Aggressiv? Biter meg til blods..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda:)
Pinky

Aggressiv? Biter meg til blods..

Post by Linda:) »

Nå er det ikke så lenge siden jeg postet ett innlegg om at mine rotter var flinke til å ikke bite osv. og gav mange råd, men nå kan jeg trenge noen selv :bleh: :trist:

For litt over 1 uke siden "klikket" Pelle den ene rotta mi (er litt over 4 måneder). Da begynte han å hoppe noe voldsomt rundt og kaste på seg, også bet han og klorte meg på armen. I begynnelsen gjorde det ikke noe vondt (fikk bare masse røde merker og små sår), men nå har det bare blitt verre.. Han klorer noe voldsomt og biter meg så jeg blør.. :trist: for noen minutter siden tok han ett voldsomt jafs av armen min og jeg blødde som bare det :trist:

Dat rare er at han på en måte sier i fra før han begynner å bite på grunn av ristingen/hoppingen. Når jeg tar ham vekk fra armen på grunn av at jeg får vondt bare piper han, men hvis jeg slipper han hopper han tilbake på armen og fortsetter.. Har lest en del om aggresjon på forumet, men har noen opplevd at rottene deres har hoppet og slengt på kroppen før de "angriper"? Er redd for at Pelle kan være aggressiv og det har jeg hørt ikke er så lett å "kurere" :trist: Han er jo ikke noe aggresiv ellers, for jeg løfter på han og klapper og koser med ham, men noen ganger bare klikker han helt plutselig..

Har tenkt til å ta ham med til dyrlegen på mandag og høre hva han/hun sier, kan kanskje hende han er syk.. Huff er skikkelig fortvilet nå, er jo så glad i ham, men er ikke noe moro å kose med ham hvis han bare plutselig angriper.. Har noen av dere være borte i lignende situasjoner? (Ps. han biter litt på Krølle (broren) også, men det er vel vanlig at rotter sloss en del (spesielt hanner)? For de sloss ganske mye egentlig :worry: )

Matmor
Gammelrotte

Re: Aggressiv? Biter meg til blods..

Post by Matmor »

Jeg ville ikke si at det er vanlig at hanner biter hverandre til blods. "Vanlig" pubertetskrangel er ofte mye skrik og noen hårdotter, kanskje det følger med en liten hudflik nederst. Det kan bli skorper av det, men siden sårene ikke er dype størkner blodet på stedet. Eller noen mindre, overfladiske kloremerker.

En rotte som er dominant-aggressiv vil ofte "rotte seg opp" til et angrep, så det høres riktig ut at du i noen grad kan forutse når han vil bite. Du snakker om risting/hopping, og jeg er ikke helt sikker på at jeg vet hva du mener, men kanskje...

En rotte som forbereder seg mentalt på å vise at den er stor og tøff, og er oppspilt, har en del bevegelser som kan minne om risting og hopping.
* Rotta kan piske med halen. Lyden av en rottehale som smeller i bordet, eller hvislingen når den slanger seg bortetter betyr høyt spenningsnivå.
* Rotta kan begynne å dytte rumpa ut mens den går. Det ser ganske merkelig ut, den går delvis sidevegs framover.
* Rotta kan gå opp på tærne.
* Rotta kan bli veldig skvetten i forhold til f.eks. berøring.
* Rotta kan foreta angrep med et byks.

Andre dårlige tegn er hvis rotta er rastløs, begynner å få smalere øyne enn normalt, eller den begynner å lage rytmiske fftt-fftt lyder (futting). Lydene sier omtrent: "Jeg er tøffere enn toget, og du står på skinnegangen." Rotter i denne tilstanden prøvesmaker ofte før de biter ordentlig, og de kommer igjen hvis de blir dyttet bort, men noen ganger biter de hardt ved første anledning.
Hvis rotta viser disse trekkene er den nærmest i hormonrus. Samme rotta kan gjerne ha kost med deg for få minutter siden, endringen kan komme ganske raskt.

Jeg har ikke noen annen løsning enn enten kastrering for rotter som starter med slikt hjemme hos deg. Hadde det vært i forbindelse med feriepass hadde det vært noe annet - da er det håp om at rotta roer seg når den kommer hjem igjen.

Det er ikke min erfaring at rotter som starter med slik adferd gir seg etter dager eller uker. :trist:

Pinky

Uff ja :trist: Dette du skriver her "Rotter i denne tilstanden prøvesmaker ofte før de biter ordentlig, og de kommer igjen hvis de blir dyttet bort, men noen ganger biter de hardt ved første anledning.
Hvis rotta viser disse trekkene er den nærmest i hormonrus. Samme rotta kan gjerne ha kost med deg for få minutter siden, endringen kan komme ganske raskt."
stemmer, bortsett fra at jeg ikke har sett at han blir smal i øynene eller lager noen spesielle lyder.. Håper dyrlegen vet noe mer på mandag, for Pelle er jo så snill da, men han bare plutselig angriper :trist: Og det er ikke noe godt å være usikker rundt dyrene sine. Jeg tåler å bli bitt noen ganger, men det er ikke noe moro hvis jeg har besøk eller at lillesøsteren min koser med Pelle og at han plutselig biter :trist:

Men det med kastrering kan jo være lurt å prøve :cheerful: har lest litt om det og høres jo bra ut.. Får spørre dyrlegen om hva han/hun mener :cheerful:

Maxtine
Gnager på ledninger

Post by Maxtine »

For oss gikk dette her over etter en stund, det bare virket som om han var i puberteten eller noe, for han beit meg kraftig i fingern engang så jeg begynte å silblø, og var selv akkurat sånn som du beskriver din, plutselig bare begynner han å hoppe rundt å bli helt gærn. Men så fort han begynte sånn ble jeg bare sur og satte han rett inn i buret. Da hang han på gitteret og stirret trist på meg, men det var liksom sånn jeg viste rotta mi at jeg ikke syntes noe om det og han skjerpa seg virkelig.

Du burde prøvde det samme! Bare gi det et forsøk! :) Vi prøvde også å ta han i nakkeskinnet eller legge han på ryggen, men da må man liksom ikke gi seg, for så fort han kommer seg opp igjen vil han prøve på nytt.

Jeg vurderte krastrering selv, men det er ikke nødvendig hvis du bare fortsetter å jobbe med problemet! :) Nå idag har vi en glad rolig kosegris som elsker å klatre på skuldre og sove på fangene våres! Han har aldri bitt meg siden og dette er ca et halvt år siden. Ikke gi opp bare! Vi må vise disse gærne gutta hvem som bestemmer! ^^
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Hvordan gikk det med rotta, Linda? Blir nysgjerrig når folk ikke skriver mer om hva som skjedde :)

Pinky

Glemte helt å skrive hva som hadde skjedd jeg.. Ble så lei meg, for etter å ha prøvd det meste måtte han desverre avlives.. :trist: Dyrlegen sa det var for det beste også, for han trodde kanskje Pelle hadde epilepsianfall eller noe lignende siden han ristet så.. Men nå har jeg ett annet roblem, for Krølle begynte med det samme for noen dager siden :trist: Vet ikke helt om det kan være noe som dem har arvet eller ikke. Skal til dyrlegen i morgen igjen med Krølle da for å ta en grundig sjekk av han også.. Vil helst ikke avlive Krølle også, for han er jo så snill og søt egentlig.. :trist: Uff.. blir helt fortvilet her.. :trist:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Rister Krølle også, eller "bare" biter han?

Pinky

Krølle rister ikke så mye :) Han bare biter liksom.. Han går etter armen min hele tiden :trist: og når han får tak "hogger" han til flere ganger slik at det går hull på huden.. Men han oppfører seg litt rart når han er ute, for han gjør slike rare kast på deg når han går/løper rundt.. Men krølle klør seg en god del (det samme gjorde Pelle), men har tatt prøver for det og er ingen ting.. Så det kunne være at det bare lå inne i hode hans sa dyrlegen, at han måtte klø seg mye :S Men får høre på nytt i dag.. :/

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Atferd ligger dessverre ikke innbakt i veterinærenes grunnutdannelse - jeg vil anbefale at du sender ham en link til Matmors hjemmeside, og da spesielt atferdsdelen, før du kommer til konsultasjonen. Det kan høres ut som han har litt å hente der; et eksempel er kløe i kombinasjon med andre dominante trekk ...
http://matmor.info/
Lykke til :)
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Pinky

Det ble ikke noen dyrlege time på meg i dag alikevel.. (noe som egentlig var litt bra, for var mye bra info på den siden jeg må spørre om samtidig(takk anita for bra link :cheerful: ) så må se om jeg får skaffet en time i morgen, for nå begynner det å bli krise her.. Krølle løper og hopper rundt etter hendene mine for å bite (nesten så han er besatt).. :trist: Han har nesten ikke vært ute på grunn av det, og jeg syntes så synd på han når han må sitte igjen alene i buret.. Men det er en ting jeg har lagt merke til også, å det er at de andre rottene har tvangsvasket Krølle i det siste (noe som ikke er vanlig). Krølle er/var sjefen, men ser ut som den lille har tatt over rollen.. Men han burde jo ikke bite meg fordi han er irritert på de andre heller :S

Post Reply