| Forfatter |
Melding |
|
Andariel
Pinky
|
 Rita Rotte vil ikke kose...
Hei hei folkens, håper en av dere kan hjelpe meg litt. Jeg var desverre litt rask til å kjøpe med ei rotte hjem, hun var så vakker der hun var i buret i dyrebutikken. Hun var også blitt avlet opp i butikken. Nå har jeg hatt Rita i 3 uker, hver dag setter jeg buret ved siden av meg i sofan og holder hånda nedi buret. Hun har masse leiker og mye å gjemme seg i inni buret, så hun ønsker ikke å komme ut å sjekke ut meg. For hver dag blir hun mer og mer skvetten og unngår mer og mer å komme ut fra gjemmestedene sine. Prøver å lokke med godbiter for å få henne intressert men til ingen nytte. Det å prøve å løfte henne opp, eller ha henne i hånda er umulig. Så fort jeg prater til henne piler hun avgårde. Hva gjør jeg feil? Og hva kan jeg gjøre for å få denne lille vakre skapningen til å stole nok på meg til at jeg kan kose på henne? Hun er ca 10 uker gammel så det burde være mulig å endre hennes adferd? Vet jeg bare har hatt henne i 3 uker, men det er ikke skjedd noen bedring siden dag 1. 
|
| 18 Jul 2010, 18:48 |
|
 |
|
Skaubytroll
Alfatryne
|
 Re: Rita Rotte vil ikke kose...
Jeg vil anbefale deg å ha henne med deg inni gensern din så mye som mulig slik at hun blir kjent med lukten din og skjønner at du ikke er farlig 
_________________ kjip signatur
|
| 18 Jul 2010, 18:53 |
|
 |
|
Andariel
Pinky
|
Men hva om hu biter?? Og om hu stikker av? Synes hele dette er litt skummelt hehehe
|
| 18 Jul 2010, 19:07 |
|
 |
|
Matmor
Gammelrotte
Registrert: 10 Apr 2007, 12:35 Innlegg: 2278 Bosted: Sandefjord
|
Hvis Rita er alene(?) er det kanskje for stille for henne. Det beste ville være om du kunne få tak i en litt voksen hun som var vant med mennesker, til å lære henne at du ikke er farlig. Da ville hun også ha en burkamerat som tok seg av henne når du ikke er til stede. Nå sommerstid pleier det ikke være vanskelig å få tak i en voksen hun (eller to), men sørg for at du får hilse på henne ordentlig først, og avtal gjerne med forrige eier at dere skal ha veterinærkontroll på rotta så du ikke tar imot noen som kommer til å koste deg dyrt i dyrlegeregninger med det samme.
_________________ http://matmor.info
|
| 18 Jul 2010, 19:08 |
|
 |
|
Andariel
Pinky
|
Det var lurt! De tidligere hamsterne jeg har hatt har stått inne på rommet sammen med kattene på natta, de er veldig spesielle katter og sitter faktisk å prater med smågnagerne i buret. Håper jeg til slutt kan sette buret til rotta inn på katterommet om natta så alle har selskap i hverandre, har fungert veldig bra før, men kommer seff ann på gnagern. Dette er ett bilde av katten min Aurora og en hamster jeg hadde som gikk bort i våres. (Naturlige årsaker!)  Hvor bør jeg evt anskaffe en voksen rotte fra og hva må jeg ta hensyn til? Bør kanskje se om jeg får tak i en fra en oppdretter? Finnes det noen gode her i Østfold kanskje?
|
| 18 Jul 2010, 19:27 |
|
 |
|
Matmor
Gammelrotte
Registrert: 10 Apr 2007, 12:35 Innlegg: 2278 Bosted: Sandefjord
|
Kanskje du kan høre med Lucas på forumet om Francesca kan være noe for deg? Jeg vet ingenting om henne annet enn at hun har passende alder. Hun er noen måneder gammel men fortsatt ung. Riktignok er hun ikke i Østfold, men transport kan ofte ordnes. Lucas reddet en hel gruppe rotteunger fra avlivning i en dyrebutikk i år, og denne blue rotta søkte fortsatt nytt hjem i juni.
NB! Har du tenkt på at jenterotta di kanskje er svært redd for kattelukt, slik at du passer på å ikke håndtere henne hvis du har vært i kontakt med katten? Det er i alle fall en ting som kanskje kan hjelpe.
_________________ http://matmor.info
|
| 18 Jul 2010, 21:44 |
|
 |
|
Andariel
Pinky
|
Så flott, tusen takk, da skal jeg ta kontakt med han! Vasker alltid hendene før og etter jeg håndterer rotta, men er jo 2 katter i huset her, så kan jo være hun absolutt ikke trives 
|
| 18 Jul 2010, 22:26 |
|
 |
|
Maxtine
Stjeler mat
|
Da vi fikk den andre rotta vår ble eldstemann så glad og det var nesten så man kunne se han strålte av lykke.  Nykomlingen er en temmelig skvetten liten fyr, men Halvorsen har lært han opp godt. Det tok ikke lang tid før han begynte å stole på oss. ^.^ Så ja, anbefales sterkt med en rotte til! 
_________________ En full nordmann skulle sette seg inn i en taxi i England etter en kveld på byen og holdt på å sette seg inn i førersetet: "Oh, sorry! You see in Norway we have the rat on the other side!"
|
| 27 Jul 2010, 23:46 |
|
 |
|
Itchigo
Alfatryne
Registrert: 03 Nov 2008, 21:50 Innlegg: 1672 Bosted: Bergen, Nattlandsfjellet
|
Pen katt (med flott navn ^^) Og ja, to rotter gjør at de føler seg tryggere, og derfor blir tammere har jeg hørt  Og rotta trenger nødvendigvis ikke være voksen, viss det er problemet, men det er utrolig greit med en ferdig-tam rotte.
_________________ <3 Aurora og rottene Itchigo, Lille Smule & Lavendel http://rotteliv.wordpress.com/
Sov søtt Lulla og Amy<3
|
| 29 Jul 2010, 19:27 |
|
 |
|
Woodgirl
Tisser i køyene
|
Hovedgrunnen til at Rita er såpass skeptisk og usikker er nok fordi hun er alene. De kan bli engstlige av å plutselig bli alene uten rottevenner. Dessuten er jenterotter mye mer skeptiske og skvetne enn mange gutterotter. I hele sitt korte liv før du kjøpte henne har hun hatt andre rotter å søke trygghet hos. Kan også være at hun er skeptisk til katt. De aller fleste rotter er livredde for katter. Av alle rottene mine er det bare to av mine gutter som ikke er redd for katten min. Nå er katten min også veldig snill og er uinteressert i rotteburet. Har hørt om tilfeller der katten blir helt besatt når det kommer rotter inn i huset. De nærmest sitter oppå buret og da blir rottene vettaskremte. Uansett, vil jeg anbefale deg å skaffe en eller to rotter til slik at hun blir tryggere på seg selv forså å bli trygg på deg. Lykke til. 
_________________ Ha en deilig dag med mange bartenuss.
|
| 30 Jul 2010, 15:03 |
|
|