For noen dager siden kjøpte jeg to hunnrotter i dyrebutikk.
De trenger selfølgelig tid, men den ene rotta ligger fortsatt i hjørnet hver gang jeg ser på, og hun har litt rundere mage.
Hun piper når jeg er borti spessielt magen hennes og vil ikke ut av buret, og heller ikke inn.
Den andre kommer når jeg åpner buret og liker å kose med meg.
Hun utforsker og er veldig intressert i alt.
Er det bare atferden hennes eller er det noe galt?
Er det noe galt?
Moderator: Moderatorer
Er det noe galt?
Smil til verden, så smiler verden til deg 

Re: Er det noe galt?
Rotter kan være svært forskjellige i fasong og i hvor kontaktsøkende de er, men siden hun piper når hun tas på magen er det viktig å finne ut om hun har vondt og om det kan være en spesiell grunn til at hun er rund
Det er mulig at hun har forstoppelse eller luft i magen. Noe som "smører tarmen", som Duphalac, Lactulose eller flytende paraffin kan være lurt. Det fås på apoteket. Hvis det er en liten rotte holder det antagelig med 1/2 ml. Det må gis med en sprøyte uten nålespiss, i munnen - og en godbit etterpå er nok lurt
Hvis hun ser ut til å ha vondt (bustete pels, eller sitter sammenkrøpet mye, for eksempel) må hun til veterinær for sjekk og eventuelt smertestillende.
Har du mulighet til å legge ut bilder av den runde rottemagen og ansiktstegningene hennes? Grunnen til at jeg spør etter ansiktstegninger er at en sjelden gang kommer man over rotter som har en medfødt defekt i tarmene - og denne pleier å henge sammen med spesielle ansiktstegninger.
Dessverre er symptomene hos rotta også forenelig med graviditet. Det hender at dyrebutikkrotter blir kjøpt "ferdig impregnert". I så tilfelle har du svært kort tid på deg til å gjøre deg klar til å bli rottebestemor.
Men ingen grunn til å ta sorgene på forskudd! Hun er kanskje bare sjenert, rund og pipete.

Det er mulig at hun har forstoppelse eller luft i magen. Noe som "smører tarmen", som Duphalac, Lactulose eller flytende paraffin kan være lurt. Det fås på apoteket. Hvis det er en liten rotte holder det antagelig med 1/2 ml. Det må gis med en sprøyte uten nålespiss, i munnen - og en godbit etterpå er nok lurt
Har du mulighet til å legge ut bilder av den runde rottemagen og ansiktstegningene hennes? Grunnen til at jeg spør etter ansiktstegninger er at en sjelden gang kommer man over rotter som har en medfødt defekt i tarmene - og denne pleier å henge sammen med spesielle ansiktstegninger.
Dessverre er symptomene hos rotta også forenelig med graviditet. Det hender at dyrebutikkrotter blir kjøpt "ferdig impregnert". I så tilfelle har du svært kort tid på deg til å gjøre deg klar til å bli rottebestemor.
Men ingen grunn til å ta sorgene på forskudd! Hun er kanskje bare sjenert, rund og pipete.