jeg låner en rotte av en venn for og se hvordan jeg takler det, men det ligger bare i huset sitt.
jeg tror den er litt nervøs pga siden alt er nytt, men jeg har hørdt at han har bestandig vært sky og lat så jeg undres på om det er noe det går an å gjøre noe med ?
han har fått nye ting og holde på med, den har fått vært ute en time om dagen, jeg har prøvd å aktivisert den, men til ingen nytte. :sjokkert:
noen forslag for og få han mere hyperaktiv? :roflmao:
Når jeg overtok min Lars i august så visste jeg ingen ting om rotter i det hele tatt. Eneste jeg visste om Lars var at han skulle bli avlivet hvis ingen kunne overta han så jeg bare sa ja til å ta ansvaret.
Det gikk ca 1 mnd hvor jeg måtte bruke hansker hele tiden for å skifte på buret eller prøve å bli kjent med Lars. jeg visste ingen ting om den forrige eieren hans eller noen ting..
Han bare lå under den ene hylla på den lille hamsterburet jeg fikk han i og han turte ikke ta imot mat eller vann. Jeg tenkte at han må ha hatt det helt jævelig iogmed at han virket skikkelig U-TAMM.. Men jeg tok på meg et par hansker og grep tak i han for jeg gadd ikke sitte der å prøve å lokke han frem lengre.. Det viste seg at mitt 'brutale' inngrep ved å ta tak i han å kose han var positivt..
Lars var for meg som en vill rotte som ikke ville ha noe kontakt i det hele tatt, til å vise seg at Lars er det fineste dyret jeg noen sinne har møtt/blitt kjent med. Han tålte at jeg tok tak i han selvom han var kjempe skeptisk og sikkert redd for meg, og han tålte at jeg holdt han fast.
Han beit meg èn gang når jeg overrasket han med å putte hånda mi i buret 'hans' uten forvarsel.
Nå viser det seg at Lars er mer gentlemann enn typen min og han sjarmerer alle som møter han, til og med de som hater rotter (bla.a bestefar) :party:
Jeg hadde jo dårlig samvittighet når jeg brukte 'brutalitet' mot Lars ved å ha på vernehansker når jeg frep tak i han når han egentlig var veldig usikker.. Men det virker som om Lars takker meg for at jeg gjorde det for han har vist seg å være unik og utrolig hyggelig og høfflig.. Han er hyggeligere enn folk flest =)
-kesia
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.
Så morro at flere vil prøve seg som rotteeiere :party:
Bor han alene hos vennen din også? Rotter er nemmelig flokk dyr, og de trives best når de er to eller fler..
Jeg tenker at hvis han får en kompis så vil han kanskje bli mer aktiv?
Ellers vil jeg råde deg til å ta ut rotta, og bruke gensertrikset :roflmao:
Ha rotta i genseren mens du gjør andre ting, og kose med han igjennom genseren din og la han bli vant med deg :cheer:
trodde aldri jeg skulle han en rotte som kjeledyr men er kjempe glad for at jeg får låne han
ganske sikker på at han bodd alene for det meste av tiden, han har aldri bitt meg bare "nappet" i fingrene mine, jeg har ingen problemer med og løften han eller klappe han eller noe slikt, :ratgreen:
genser trikset høres ut som en ide men har dere noen tips om hvordan og få han til og klatre mere? har prøvd og gjemme forskjellig mat forskjellige plasser i buret men funket ikke så bra, :hmmm:
Jeg vil si at hvis denne rotta ikke er agrisiv mot andre rotter så ville jeg ha skaffet en burvenn til den.. Rotter skal ikke være alene hvis den ikke har adferdsproblemer :cheer:
Da vilden nok bli mere aktiv også, for uansett hvr mye vi er sammen med rotta og aktiviviserer den så vil den fortsatt kjede seg og trenge en kompis.. hvor gammel er rotta?
Jeg har bare 2 rotter og nå har Vetle vert alenerotte i 2 uker mens Lars er i Oslo og jeg merker veldig forskjell på Vetle nå som han er alene.
Han ligger bare å sover og kjeder seg og har ingen å dominere med unntat med meg(men det er ikke like spennendde sikkert)..
Han ser skikkelig deppa ut har ingen å 'prate' med som snakker samme språk som han.
Det er nesten vondt å se på hvor kjedelig han har det. Hver gang jeg har han ute av buret så gjør han alt han kan for å 'leke' med meg eller erte meg, og han blir kjempe kosete.
Så jeg råder alle som har kunn 1 rotte å skaffe seg minst en til..
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.
jeg låner en rotte av en venn for og se hvordan jeg takler det
Det er en veldig god idé :change: Men hvis ikke vennen har en rotte nr. 2 å låne ut ser jeg noen praktiske problemer med rådene som er foreslått... Man kan jo ikke bare gå ut og skaffe rotte nr. 2 da.
Hvor gammel er denne rotta? Hvis det er en voksen han er det å ligge inne i huset sitt og ikke leke ganske normal adferd. Voksne hanner er noe man har for kosens skyld :love: - ikke fordi de er aktive og lekne Det finnes hanner som fortsetter å være aktive langt inn i voksen alder, men det er ikke vanlig. Hunnrotter også blir roligere med alderen.
Nyt kosen :happy:
Du kan prøve å få ham til å fiske mais i et lavt kar med vann, eller la ham gå på cornflakes-jakt i en eske med oppstrimlet papir, men jeg tviler på at han kommer til å være særlig interessert i å røre på seg uten at det innebærer bestikkelser. På godversager går det an å ta ham med utendørs - under kontroll!
startet med en liten rotte vi også! Kjøpte henne da ho lå helt alene i dyrebutikke og syntes synd på henne der hun var så ensom...
Tok en liten stund føre vi fant oss to nye rotteunger. Og Carina var imellomtiden ganske sturete. Lå der bare, sov for det meste.
Men når det kom to gærninger til inn der, var det andre boller! :cheesy:
Nå er det masse lek, stell og kosing :cheerful: Helt klart at de skal være fler sammen!