Hikke?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Hikke?

Post by Nemesis »

Er det vanlig at rotter hikker?
Synes de har rykninger som kan minne om hikke av og til?

Guest

Post by Guest »

Vanskelig å si,kan jo være at den bare hikker.
Men har også hat erfaring med at disse rykkningene og små lydene de gir da er entype alergi.
har rotta fått mo fett mat eller en ny type mat i det siste.

hilsen henrik olavesen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, hikke er ikke så uvanlig :)

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Første gang en av mine hadde sånt "anfall", fikk jeg omtrent panikk og sjekket med de bøkene jeg hadde. Eneste mulige koblingen jeg fant der, var involvert nervene og behandling hos dyrlegen. Men så snakket jeg med ei som også hadde rotter hvor dette forekom - og som hadde tatt dette opp med dyrlegen, og hun hadde bare fått beskjed om at det var ganske vanlig og ikke farlig. Med andre ord hikke. Jeg begynte å gi henne litt mer lunket vann - altså ikke så kaldt - og deretter skjedde det nesten aldri mer.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

HENRIK OLAVESEN wrote:Men har også hat erfaring med at disse rykkningene og små lydene de gir da er entype alergi.
har rotta fått mo fett mat eller en ny type mat i det siste.
Ikke noe lyd sammen med rykningene her. De hikker av og til, og da henter jeg vann til dem, dvs tar med drikkeflaska til der de sitter.
Ingen ny type mat nei.

Regner det som ufarlig da. Takk for svar!

marita-84

Post by marita-84 »

Har en hannrotte på 8 uker selv som også kommer med såkalte hikk...det kan vare i 1 min ca, og så er han helt fin igjen. Var litt redd for at det skulle være noe farli, men ble beroliga av det dere skrev:)
Bra med en rotteside som denne:)

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Nå følte jeg meg riktig tåpelig, men kanskje jeg kan koste på meg å være optimistisk?
Jeg har en stor og fin hanne, snill osv....han har hatt avlsstatus: "på vent" av ingen annen grunn enn "hikkingen" (og at han ikke er gammel nok enda da)
Kan jeg virkelig friskmelde han? Har vært redd for luftveisproblematikk, men dyrlegen finner ikke noen ulyder på han. Er det virkelig ingen sammenheng med hikkelignende tilstander og luftveisproblematikk?
Det virker jo slik ut fra det dere beskriver her. Men jeg har gjennom mange år hatt mange rotter og jeg kan ikke huske at noen har "hikket" så mye, derfor trodde jeg gutten måtte ha problemer.
Han har hatt en ukomplisert forkjølelse (det var helt utvilsomt en forkjølelse) som gikk over av seg selv i løpet av et par dager ellers har det ikke vært noe spesielt med han.
Jeg vil bli veldig glad for en tilbakemelding da jeg gjerne ville bruke han som avlsdyr, hvis han da er frisk. :) mvh Julie Erlandsen

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det er noe som heter at "den som leter finner". Hvis man ikke finner med en gang, er det bare å vente; på et eller annet tidspunkt vil man finne noe - dette fordi vi har med levende liv å gjøre. Om dette "noe" kan kobles til tidligere observasjoner, er det høyst usikkert at man får et sikkert svar på. Du leter, og finner ikke annet mistenkelig enn hikke (bortsett fra en lett forkjølelse). Veterinæren din har lett, og ikke funnet noe. Hvorfor skulle hikke, som stammer fra fordøyelseskanalen, ha noe med luftveiene å gjøre? Har du lett, og funnet slike koblinger? Hvis ikke du har funnet noe - hvorfor skulle en slik kobling være sansynlig fra ditt ståsted, utover at du har en dålig magefølelse for det? Jeg prøver bare å få deg til å komme med en logisk tankerekke for hvorfor hikke skulle være mistenkelig med henblikk på luftveisproblematikk - utover magefølelse og erfaring :wink: Min veterinær har det med å si "synes du dette høres sansynlig ut..?" Det er egentlig ikke så dumt spørsmål, tatt den mengden muntlige og skriftlige overleveringer vi utsettes for under søket etter kunnskap og sikkerhet om det vi driver med her. Det er en balanse mellom det perfekte avlsdyret og det tilgjengelige avlsgrunnlaget. Er avlsgrunnlaget slik at du har råd til å sortere vekk et avsldyr du tror på utover at han hikker = kan du finne en som er minst like bra på alle måter og som ikke hikker? Jeg spør slik, fordi jeg enda ikke har funnet hikke som noe symptom på relev. sykdom. Men har man erfaring, er magefølelse viktig; på-vent status kan jo forlenges. Den som leter finner; vil du lete, er det mulig å gjøre det ordentlig = blodprøve ham for mycoplasma. Men det forutsetter at du er villig til å ta risken som følger av å legge ham ned i narkose. På andre siden, vet vi lite om det er mulig å få tilbake et negativt svar på norske rotter i det hele tatt, alternative hanner inkludert. Jeg tror ikke vi kan regne med at noe er sikkert i disse dager - jeg tror at når man leter og ikke finner, så må man være villig til å ta en sjanse og lære av resultatet. Men det forutsetter at man er oppegående, og det tror jeg at du er. Beklager at jeg ikke har gitt deg svar på det du spurte om, men det kan av og til være ørlite å hente på å snu spørsmålene også. :lol:
Anita

Locked