Biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Nochan
Stjeler mat

Re: Biting

Post by Nochan »

Problemet er bare at hun er så redd at om jeg tar på henne uten hansker så biter hun meg.
Hun har bitt helt inn til beine en gang. :sjokkert: Og utenom det så har hun bitt meg til blods 3 ganger tror jeg det er. Har strøket litt på henne med hanske noen ganger, sånn at hun i det minste skal bli litt vandt til berøring.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Kan du ta henne ut hvis du fanger henne inne i et håndkle etter at du tar av selve buret/gitteret?
Hvis hun er så redd kan du f.eks. ta henne med i sengen og sitte der og lese, og ha godbiter til henne liggende ved siden av deg.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Jeg kan prøve det imorgen. :jepp:

MissGuardian

Post by MissGuardian »

jeg mener jeg har sett et sted, at for å venne redde/usosialiserte rotter til deg, så skal du begynne med å stryke de med en myk pensel e.l, for da virker det ikke like truende på de.. Når de roer seg, så kan du evt prøve med hendene.
Om det faktisk virker aner jeg ikke, for jeg har ikke prøvd det selv..

Linda:)
Pinky

Post by Linda:) »

Hei :) Jeg er ny her på forumet :) Men har hatt rotter en stund nå :)
Her er mine forslag om hvordan jeg fikk mine tamme :cheesy:
Lager en liste jeg, enklere det: :grin:
- Lagde pipe lyder hvis dem gnagde på meg (jeg tok aldri vekk hånden når dem beit meg/gnagde (så lenge dem ikke beit hull da så klart) lot dem bare gnage seg ferdig for å forsikre dem om at jeg var trygg)
- La en gammel topp jeg skulle kaste (etter å ha brukt den noen timer) inne i buret, slik at dem blir kjent med lukten min :cheerful:
- Gir ALDRI mat gjennom sprinklene
- Åpner alltid opp døra og lager smatte lyder når dem får noe godt, slik at dem vet hva som skjer..
- Brukte gensertrikset for at dem skulle bli kjent med meg, :cheerful: men hadde på meg ett tykt korsett som jeg kjøpte billig, slik at jeg ikke følte meg så usikker på om dem skulle bite meg på magen og ryggen :nottelling: litt pysete noen ganger, bedre å være på den sikre siden :nottelling:
- Blir du kjent med den som er mest nyskjerrig og får god kjemi med den, så kommer ofte den andre etter også når den innser at det er trygt (jeg mener de burde få bli kjent med deg i sitt eget tempo, slik at dem ikke blir redde. Men selvsagt så fungerer ikke det på alle, for alle har forskjellige personligheter, så ofte må litt tvangskosing til også :bleh:

Det var det jeg kom på nå :)
Lykke til :grin:
-

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Bra tips! :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Det er bare meg rottene biter.. :kjempetrist:

Mamma har prøvd å holde rottene litt og sånn og henne har de bare smakt på, mens meg biter de til blods.
Hun ene beit seg faktisk FAST i handa mi også. Skulle lukke reiseburet å venta på at de skulle passe halene sine sånn at ingenting ble klemt da hun hoppa opp og beit seg fast.
Jeg passer på å ikke lukte mat eller noe heller, har ikke gjort noe for å skremme dem eller noe og når det nå viser seg at det bare er meg de biter så vuderer jeg sterkt å gi de videre.
De skulle ifølge dyrebutikken bli slangemat fant jeg ut igår, ingen sa noe om det når jeg kjøpte dem.
Hadde det ikke vært for at mamma er allergisk skulle hun fått dem men hun er det så det er dessverre ikke en mulighet..

Noen som vet om noen erfarne rottteeiere i sandnes/stavanger området..?

Tror det blir best for både meg og rottene om de får nytt hjem.. :grine:

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Skaff deg et par tykke hansker.
Nå som du har bltt bitt så mye er du nok littegranne redd for dem, og det merker rottene. I stedet for å gi de bort ville jeg forsøkt å lære dem at du er sjefen og tolerer ikke slik oppførsel. Om de biter i hansken så må du ikke rykke den tilbake men skrike høyt og sint at de blir redd. Så løfter du dem bestemt inn i "skammekroken" som kan være reiseburet. Etter 5 minutter kan du slippe dem ut igjen og prøve på nytt. Dette virka på Lavendel når hun småbeit på meg. Du kan også slenge de på ryggen (bestemt men forsiktig) og "kile" dem på magen til de ligger helt stille. Da viser du at du er sjefen.
Lykke til!
Aurora

Post Reply