slutt på skulderen din :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Det er bare å stå på ! Da jeg sosialiserte rottene mine forrige gang jeg hadde småtasser hadde jeg begge rottene under genseren omtrent ved hver anledning når jeg satt stille på ett sted - foran pc'en, i sofaen, på senga mens jeg leser en bok - det ble en del bæsj og tiss etterhvert i den genseren, men det tok ikke mange dagene! Det er nok lurt at de får sitte sammen under genseren så de får trygghet fra hverandre, og at du er litt "hard" - plukk de opp selv om de ikke vil, så skjønner de ganske raskt at det ikke er noe å være redd for. Hvis du lar rottene velge selv kan det ta laaang tid før de er helt tamme. Mine rotter syntes det var mye skumlere å sitte på skuldra enn å sitte inne i en trygg, mørk genserhule, men det får du se an på dine egne rotter.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

Christi wrote:Det er bare å stå på ! Da jeg sosialiserte rottene mine forrige gang jeg hadde småtasser hadde jeg begge rottene under genseren omtrent ved hver anledning når jeg satt stille på ett sted - foran pc'en, i sofaen, på senga mens jeg leser en bok - det ble en del bæsj og tiss etterhvert i den genseren, men det tok ikke mange dagene! Det er nok lurt at de får sitte sammen under genseren så de får trygghet fra hverandre, og at du er litt "hard" - plukk de opp selv om de ikke vil, så skjønner de ganske raskt at det ikke er noe å være redd for. Hvis du lar rottene velge selv kan det ta laaang tid før de er helt tamme. Mine rotter syntes det var mye skumlere å sitte på skuldra enn å sitte inne i en trygg, mørk genserhule, men det får du se an på dine egne rotter.
de synes jo det er skummelt bare at jeg sitter ved siden av buret så vi får nå se da... men det blir hettegenser tvangskos igjen i dag...!

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Tror nok det er veien å gå her ja... ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

tantepose wrote:Tror nok det er veien å gå her ja... ;)
tvangskos i går, de tisset en del på meg! får prøve igjen i dag. de vil liksom ikke være under genseren egentlig! får inderlig håpe det gir resultater etterhvert, vil ha rotter som liker meg tross alt. godbiter går det IKKE an å stikke til dem under der for de er ikke interessert. så jeg gir det inn i buret etter de har "kost" seg. hm.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Du behøver bare sitte der,lese eller se tv f.eks.,mer kosing kan komme etter hvert,mat er ikke viktig.Det som er viktig er at de etter hvert føler seg trygge inni der og faller til ro.Vær rolig og forutsigbar. :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

tantepose wrote:Du behøver bare sitte der,lese eller se tv f.eks.,mer kosing kan komme etter hvert,mat er ikke viktig.Det som er viktig er at de etter hvert føler seg trygge inni der og faller til ro.Vær rolig og forutsigbar. :D

ja går litt opp og ned dette! i går hadde jeg de først i genseren og tok litt på de, gikk forsåvidt greit. på kvelden fikk de springe løs på sofaen igjen og de løper oppe meg og undersøker og styrer. så da er det vel håp! synes det er litt pussig at de tør å klatre PÅ meg når de egentlig er livredde alle bevegelser jeg gjør!

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Jeg tror ikke de er så "livredde" som du tror - unge rotter er fulle av energi og panisk sprinting for å komme vekk betyr ikke nødvendigvis at de er redde - kan være at de bare har masse energi og er litt usikre. Jeg har et par omplasseringsrotter som ikke har blitt håndtert mye og de gjør alt de kan for å unngå å bli plukket opp, rett og slett fordi de ikke er vant til hender. Men når jeg først får tak i dem sitter de og gnisser tenner i halsgropen min, så det er ikke meg, men håndteringen de er litt redde for. Jeg har håndtert de masse etter at vi fikk dem og jeg har merket en bedring på bare et par uker (og dette er rotter på 1 og 1,5 år).
Fortsett med det du gjør, og ikke gi opp, de vil skjønne at det er teit å løpe vekk etterhvert!
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

sivkat
Pinglerotte

Post by sivkat »

Christi wrote:Jeg tror ikke de er så "livredde" som du tror - unge rotter er fulle av energi og panisk sprinting for å komme vekk betyr ikke nødvendigvis at de er redde - kan være at de bare har masse energi og er litt usikre. Jeg har et par omplasseringsrotter som ikke har blitt håndtert mye og de gjør alt de kan for å unngå å bli plukket opp, rett og slett fordi de ikke er vant til hender. Men når jeg først får tak i dem sitter de og gnisser tenner i halsgropen min, så det er ikke meg, men håndteringen de er litt redde for. Jeg har håndtert de masse etter at vi fikk dem og jeg har merket en bedring på bare et par uker (og dette er rotter på 1 og 1,5 år).
Fortsett med det du gjør, og ikke gi opp, de vil skjønne at det er teit å løpe vekk etterhvert!
får håpe de skjønner det etterhvert! i dag har jeg sittet i sofaen stort sett hele dagen :roll: men jeg tror rottene blir trøtte i dette været, de har ikke vært oppe og strukket på seg en gang! men de får nok mer energi utover kvelden... de koste seg jo i går, merket jo det. mip og pip under pleddet og raske føtter som tasser rundt!

Post Reply