graving

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottepasseren

graving

Post by Rottepasseren »

Bør rotter ha muligheten for å grave, og hva bør de få grave i? kattesand , vanlig sand, mold eller spon?

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Du kan kjøpe spesielle gress-kasser for gnagere på dyrebutikker :) Du bare vanner, så kommer det gress opp, og så har rottene noe kjempemorsomt å leke med!

Du kan også lage din egen, men da må du passe på å bruke jord som ikke er skadelig for rottene, og gress som de tåler. Og la være å vanne dagene før du lar dem grave, elles så får du en rotteflokk full av gjørme :P

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

En isboks med hvetegress kan være moro. Det er ikke slik at de må ha muligheten til å grave, men noen syntes det er morsomt å gjøre det. Mine har ikke hatt så veldig stor interesse når de har fått prøve.

*Flyttet fra generelle spørsmål*

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Mine har hatt stor glede av å herpe rester av oregano- og mynteplanter jeg har kjøpt i butikken. :) Man skal bare være litt forsiktig i valg av planter de får gå løs på.

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

så da har det ikke noe for seg å sette inn en kasse med sand i? De vil helst grave der det vokser noe?

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

jeg har ikke merket noe gravetrang, hiv inn en avis derimot, og de koser seg med å rive den i fillebiter i timesvis=)
Anne-Mette og 5 små

Eirorinon
Klatrer på møblene

Re: graving

Post by Eirorinon »

Ingen flere tips om hva rotter kan grave i, og som selvfølgelig er ufarlig for dem? Kan man bare gi dem jord uten å plante noe, og eventuelt hva slags jord?
Jeg tok ene rotta mi på fersken oppi en bolle jeg har som har stått på den innglasserte balkongen min siden... tja... Desember i fjor eller året før. Oppi den har jeg kunstig snø, og det var visstnok veldig morsomt å grave i den, men jeg tok ikke sjansen på at det var ufarlig, og fjernet den.
Men vil jo gjerne at hun skal ha muligheten til å grave dersom hun liker det :)

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Jeg gjemmer godbiter i chinchillasand..
Tror de synes det er gøy..
Selvsagt tørre godbiter da, så sanden ikke fester seg..

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Støver ikke sanda veldig?

MissGuardian

Post by MissGuardian »

ikke som jeg har merket

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Merkelig... Vi har jo 3 degus, og det legger seg mye støv i bollen der sanda dems er. Hmm=\ Er det noe navn på sanda du bruker? Sanda vi bruker er pemikan.

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Jeg husker ikke hva den heter.. Er en evighet siden jeg kjøpte den..
Badekaret blir mest brukt til fisking:P

Post Reply