På tre uker har to av rottene her i huset gått bort og sitter igjen med to til, og man kan vel trygt si at de to gjenværende har forsynt seg.

Ruth døde først, for ca tre uker siden.
Annenhver uke er det slik at jeg har tre skift på halvannet døgn på jobb, som gjør at jeg da ikke har så mye tid til rottene annet en foring og en liten pratestund i buråpningen. Jeg så ikke Ruth på de to dagene da jeg matet rottene, men tok det som at hun lå og sov.
Dagen etterpå fant jeg henne i det ene hjørnet av buret blandt opprevede avisstrimler. Og det var svært lite igjen av henne. Kun pels og bein... Beklager om jeg støter noen, men ja, til og med kjøttet på halen var borte.

Ruth var en svært liten jente som aldri nådde mer enn 220 gram, men synes likevel det var overraskende at så mye var borte på så kort tid, når de hadde både mat og vann.
Så, for tre dager siden fant jeg Eldar (kastrat) død i kubehengekøyen. Han var også blitt spist på, men han må ha dødd kvelden før, så det hadde ikke rukket å gå så langt enda. Dessuten var han jo mer enn dobbelt så stor som lille Ruth.
Nå sitter jeg dessverre igjen med en stor avsky for Trine og Ingrid som er igjen. Jeg skammer meg nesten for å si det, men jeg syns liksom de har blitt "ekle". :kjempetrist:
Som det står i tråden jeg viser til lenger opp, så er disse søstrene i tillegg aggressive og uhåndterlige. Og de har bare blitt verre etter at jeg startet den andre tråden (mot meg, ikke de andre rottene).
Det jeg altså lurer litt på, er om andre har opplevd det samme, eller sitter med informasjon om dette? Kan huske å ha snublet borti noe lignende her på forumet for noen år siden, men finner ikke igjen tråden.
Av hva jeg har googlet meg frem til, har jeg funnet ut at flere mener at dette er et slags instinkt om å "rydde opp" i bolet, for å fjerne lukt og unngå å tiltrekke seg rovdyr. Noen som vet mer om dette?
Fikk for to måneder siden en liten strihåret dachshund tispe i hus, med svært mye jaktinnstinkt, som er helt ville etter rottene. Men har heldigvis rottene på et eget rom der hunden ikke kan komme inn
Men ved et par tilfeller har hun sneket seg inn etter meg og gått helt berserk ved å hoppe på buret, skraper og hyler.
Så jeg har lurt på om lukten og synet av hunden kan ha trigget disse instinktene hos rottene...?
Jeg skjønner at dette er instinkter og at det dessverre bare er sånn, men har slitt med dette nå i ettertid, for jeg syns jo det er både trist og motbydelig.
Vel, jeg tror dette var alt, Det var godt å få det ut også på en måte. Dette har kvernet rundt oppi hodet i det siste. :kjempetrist: