Jeg kjøpte to jenterotter i dyrebutikk for litt over en uke siden. De er to livlige og nysgjerrige jenter på 3-4 måneder. Problemet er at den ene biter litt. Dette kom ikke som noen overaskelse, de sa ifra om det på butikken, men jeg tenkte vi skulle vende henne av med det.

Begge rottene småbiter og "smaker" litt på fingrene, men den ene har bitt gjennom huden på meg tre ganger.
Den som biter virker også mer nervøs, og jeg tror også den ser litt dårlig. Den har røde øyne og det virker som om den myser med øynene noen ganger. Det har sikkert også vært en stor overgang for rottene å komme hit, da de har vært vant til dyrebutikken, og nå har kommet i et nytt hjem, med nye lukter og lyder (vi har to små barn).
Så jeg lurer egentlig på hvordan jeg best skal gå fram for å gjøre den mer trygg på meg og resten av familien? Den kommer bort og spiser hvis jeg tilbyr den mat, og er ivrig på å snuse. Men jeg tør ikke prøve å få den opp i hånda, fordi den har bitt uten forvarsel før.
Ser at flere anbefaler å ta utrygge rotter i genseren, men da må jeg jo løfte den opp, noe som kanskje kan gjøre den mer redd?