Tenkte å ta opp litt klikkertrening her jeg da. Nå har ikke jeg rotte akkurat nå, men blir i løpet av nærmeste dagene, og det blir da mine (må tenke...

Jeg har alltid lært rottene mine sånne enkle ting som å komme når jeg roper, komme frem fra gjemmested når jeg rister på godbitesken, klatre opp buksebeinet, hoppe/klatre over hindre osv, men jeg har aldri trent rotte med klikker.
Nå har det seg sånn at jeg har tre bikkjer fra før (dvs jeg har en og min samboer har to

Rotter er ikke dumme dyr, og jeg tror de er langt mer "sofistikerte" enn hva allmennheten tror, så hvorfor ikke få bartene til å bruke hodet litt??
Jeg tenkte i hvertfall at mine neste barter skal få lov til å bryne seg litt etterhvert

Klikkertrening er (for de som er usikre) trening med en liten sak med knapp på som lager en kort klikke-lyd (man kan likeså gjerne bruke noe annet, feks kneppe med tunga, bare lyden er kort). Dette er altså trening med en betinget forsterker. Det vil si at dyret viser handlinger for å få et "klikk". Klikket betyr det samme som "akkurat der gjorde du riktig, belønning kommer" :konge: Denne type trening ble først til for hester, men har seinere også blitt benyttet på både hunder, katter og høns, så hvorfor ikke?