Livredd rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Martemor
Stjeler mat

Livredd rotte

Post by Martemor »

Jeg har nettopp skaffet en ny jentevenn til lille og søte. Hun er født i slutten av mars og har ikke vært i særlig mye kontakt med mennesker. Hun gikk utrolig godt sammen med Lille og Søte og de koser seg i buret. Lille er en ganske stor bølle og småbiter en del på hun, men hun tør å ta igjen og det har blitt litt piping på lille også. :)
Men nå har jeg et problem. Hun er livredd meg. Bare jeg ser på henne eller beveger meg løper hun å gjemmer seg. Hun tør ikke å komme ut av buret hvis jeg er i rommet. Og jeg må være her for rottene mine gnager og ødelegger alt så må passe på. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre hnne vant til meg. foreløpig har jeg tatt veldig lite på henne. Jeg tar hånden inn til henne så hun får snuse på meg, men hun er ganske redd. Hun har bitt meg en del ganger men ikke veldig hardt. Hvordan skal jeg gå frem. Hun stivner helt til og jeg tar henne i genseren eller i et teppe...
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Søk på "gensertrikset". Det pleier å fungere bra.

Hun trenger nok litt "tvangskosing" og masse godbiter fra deg :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Martemor
Stjeler mat

Post by Martemor »

Foreløpig tar hun ikke imot godbiter fra meg:P hun har tatt i mot bare en godbit.. hehe men må vel bare tvinge henne da, men synes så synd på henne når hun ikke vil
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Skrev et fyldig svar til deg i tråden din om tid på introdusering der du spør om akkurat det samme. Har du prøvd noe av det?
Og så må du ha litt tålmodighet med den nye jenta, husk hun er på et helt nytt og fremmed sted. Det kan være litt skummelt når man er liten.

Woodgirl
Stjeler søppel

Re: Livredd rotte

Post by Woodgirl »

Siden hun er såpass ny i heimen og buret ville jeg hvertfall gitt henne en uke til å bli helt komfortabel inni buret med de andre. Bare la henne være ifred den første uka..ti dagene. Hvis de andre rottene dine har et avslappet forhold til deg vil hun 'lære' av dem at du ikke er farlig.
Synes det kan være litt for voldsoomt å 'tvangskose' ei rotte som nesten nettopp er kommet inn i heimen. Det kan få motsatt effekt.
La henne få trygghet sammen med de andre i flokken først. :)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tiannina
Tisser i køyene

Re: Livredd rotte

Post by Tiannina »

Jeg hadde det samme problemet med Buster, han er omplasseringsrotte og kom til meg da han var litt over et år.
Bare jeg rørte på meg så ble han livredd.

Jeg gikk ikke veldig hardt inn for å "tvangstemme" ham. Ga ham godbiter og sånn, men han tok ikke imot. Han fikk også panikk når jeg holdt ham.

Jeg lot ham løpe rundt på rommet som han selv ville, mens jeg gikk rundt og så på tv og hørte på musikk og sånn.
Han ble fort skremt i begynnelsen, men han ble mer og mer vandt til lyder og til meg.

Nå kan han sitte på skuldra og lar meg ta på ham :D
Så det er forskjell fra rotte til rotte hva som hjelper :)
Og ikke mist motet hvis det tar lang tid ;)

Lykke til :rottehode:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply