gnissing
Moderator: Moderatorer
gnissing
hey.. har fått med meg at rotter gnisser med tennene.. men hvordan høres den lyden ut?, hører at de lager smattelyder og små klikkaktige lyder når sitter på meg. virker nervøs når de løper i senga mi men det er vel fordi de ikke er helt vant enda.. de er også nokså skvettene til tider.. selv om jeg har hatt dem i bare litt over en uke er de nokså snille og har aldri bitt hardt.. helle gnager de ikke spesielt mye.. er rolige av seg og virker som de er tilfreds med å sitte på skuldrene mine og sove i håret elr klatre litt på meg..*prrr* har to katter så må holde rottene på mitt eget rom, når jeg ikke er der så har jeg rottene under genseren og det går bra.. er litt nervøs for å slippe rottene ned på gulvet på rommet mitt.. en del ledninger og sånne ting som jeg er redd for at de skal gnage på og romme mitt er ikke så veldi ryddig eller rottesikkert..
skriv tilbake hva du tror.. ps det er jenterotter, ROLIGE jenterotter<3
skriv tilbake hva du tror.. ps det er jenterotter, ROLIGE jenterotter<3
-
- Stjeler søppel
Denne gnissingen.....kanskje tar jeg feil, men jeg ville tro at når du hører det tenker du: å, der har vi lyden!! De gnisser når de koser seg.
Fint å høre at du er bevisst på å se og høre hvordan de har det. Veldig viktig. Rotter har ikke et så altfor tydelig kroppspråk, så det er lurt å studere dem en del for å vende seg til å kunne "lese" dem godt.
Hører du lyder som ligner veldig på slik marsvin "snakker", skal vi være veldig på vakt. Det kan fort være luftveisåproblemer, noe rotter sliter mye med.
Lykke til!
mvh Julie
Fint å høre at du er bevisst på å se og høre hvordan de har det. Veldig viktig. Rotter har ikke et så altfor tydelig kroppspråk, så det er lurt å studere dem en del for å vende seg til å kunne "lese" dem godt.
Hører du lyder som ligner veldig på slik marsvin "snakker", skal vi være veldig på vakt. Det kan fort være luftveisåproblemer, noe rotter sliter mye med.
Lykke til!
mvh Julie
har ikke så god peiling på marsvin, har aldri hatt.. har ikke hørt noen andre lyder enn at de piper en gang i blandt eller de lydene de lager når de sitter på meg, og noen ganger i buret.. hadde et problem med at ene katten reiv ned buret (det står nokså høyt, og ikke vet jeg hvordan katten har kommet seg inn
) tok de da på skulderen og i håret for å roe dem ned for de satt nokså stive i toppen av buret. da ble alt bra liksom:) hører på pusten deres nå og da å aldri hørt noen ulydre derifra.. takk for tilbakemeldingen:)

-
- Stjeler søppel
Jeg har både katter og rotter. Og ja, man skal passe godt på. Min erfaring er at tid hjelper på det der. Kattene må godta at rottene hører til i "deres"hus. Unge katter er også skumlere for rotter enn eldre. Vår yngste katt ble født i sommer. Hun kan sitte lenge å stirre på rotteburet. I det siste har hun fått seg et lite rotteglefs et par ganger og det hjelper jo.
Om du har et rottebur som du tar sjansen på å være veldig trygg på. (at rotta ikke kommer seg ut, at katten ikke får opp døra etc) så tror jeg det er tryggere å ha rotteburet på gulvet. Grunnen til det er nettopp det at om en katt virkelig vil opp tll noe, kommer de seg frem dit de vil. Da kan fort buret nettopp som du sier falle ned. Rotter kan jo da slå seg i fallet.
Tror det er bedre om katten får ligge på gulvet ved buret og la sin nysgjerrighet blomstre helt til de innser at de ikke får tak i de rottene likevel. Noen rotter er imidlertid veldig redde for katter. Da fungerer ikke den varianten selvfølgelig. Da må bare tilvending til.
Med tolmodighet ordner det seg sikkert, bare man ikke har noen forhåpninger om at rotter/katter skal bli venner.
Høres jo ut som rottene dine er friske da. Det er jo fint!
Lykke til!
mvh Julie
Om du har et rottebur som du tar sjansen på å være veldig trygg på. (at rotta ikke kommer seg ut, at katten ikke får opp døra etc) så tror jeg det er tryggere å ha rotteburet på gulvet. Grunnen til det er nettopp det at om en katt virkelig vil opp tll noe, kommer de seg frem dit de vil. Da kan fort buret nettopp som du sier falle ned. Rotter kan jo da slå seg i fallet.
Tror det er bedre om katten får ligge på gulvet ved buret og la sin nysgjerrighet blomstre helt til de innser at de ikke får tak i de rottene likevel. Noen rotter er imidlertid veldig redde for katter. Da fungerer ikke den varianten selvfølgelig. Da må bare tilvending til.
Med tolmodighet ordner det seg sikkert, bare man ikke har noen forhåpninger om at rotter/katter skal bli venner.
Høres jo ut som rottene dine er friske da. Det er jo fint!
Lykke til!
mvh Julie
-
- Markeringsbehov
den ene rotten min lager en lyd som jeg vil forbinde med hostelyder,men som ikke høres ut som hostelyder ,men jeg kan ikke plasere hva annet det kan høres ut som. men det kan minne om en lav lav kalkun lyd kanskje...hehe.-.. uansett...jeg er veldig nysjerrig på denne lyden. Noen andre som har hørt en slik lyd?
:konge:

Hmm...for meg kan det du beskriver høres ut som irriterte luftveier. Kan det minne om lydene et marsvin lager? Rotter lager generelt svært lite lyd når de er friske og fornøyde, så om det kommer knirke/grynte-lyder fra dem når de puster, kan det være et sykdomstegn. Jeg vil anbefale deg å få noen med erfaring på LVI til å lytte på rotten din om mulig, evt ta den med til veterinær. Hvis du i tillegg legger merke til overdreven nysing og/eller rødbrun utflod fra øyne eller nese, bør du kontakte veterinær. Om du ikke har en fast dyrlege som du vet kan mye om rotter, ta en ringerunde og spør om de har erfaring med rotter og luftveisproblemer. (Spør gjerne også om pris før du bestiller time, det er enorme forskjeller endel steder!)
Inntil videre, undersøk miljøet rottene dine lever i. Hva slags burstrø bruker du? Har du høy i buret? Er det mye støv/tett luft i rommet rottene står? Trekker det fra dører eller vinduer? Gamle, støvete tepper? Røykes det i samme hus/leilighet, eller finnes det åpen peis som brukes mye? Eller bruker du eller andre mye parfyme, røkelse eller parfymert luftfrisker i dette rommet?
Inntil videre, undersøk miljøet rottene dine lever i. Hva slags burstrø bruker du? Har du høy i buret? Er det mye støv/tett luft i rommet rottene står? Trekker det fra dører eller vinduer? Gamle, støvete tepper? Røykes det i samme hus/leilighet, eller finnes det åpen peis som brukes mye? Eller bruker du eller andre mye parfyme, røkelse eller parfymert luftfrisker i dette rommet?
hun har ikke laget den lyden på lenge nå. Jeg la merke til de lydene etter at jeg begynte med bomull i huset,så jeg tok det ut igjen. Men på den tiden hadde jeg oxo sagflis i buret ( noe jeg beskjed om av de i dyrebutikken å bruke) og nå bruker jeg noe som heter miljødtrø.hun nyser litt,men ikke så mye som hun gjorde. Vi sluttet å røyke inne når vi fikk de,og jeg er hyper renslig så det er ikke noe støv hvor de står (som er i stua.) Men som sagt så er det lenge siden jeg har hørt den lyden. Men det er noe annet som har dukket opp. Jeg har oppdaget noen sorte flekker og at hun har blitt litt gul på halen. kan dette være alvorlig? bør jeg ta henne med til vetrinær?
Hvis miljøstrø er det samme som biostrø/biopellets, altså pelletert sagspon, er det ikke bra å bruke. Kjøp heller Yesterday's News (pelletert avispapir) eller Beekay Bedding fra NTFs nettbutikk. Eller bruk avispapir. Bomull er også veldig nei-nei med tanke på luftveier. Ellers høres jo innemiljøet veldig bra ut - flott at dere ikke røyker på rottene heller - irriterer meg veldig at enkelte røyker inne med dyr i huset. Jeg røyker selv, så såpass moralistisk tillater jeg meg å være 
Det gule på halen er nok urin, hvis du skraper på det med en negl kommer det av i flak. Helt normalt. De sorte prikkene er jeg mer usikker på - det første som falt meg inn var skitt, men det kan kanskje være hudormer/blackheads, hvis rotter kan få det. Det er i såfall betente porer i huden med puss i - akkurat som vi får. (De aller fleste av oss har sånne på nesa og i ørene.) Men der får noen andre enn meg svare. Hvis du har mulighet til å ta bilder og legge ut her, er det kanskje lettere
Jeg tror uansett ikke det er så voldsomt bekymringsverdig - har ikke hørt svarte prikker/flekker omtalt som symptom tidligere.

Det gule på halen er nok urin, hvis du skraper på det med en negl kommer det av i flak. Helt normalt. De sorte prikkene er jeg mer usikker på - det første som falt meg inn var skitt, men det kan kanskje være hudormer/blackheads, hvis rotter kan få det. Det er i såfall betente porer i huden med puss i - akkurat som vi får. (De aller fleste av oss har sånne på nesa og i ørene.) Men der får noen andre enn meg svare. Hvis du har mulighet til å ta bilder og legge ut her, er det kanskje lettere