Forandring av atferd etter dødsfall i flokken

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte

Forandring av atferd etter dødsfall i flokken

Post by § RatGirl § »

Enten så er det tilfeldig eller så er det bare meg, men etter at Adi Gallia og Diddi forlot oss i løpet av en uke så har jeg merket litt forandring i oppførselen til to av de tre jentene jeg fortsatt har.
Ella er blitt mer skvetten og redd og Amidala markere mye mer.
Jeg har opplevd forandring i atferd når en rotte blir alene etter et dødsfall, men ikke når det fortsatt er andre å stelle med i buret.

Kan det ha noe med at de har opplevd sykdom i buret og mistet to gode venner på så kort tid? Kan jo også være tilfeldig, så det er vel kanskje vanskelig å si. :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg tror slike ting kan ha innvirkning på hvordan rottene har det. Vi har merket en vesentlig endring i adferd på Spinus etter at Tommis døde og Sludd flyttet til Nemesis; han har gått mye ned i vekt og virker deprimert. Vi tror det har mye å gjøre med at han er en gammel mann som straks runder 2 år, men det virker også som om han savner å ha fiendene sine rundt seg. Vi skal observere ham litt de nærmeste dagene og se om det blir bedre; Silver & Co er på en ukes ferie hos oss. Spinus virket veldig nysgjerrig og interessert da han fikk nye guttenaboer, kanskje det er håp for en gammel eremitt også?

Kanskje det også er en forskyving i maktbalansen som gjør rottene annerledes? Da Søta døde, ble NK Lyn kastet nedover på rangstigen til fordel for nysjefen Toffa sin NK, My, og etterhvert som Toffa har blitt eldre, har My blitt mer og mer oppsatt på å tuske de andre jentene.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ja, at det kan være en endring i rangen i buret. Jeg har trodd at Amidala var øverst, man kanskje hun ikke var det? Og at hun nå må si ifra tydelig at alt er hennes og at hun er lederen? Kan også være av den grunn at Ella er blitt mere redd og skvetten fordi hun kanskje har havnet nederst? Eller at hun bare er påvirket av noe? Får se hvordan det utvikler seg og om det går over om ikke så alt for lenge.

tezza

etter at mannfred

Post by tezza »

etter at mannfred døde har faktisk de to hannene blitt mye roligere i forhold til broren til mannfred av en eller annen grunn. vet ikke hvorfor men. spesielt slosskjempen (som han kalles) som alltid var å hang på buret dems. skulle ta dem ol, har nå blitt så snill å grei. nå sover han ved siden av buret dems og koser seg. vet ikke hva det kan være men det skjedde like etter mannfred døde

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Jeg merket endringer i gutteburet etter at Ole og Dole ble omplassert. Det var da Splinter begynte med aggressiviteten sin, og da Hoyst også begynte å bli aggressiv.. Dette var jo ikke dødsfall da, men likevel endringer i rangordningen sikkert!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nå er ting tilbake til det normale igjen. :)
Amidala markerte faktisk så mye at hun var våt "der nede" hele tiden, hvorfor markere noe når man kan markere alt?! :roll:

Locked