nå har det skjedd...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

nå har det skjedd...

Post by kikky »

jeg vet ikke helt hvordan jeg skal skrive det her eller hva jeg skal skrive, men skrive må jeg..

denna siste uka har jeg merka endringer i adferden til aragorn, han markere så mye mer, er aggresiv mot meg og de to andre. og det som er så trist er at han var så søt og snill spesiel på en måte... nå i dag satt jeg meg ned med guttene for å observere aragorn litt, me han gikk til angrep på handa mi akkurat som om det hadde vært en annen rotte, så nå sitter jeg her da med merke etter tenna til aragorn i handa mi :( og detta er ikke første gangen han har angrepet meg, men det er første gangen han har biti meg til blods...

han virker frustrert, han angriper de andre hopper på dem sidelengs og biter dem, hvis jeg skal løfte han unna går han på angrep på meg, detta har skjedd nå tre ganger på tre dager, og jeg er redd det kommer til å fortsette :(

spørsmålet mitt er da, hvis jeg kastrerer han vil han gi seg?? vil han noen gang bli søte snille og spesielle aragorn igjen? jeg sitter her helt forvirra med tårer i øyene, hva er det som har skjedd med han som får han til å oppføre seg sånn?? han har da aldri vært aggresiv mot meg eller andre rotter...

jeg tror virklig ikke det hjelper å omplassere han, jeg er da redd for at han kommer til å bite andre mye verre en det han har gjort mot meg.

vil en kastrert hannrotte fortsatt fungere i en gruppe med hannrotter??
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Jeg vet ikke, har ikke opplevd det selv og jeg har bare jenter...men forstår situasjonen din, ikke noe særlig gøy da man ser gull ungen sin sånn...Håper noen kan gi deg gode råd om dette!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

takk :) ja håper også på at jeg kan få noen gode råd, jeg har jo ikke lyst til å miste han heller :(

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg har selv hatt verdens snilleste og søteste hannrotte som bare plutselig har blitt en gærning. Og jeg kan si det helt sikkert: Det er håp! Noen rotter forandrer seg til det positive etter en kastrering. Ikke alle, men noen. Jeg vil nesten tørre å si de fleste. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha gjort om Aragorn hadde vært min hannrotte, og hadde oppført seg sånn mot meg og mine andre hanner - da hadde time hos dyrlegen vært bestilt før du rekker å si "baller". Og han hadde kommet hjem uten. Det er klart at det altid er en risiko ved kastrering, fordi det er risikofylt å legge rotter i narkose, men hvis du snakker med dyrlegen på forhånd, gjerne ringer rundt og finner en som har gjort dette før, og ber om at de bruker gassnarkose, så reduserer du risikoen ganske mye. Jeg synes det er en risiko vel verdt å ta når alternativet sannsynligvis vil bli flere hull på deg og de andre rottene, og en ustabil og stresset hanngruppe. Sjansene er større for at han kan komme tilbake til flokken sin jo raskere du gjør dette, slik at han ikke rekker å komme inn i et dårlig adferdsmønster.

Søk litt på forumet her om kastreringer, så finner du fleres erfaringer (og sikkert mine et par ganger til), og kom gjerne tilbake når avgjørelsen er tatt, så kan du få flere tips om hvordan du gjennomfører dette på best mulig måte.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

tusen takk, nå følte jeg meg litt bedre :) jeg skal ringe rundt til dyreklinikker i morgen og spørre dem om hva som er best :wink:

Hedda
Sofaspiser

Post by Hedda »

Heidi wrote:da hadde time hos dyrlegen vært bestilt før du rekker å si "baller". Og han hadde kommet hjem uten.
:lol:

Kjempemorsomt formulert!

Men ja, kastrering kan jo fungere. Uansett hva som skjer så ønsker jeg deg lykke til, kikky!
Hvil i fred Rudy::.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

takk :)

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

jeg ringte dyreklinniken i horten, de hadde ikke hatt mange hannrotter inne for kastrering, jeg fikk da vite at a1 dyre og fugle klinikken i høvik har en del erfaringer ved kastrering av hannrotter.

jeg har ikke fått tak i dem ennå, men jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med denna klinikken?

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

A1 klinikken har vel roter som spesialfelt å de!?
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Spør om å få time hos Gisle ved A1. Han er der ikke så ofte, men han er flink!

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

okei, skal se hva jeg får til :wink:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

jeg bestemte meg for å vente litt lenger med å kastrere aragorn, det kunne jo hende det bare var et engangs tilfelle. siden sist har han ikke vist noen tegn til aggresjon ovenfor meg eller de andre rottene, men han er fortsatt litt små rar, men så er det aragorn da :roll:

grunnen til at jeg har valgt å utsette kastasjonen på ubestemt tid er fordi jeg ikke vil risikere å miste han, når det nå ser ut som om det har gått over. jeg følger veldig nøye med på dem, både i buret,når dem er ute og hvordan aragorn reagerer ovenfor meg. det ser ut som om han har roa seg ned igjen, han har ikke angrepet de to andre heller, bare litt små knuffing som det alltids har vært :wink:

hvis han plutslig blir aggresiv igjen, er det ingen nåde, da går det rett til nøtteknekker :!:

Locked